HotView cu Vlad Mixich

Interviu cu Bogdan Tataru-Cazaban: despre politica si religie cu cel mai tanar sfetnic al Romaniei

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Sâmbătă, 17 mai 2008, 0:14 Actualitate | Cultură


Bogdan Tataru-Cazaban
Foto: Hotnews
In universul din jurul celui mai puternic om al Romaniei, este de asteptat sa gasesti numai "buldogi" necrutatori si intelepti incruntati. La doar 31 de ani, consilierul pe probleme de cultura si culte al Presedintelui Romaniei, pare a fi dezavantajat de un fizic angelic si de o eleganta inactuala. Desi astazi succesul tine de domeniul galagiei si al duritatii, el reuseste prin forta convingerilor sale interioare. Si reuseste in tacere. Faceti cunostinta cu cel mai tanar sfetnic al Romaniei.


Vlad Mixich: Domnule Tataru-Cazaban, desi sunteti foarte tanar, de 3 ani detineti functia de consilier in Administratia Prezidentiala. Cand oamenii se gandesc la un consilier isi  imagineaza mai degraba un venerabil sfetnic. Trebuie sa va marturisesc ca din acest motiv, existenta dumneavoastra in vecinatatea intima a resorturilor puterii pare suspecta…
Bogdan Tataru-Cazaban: Se pare ca este ceva plauzibil in ce spuneti din moment ce va las aceasta impresie chiar si dupa trei de ani de „vecinatate suspecta"… Dar stiti cum se petrec lucrurile: putem controla in mai mare masura ceea ce facem si in mult mai mica masura ceea ce cred ceilalti despre noi. Oricum, aceasta este tensiunea definitorie pentru oricine a intrat, pentru o vreme, in serviciul public: tensiunea dintre fapte si receptarea lor, dintre intentii si rezultate.

Sper, totusi, ca prin ceea ce sunt si am facut sa nu fi lasat loc prea multor suspiciuni, desi in viata publica si chiar in viata academica, retorica suspiciunii este predilecta. Cat despre varsta, ceea ce spuneti era valabil in 2005, cand am venit in serviciul Presedintelui. Vedeti, cu ceva timp inainte, doctoratele se sustineau la o varsta mai tarzie si, trebuie sa recunoastem, erau contributii majore. Acum se sustin, in multe cazuri, foarte devreme, pana la 30 de ani. Ceva asemanator se intampla si in zona expertizei. In plus, cred ca implicarea pentru care am optat este mai potrivita cand ai mai multa energie si mai mult entuziasm decat la o varsta venerabila, pe care poti sa o traiesti mai detasat si mai contemplativ.

V.M.: Mai concret, ce forte v-au deschis usile pentru a intra in Palatul Cotroceni? Fortele politice, cele ale prestigiului academic sau pur si simplu recomandarile din partea unor personalitati importante, cum ar fi domnul Andrei Plesu?
Bogdan Tataru-Cazaban: A fost foarte simplu. Am fost invitat sa discutam pe problemele care mi-ar fi putut reveni ca responsabilitate. Am fost placut impresionat ca CV-ul meu era cunoscut. De altfel, era public. Si am primit increderea Presedintelui, ceea ce m-a onorat foarte mult. Desigur, faptul ca domnul Andrei Plesu cunostea bine profilul meu profesional a fost foarte important pentru mine.

"Eleganta provoaca astazi consternare, nu respect"

V.M.: Care este reactia animalului politic de pe Dambovita, in fata unei aparitii atat de rafinat politicoase si elegante ca a dumneavoastra?

Bogdan Tataru-Cazaban: Sunt magulit. Dar nu sunt singurul si nici nu as vrea sa ducem lucrurile inspre stilistica aparentelor sau a comportamentului. In orice caz, nu este greu sa observi ca de cele mai multe ori si pe termen scurt politetea nu este o arma si ca eleganta provoaca mai degraba consternare decat respect. Dar chiar si intr-o lume in care trebuie sa invingi cu orice pret, trebuie sa fie loc pentru o atitudine cavalereasca. Personal, am convingerea lui Alexandru Paleologu ca „politetea este o arma". De ce sa nu vedem in politete fair-play-ul, iar in eleganta fidelitate si tarie de caracter?

V.M.: Pentru ca in lumea politica romaneasca, fair-play-ul si fidelitatea asigura un bilet catre esec. Modelul practicat de dumneavoastra nu ar avea nici o sansa. Glosand pe marginea acestei afirmatii, cat de viabila credeti ca este o schimbare reala a universului politic romanesc provocata de tinerii prezentului?
Bogdan Tataru-Cazaban: Aceasta schimbare poate avea sanse daca tinerii vor rezista la presiunea lumii in care intra si nu vor imita exact acele lucruri care ne displac tuturor la actuala clasa politica. Puterea de schimbare sta efectiv in decizia acestor tineri de a nu imita, ci de a aduce cu adevarat ceva nou: un suflu de incredere si de profesionalism, de care sunt convins ca avem nevoie cu totii.

V.M.: Sunteti un competent specialist in medievistica. Desi cele doua epoci difera foarte mult, va propun un exercitiu de imaginatie: ce ar putea sa invete un om politic contemporan de la un om politic al evului mediu?
Bogdan Tataru-Cazaban: Ar fi destul de greu sa invete ceva – in sensul inspiratiei directe si eficace – pentru ca viziunea politica fondatoare a modernitatii este complet diferita de cea a Evului Mediu. Dar intotdeauna se poate invata prin recuperarea memoriei. Nu ma sfiesc sa spun ca sunt adeptul unei viziuni istorice care pune in lumina contributia esentiala a crestinismului medieval la Europa pe care o traim astazi, chiar daca diferentele adaugate in timp nu mai lasa loc unei perspective clare si recunoscatoare asupra trecutului.

In planul gandirii si al practicii politice, cred ca este bine sa cunoastem conceptia asupra legislatorului uman la Marsilius din Padova, considerat de multe ori drept precursor al modernitatii, sau teoriile asupra consimtamantului politic, sau pledoariile pentru rezistenta civila in fata tiraniei, sau practica reprezentarii politice in Adunarile de stari in Europa.

 
Bogdan Tataru-Cazaban s-a nascut in 1977 si este doctor in filozofie la Universitatea din Bucuresti. Din 2005 este consilier de stat pentru cultura si culte. A fost beneficiarul mai multor burse de cercetare la Ecole des Hautes Etudes din Paris, Universitatea din Genova sau New Europe College. Este membru fondator al Asociatiei Romane de Istoria Religiilor si co-editor si redactor al unor reviste de specialitate. Bogdan Tataru-Cazaban este deja un traducator consacrat al autorilor patristici medievali, fiind totodata si autor, editor sau coordonator al unor volume de spiritualitate si teologie crestina.
 
 
V.M.: Se acuza din ce in ce mai des scaderea ponderii atat a culturii, cat si a religiei (cea din urma  fiind totusi necuantificabila) in viata generatiei tinere. La mai mult de un deceniu de la aparitia religiei ca materie de studiu obligatorie in scoli, ce efecte mai poate avea asupra tinerei generatii mentinerea acestei obligativitati?
Bogdan Tataru-Cazaban: Stiti ca despre situatia publica a lecturii, de pilda, s-au facut sondaje si s-a discutat mult. Unii s-au ingrijorat (printre care ma numar), altii au spus ca e firesc. Dar despre practica religioasa a romanilor, nu am prea intalnit studii. Se vorbeste mai mult despre increderea in Biserica si se studiaza prea putin practica, frecventa, raportarea la sarbatori.

De foarte multe ori, cultura publica in care traim se afla in zodia impresiei si a subiectivismului generalizat. Ceea ce vedem in jurul nostru si ceea ce se prezinta in mass-media devin reperele pe care ne construim atitudinea. Numai ca un raspuns corect la intrebarea dumneavoastra trebuie sa aiba la baza un studiu foarte detaliat. Abia astfel vom putea aprecia si efectele publice, sociale, ale predarii religiei in scoala, care nu este obligatorie, ci facultativa.

Generalizarile pripite sunt lipsite de relevanta. Opinia mea este ca educatia religioasa poate participa, atunci cand este onesta si deschisa fata de alteritate, la o cultura comuna, alaturi de alte tipuri de formare. Cand se discuta pro si contra prezentei religiei in educatia publica, intrebarea fundamentala este: ce semnificatie se atribuie religiei? Daca vezi in ea o adeziune privata si mai ales un germene de intoleranta, atunci vrei sa-i limitezi prezenta. Dar de ce sa nu vedem in religie nu numai mostenirea, ci mai ales potentialul de frumusete si generozitate umana, de solidaritate si de creativitate?   

V.M.: Credeti ca acest potential de frumusete si generozitate este corect si multumitor transmis de manualele de religie care sunt folosite in prezent?
Bogdan Tataru-Cazaban: Am vazut si manuale bine intocmite. Desi nu sunt un specialist in pedagogie religioasa, cred ca este loc de mai bine. In orice caz, decontextualizarea exemplelor asupra carora s-a insistat pana acum in presa trebuie sa fie luata in calcul atunci cand formulam o judecata.

Din punctul meu de vedere, manualele de educatie religioasa ar avea tocmai rolul de a pune in valoare, in contextul spiritualitatii proprii fiecarei religii sau confesiuni, dimensiunea profund etica a vietii religioase, capacitatea sa de a fi integrata vietii civice prin valori care, dupa cum vedem, lipsesc de multe ori si la care se ajunge greu fara o educatie religioasa. Educatia religioasa are sansa de a conduce la aceasta descoperire a frumusetii si a generozitatii umane, justificandu-si astfel locul care i-a fost recunoscut in invatamantul public.

Este nevoie de prudenta in privinta preotilor candidati

V.M.: Unul dintre rolurile dumneavoastra este acela de a fi o punte de legatura intre stat si Biserica. Ce aspecte mai sunt de rezolvat in privinta chestiunii dependentei stat-Biserica?
Bogdan Tataru-Cazaban: Nici nu poate fi vorba de dependenta. Vedeti, chiar si in regimurile juridice de separatie, relatia stat-culte exista si tinde sa devina din ce in ce mai complexa, in functie de relevanta sociala si, prin urmare, politica a religiei. Fac apel din nou la campul care imi este cel mai indepartat: cel al sociologiei politice, in care se recunoaste caracterul inevitabil, in democratiile moderne, al recunoasterii de catre stat a religiei.

Religia nu e un hobby, ci este o angajare personala cu efecte multiple in plan comunitar. Prin urmare, nu este corect sa vorbim de dependenta, ci de interdependenta, de un tip de relatie pe care politicul o are cu orice alta forma de coeziune sociala. Cu atat mai mult cu Bisericile, care sunt organisme venerabile, daca ar fi sa le definim dintr-o perspectiva strict seculara.

La noi, va exista, cred, multa vreme o tensiune intre conceptia celor care vad in separatia radicala o solutie de onestitate din perspectiva autonomiei (politica si religioasa), si cei care vor sustine cooperarea ca o solutie de onestitate din perspectiva relatiei dintre cele doua domenii, pentru ca religiosul si politicul pot fi separate complet doar in mintea noastra, ele continuand sa inter-reactioneze in mod real de la nivelul comunitatii celei mai restranse pana la nivelul global si diplomatic.

Exista un „purism" al scepticilor si al indiferentilor in materie religioasa, care socotesc ca religia are de-a face atat de putin cu pamantul, incat suntem datori cu totii sa-i asiguram decolarea. Insa cei care cunosc cu adevarat istoria crestinismului, de pilda, stiu ca lumina cea mai clara a sfinteniei a coexistat cu implicarea cea mai directa in cursul istoriei. Credinta poate conduce in mod legitim atat la o teologie a istoriei, cat si la o teologie politica. Limita relatiei cu politicul si in genere cu lumea vine atunci cand credinta este ispitita sa cedeze, sa coboare de la inaltimea menirii ei, care este adevarul si libertatea.

V.M.: Este asadar binevenita intrarea preotilor in viata politica a comunitatilor, cu ocazia apropiatelor alegeri locale?  
Bogdan Tataru-Cazaban: Inteleg ratiunile prezentate, care tin de exigentele comunitatilor locale. Personal, cred ca este nevoie de multa prudenta. Reglementarile venite dupa hotararea Sf. Sinod reflecteaza aceasta nevoie de echilibru. Recunoastem, desigur, rolul preotului in viata comunitatii locale, dar implicarea sa in alegeri va fi ca un mers pe sarma. Totul depinde de personalitatea, discernamantul si recunoasterea publica ale celui care candideaza. S-ar putea sa fie comunitati care se vor simti reprezentate de preotul lor in consiliile locale, iar altele care vor fi reticente.

V.M.: Multe familii tinere parasesc Romania. Nu a fost si cazul familiei dumneavoastra. Aceasta alegere se datoreaza succesului dumneavoastra?
Bogdan Tataru-Cazaban: Am decis sa ramanem in tara inainte de a avea vreun ecou public ceea ce facem. Trebuie sa va spun ca desi aveam, poate, mai mult decat alti colegi posibilitatea de a ne stabili in alt loc, din motive familiale, am simtit, fara sa dezbatem prea mult, ca ar fi bine sa ramanem si sa incercam sa construim ceva aici.

Ceea ce ne-am propus era in plan strict cultural si, mai precis, academic: participarea la construirea unei reviste de istorie a religiilor, o revista de studii medievale, un institut de cercetare, care sa semene cu cele din strainatate, o colectie de texte ale autorilor medievali, tradusi pentru prima data in limba romana, o carte care sa gandeasca teologico-politic relatia dintre ortodoxie si modernitate.

Sunt doar cateva exemple de proiecte. In genere, lucruri care ar putea avea un efect public dupa ani si ani. Sansa noastra a fost sa intalnim la timp oameni care ne-au dat incredere si ne-au oferit sprijinul lor generos, in primul rand uman si intelectual. Am primit aceste investitii de incredere si simpatie cu sentimentul ca trebuie sa confirmam si sa le dam si celorlalti incredere. Le sunt foarte recunoscator acestor oameni. Fara ei, in atmosfera publica incarcata de la sfarsitul anilor 90, am fi putut lua alta decizie.

V.M.: La 3 ani de la intrarea dumneavoastra in serviciul public al Administratiei Prezidentiale, vedeti gestul parasirii turnului de fildes al savantului ca pe o sminteala sau ca pe o adaugare?
Bogdan Tataru-Cazaban: Cand faci o alegere, nu poti castiga 100%. Este in firea lucrurilor sa si pierzi ceva. Uneori ajungi sa recuperezi, alteori acel ceva dispare pentru totdeauna, desi a facut la un moment dat parte dintre posibilitatile tale. Prin urmare, am pierdut o tihna, un ritm recules si interior, care imi caracteriza, cu rare exceptii, viata de pana in 2005.

Dar am castigat o experienta pe care nu as fi avut-o altfel. Scriu mai putin si nu pot avansa prea mult la proiectele mele, in schimb am cunoscut arii culturale si religioase care mi-ar fi ramas, poate, indepartate. Ceea ce practicasem dinainte a fost lucrul in echipa si o vocatie a relatiei care, cred, m-au ajutat. In rest, asa cum spunea Augustin, ordinea lumii, ca si a destinului individual, as completa, nu poate fi apreciata decat la sfarsit.

















8115 vizualizari

  • -4 (6 voturi)    
    Pfiu dra-ce! (Sâmbătă, 17 mai 2008, 1:10)

    Alex [anonim]

    Il bate asta pe Patapievici la ku-ru gol! Pac pac!
  • -2 (6 voturi)    
    fara titlu (Sâmbătă, 17 mai 2008, 1:38)

    666 [utilizator]

    Inclin sa cred ca indivizii cu aspect angelic au rol exclusiv decorativ in Cotroceniul zilei de azi, unde mitocania si ipocrizia sunt la mare cinste. Bravo domnului intervievat pt. ca... exista, probabil. Pacat de el ca n-a inteles sa plece odata cu ceilalti sfetnici.
  • -3 (5 voturi)    
    el este cel mai puternic om al R.? (Sâmbătă, 17 mai 2008, 5:14)

    tirbushon [anonim]

    si cum ai ajuns mai baiete la concluzia ca asta e cel mai puternic om al romaniei? i-ai dat o periutza? scamele? cat de penibil esti si cat de penibil e suportul electronic care te suporta!!!! ia-te de mana cu IT morar
  • +2 (4 voturi)    
    avem nevoie (Sâmbătă, 17 mai 2008, 8:07)

    io [anonim]

    Domnul Bogdan Tataru-Cazaban are curaj sa demontreze ca se poate ajunge in posturi inalte si prin rafinament. Ar fi bine sa "contamineze" tinerii politicieni, dar e calea mai grea. Calea cu efort minim, nesimtirea si lipsa de caracter, se mosteneste mai usor.
    Dovada sta in amprenta lasata de tradarile boierilor din trecut, exploatarea si lipsa de respect fata de "talpa tarii". Cine ne citeste istoria, ne poate cunoaste mai bine.
  • -5 (7 voturi)    
    un sprit de vara cu mult sifon (Sâmbătă, 17 mai 2008, 8:37)

    strazi [anonim]

    Iata un articol de week end, diluat cu mult sifon. O mica perie pe umarul unui functionar prezidential. O mica treapta pentru ca a un anonim al bibliotecilor universitare sa fie cunoscut de milioanele de cititori ai HotNews.

    Daca continuati sa-l promovati asa "discret", poate-l vindem ca ministru pentru Cultura, din toamna, ca tot ne-am obisnuit cu baieti frumosi, inteligenti si cu multe doctorate, genul ala de baieti care la intilnirile bilaterale cu Condoleezza Rice duc cadou teza lor de doctorat...
    iar faptul ca este recomandat de dl. Andrei Plesu mi se pare un atuu.
  • +2 (6 voturi)    
    e de bine (Sâmbătă, 17 mai 2008, 9:06)

    agora [anonim]

    Aveam impresia ca Presedintele e tot mai izolat ,parasit ,huiduit ..asa cum apare la unele TV si in presa ..si-mi ziceam ca asa se intimpla cu acei oameni care nu accepta compromisul Surpriza ! Mai sunt oameni de calitate si tocmai am citit un interviu mai sus E raspundere mare mai ales ca din multe motive tinerii se declara ,tot mai multi, atei .E de dorit ca Presedintele sa aiba pe fiecare domeniu, consilieri la fel de buni precum este tinarul domn Bogdan Tataru-Cazaban
  • -1 (7 voturi)    
    noul val (Sâmbătă, 17 mai 2008, 10:29)

    gica_contra [anonim]

    Daca tot am facut cunostinta cu impresiile si filozofiile tanarului consilier prezidential, ami permit sa-mi exprim pesimismul in privinta trecerii la starea de normalitate. Inca unul care-l platim de pomana. Deocamdata. Poate, cu trecerea anilor, toate cartile asimilate o sa-i indrepte concluziile si actiunile spre eliberarea mintilor de preconceptii si bisericisme. Pun pariu, ca in momentul in care cere asistenta, asi ridica ochii spre cer in loc sa caute in adancurile proprii.
  • -2 (6 voturi)    
    iarasi religiosi (Sâmbătă, 17 mai 2008, 11:51)

    mihu s [anonim]

    Ma simt profund miscat de atitudinea eleganta si rafinata a acestui superb tanar intelectual.
    El se inscrie in mod firesc pe linia demna trasata de inaintasii sai carturari: ortodoxie, sfinti, mucenici, doctorate si tacere absoluta fata de absolut orice subiect care conteaza, plus poze vadit-inteligente.
    De mentionat ca tacerea smerit-ortodoxa a intelectualitatii dureaza de cateva sute de ani.
    Multumim domnu' Cazaban ca ai ramas in tara.
    PS. Mixich...de unde ii culegi pe intervievati?
  • +3 (5 voturi)    
    O personalitate speciala (Sâmbătă, 17 mai 2008, 13:03)

    MAGDALENA DANIELA POLLI [anonim]

    Ma bucur cu adevarat sa aflu prin intermediul acestui articol, ca in spatele presedintelui Romaniei se afla oameni care gandesc si actioneaza la o perceptie de corectitudine raportata mai aproape de “valorile” LUI decat de valorile noastre.
    Nivelul fiecaruia, de atitudine si fapte, nu este datorat doar educatiei cat mai ales miezului nostru crescut dupa nevoia de etern.
    Daca ceea ce am citit reflecta in oglinda putin din ceea ce este domnul Bogdan Tataru-Cazaban, atunci STIU ca actiunile lui nu sunt doar vorbe pentru consilierea luata mai mult sau mai putin in seama de dl. Presedinte B, sau pentru sporirea imaginii de sine. Felicitari, pentru gandurile acestea mult filtrate de propria personalitate.
    Totusi, raman cu o rezerva de perceptie, asa cum un simplu interviu nu releva o intreaga personalitate,si cateva adevaruri relative nu cuprind o esenta.
    DORESC SA AUD DE SCHIMBARILE SOCIALE DIN JURUL OAMENILOR CU ASTFEL DE PERSONALITATI SPECIALE.
  • +1 (3 voturi)    
    felicitari! (Sâmbătă, 17 mai 2008, 16:29)

    silviu [anonim]

    Felicitari Bogdan si mult succes in tot ceea ce faci! Oameni ca tine adauga la speranta ca nu ne irosim in zadar ... Vlad, keep searching for them!
  • +1 (3 voturi)    
    pacat ca-i numai unul (Sâmbătă, 17 mai 2008, 16:45)

    gabi [anonim]

    Din pacate cu o floare nu se face primavara. Are putere sa convinga mai multi tineri despre adevaratele valori?
    Domnule Basescu, de ce tineti ascunsa asemenea comoara?
    • 0 (0 voturi)    
      nu e "...numai unul" (Duminică, 18 mai 2008, 23:10)

      vasile stanciulescu [anonim] i-a raspuns lui gabi

      Stimata Doamna/Domnisoara,
      Sperand ca o sa va bucurati va pot spune si GARANTA ca nu acest domn nu este un caz singular.Sunt mai multi tineri pe care sunt convins ca ii puteti "cota" la cel putin aceeasi valoare pe care o are acest distins domn.
      Cu respect,
      vasile stanciulescu
  • 0 (4 voturi)    
    Ceilalti au fugit afara (Sâmbătă, 17 mai 2008, 17:18)

    Sorin [anonim]

    Minunat ca existe acolo la Cotroceni asa tineri. Ceilalti de calitatea sa au fugit. Si ce daca a raspuns cu diplomatie si nu intotdeauna spectaculos. Nu asta e datoria unui consilier? Ce doar nu vreti sa provoace scandaluri ca Elena U.? Calitatea nu are legatura cu scandalurile...de aia arata Romania cum arata.
    Bravo mai gasiti din astia, strangeti-va toti la un loc si faceti o miscare nationala. V-am vota
    • 0 (0 voturi)    
      nu neaparat.... (Duminică, 18 mai 2008, 23:20)

      vasile stanciulescu [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      Stimate Domn,
      Nu toti "Ceilalti" au fugit.E adevrat ca unii dintre ei sunt "afara" insa aceasta si datorita faptului ca inca sunt in procesul de formare("..Vedeti, cu ceva timp inainte, doctoratele se sustineau la o varsta mai tarzie si, trebuie sa recunoastem, erau contributii majore. Acum se sustin, in multe cazuri, foarte devreme, pana la 30 de ani. ") incercand sa "reziste" si opunandu-se "otravirii" si blocarii posibilitatilor in momentele crude cand de fapt ar trebui sa fie "hraniti" spre a avea vigoarea necesara pentru a contribui la o "restaurare" cu adevarat benefica.
      Cu nadejde si respect,
      vasile stanciulescu
  • +2 (4 voturi)    
    Cotroceni (Sâmbătă, 17 mai 2008, 18:49)

    dan [anonim]

    se confirma ca presedintele are mana buna!!!!lichelele l-au parasit si au ramas sau au venit in jurul sau,oameni de mare valoare.
  • +1 (3 voturi)    
    Tineri valorosi, implicati-va! (Sâmbătă, 17 mai 2008, 19:07)

    alhambra [anonim]

    O alta consiliera de valoare si necunoscuta este Anca Ilinoiu, ramasa pe postul lui Andrei Plesu. O fata tinara si foarte modesta, dar foarte competenta.
    Daca un partid ar avea in conducere asemenea tineri, ar cistiga cu peste 50%.
  • 0 (2 voturi)    
    elementul de originalitate ,cui ? (Sâmbătă, 17 mai 2008, 21:18)

    unul [anonim]

    ce cerceteaza omul tanar?
    cam la cate mii de kilometri trece baricentrul sistemului\ pamant luna de centrului cotroceniului,
    un fel de coasta boacii ?
    ziaristii,afara de ideologii de vorbe goale,
    cand mai trec pe la universitate,
    pe la cate-un curs, -
    in cate limbi isi pierd putinele parale...
    n-are nici o legatura cu expertiza in chetroaie politice,
    sau facaturi becalesti...
  • 0 (2 voturi)    
    sturm und drang (Sâmbătă, 17 mai 2008, 21:26)

    alec 45 [anonim]

    dreptul la fericire trebuie inscris in constitutia romaniei,
    ca sa avem de ce ne sfadi,cand n-avem ce vorbi.
    ideologiile sunt moarte,secretele rasuflate,daca as fi la guvern,i-as invita pe kasparov si pe fomenko sa joace sah cu a.plesu si gavrila l.
    romania fiind mai mare decat cismigiul ideilor de-a gata.incep a vorbi latineste de pe la tiraspol,sa va cat traduce dl plesu instantaneu in 12 limbi,
    si 14 lautari balani
  • 0 (4 voturi)    
    pamant curat ,inspirat (Sâmbătă, 17 mai 2008, 21:37)

    matei ,unde esti? [anonim]

    acum 20 de ani erai un baiat curat,frumusel,curatel,
    umbland prin frunzele moarte ale Moldaviei,nu departe de stejarul de la Borzesti.
    sper ca nu te-ai facut si tu popa ca mos-tu,al batranu,nedezelegat de juramintele lui pe care si cani!
    am mai gasit niste neamuri de-ale conului alecu,cel dri dri,diplomati!,hultan de recunoatere!!
    Puneti 13 bare de fier sub voi,
    si semnez cu aceleasi fiare.
    j.p/
  • 0 (0 voturi)    
    Un om onest si profund (Duminică, 18 mai 2008, 20:44)

    cristina [anonim]

    Sunt foarte impresionata si in acelasi timp bucuroasa ca Presedintele Basescu, tine langa domnia sa asemenea oameni de valoare.
    Din cate cunosc domnul Cazaban este unul dintre cei mai onesti si intelepti tineri ai Romaniei.

    Va urez mult succes si sper sa reusiti in viata cat mai multe!

    Sincere Felicitari!

    Christina
  • 0 (0 voturi)    
    crestinismu medieval (Duminică, 18 mai 2008, 22:52)

    liana [anonim]

    "contributia esentiala a crestinismului medieval la Europa pe care o traim astazi"- nu prea e nici o contributie esentiala din fericire! daca stai si te gandesti ce facea crestinismu medieval, nu poa sa constituie un model demn de urmat: vezi expeditiie in lumea noua urmate de decimarea populatiei bastinase, arderea pe rug a lu giordano bruno samd, represiunile impotriva evreilor
    • 0 (0 voturi)    
      da..."crestinismu medieval" (Luni, 19 mai 2008, 0:16)

      vasile stanciulescu [anonim] i-a raspuns lui liana

      Stimata Doamna/Domnisoara,
      Poate ca nu ar trebui sa va grabiti("Bogdan Tataru-Cazaban este deja un traducator consacrat al autorilor patristici medievali...").Sunt convins ca multi dintre Parintii "medievali" ne-au lasat ca mostenire duhovniceasca printre altele si invatatura ca trebuei sa avem rabdare iar dupa rabdare ca urmeaza "indelunga rabdare".nu va grabiti sa judecati crestinismul medieval.sfantul Vasile cel Mare spuen ca trebuie sa fim precum albina in sesnsul ca asa cum albina se aseaza si pe plante otravitoare insa culege numai necctarul bun asa trebuie si noi sa culegem ce e "bun".
      Cu respect si urari de bine,
      vasile stanciulescu
  • 0 (0 voturi)    
    fain (Luni, 19 mai 2008, 1:38)

    whatsername [utilizator]

    n-am rabdare sa citesc tot interviu dar e scump de tot sfetnicul. dl tataru, dar promit ca am sa citesc si interviul :D
  • 0 (0 voturi)    
    O combinatie de incredere (Luni, 19 mai 2008, 7:55)

    hotnewsfil [utilizator]

    Un intreprinzator intentiona sa faca o afacere de mai mari proportii.
    Ca sa fie sigur de reusita, el si-a propus sa angajeje un consilier cit mai valoros in materie.
    S-a prezentat un tinar extrem de inteligent, de muncitor, expert in mijoace ultramoderne de determinare, prin calcule extrem de voluminoase, a traseului si a coordonatelor finale ale desfasurarii afacerii, optimizat in privinta costurilor, cistigului, duratei si a altor implicatii specifice cazului in speta.
    Omul de afaceri a fost uimit de promtitudinea, viteza si precizia cu care i-a dat raspunsul tinarul exceptional.
    La concurs, s-a prezentat si un specialist mai in varsta, cu mare experienta in domeniu( ce apucase sa gresasca anterior).Nestapinind mijloace de optimizare prin calcule moderne, ample, sofisticate, "batrinul" specialist si-a recunoscut aceasta carenta, in privinta adaptarii la modernitate, dar a indicat o cale care stabilea o zona mai larga "de succes" in care era de asteptat sa se afle si punctul ale carui coordonate ultraexacte fusesera calculate de tinarul uluitor de bine pregatit teoretic.
    Omul de afaceri i-a angajat pe ambii candidati. Dupa realizarea afacerii, s-a constatat ca punctul de optim se afla in zona indicata de "batrin", iar coordonatele punctului de optim, calculate ultraexact de uluitorul tanar erau in afara zonei.
    Omul de afaceri i-a angajat pe ambii. Cel tinar, impetuos, la curent cu modernitatea trebuia sa studieze o multitudini de variante ale afacerilor viitoare, iar cel experimentat sa asigure "miscarea" tinarului in lumea reala.
    In roluri :
    Omul de afaceri = Romania;
    "Batrinul"specialist = Presedintele Traian Basescu;
    Tinarul erudit=Bogdan Tataru- Cazaban

    P.S. :Consider ca preotii nu trebue sa se amestece in mocirla politicii.
  • 0 (0 voturi)    
    despre (Luni, 19 mai 2008, 8:43)

    prozelitul [anonim]

    Da, un om de valoare a culturii romanesti. Il admir mult. Mult succes si multe impliniri.
  • 0 (0 voturi)    
    bravo (Luni, 19 mai 2008, 8:52)

    george18909 [anonim]

    O frumoasa aparitie in spatiul public! Totusi, nu cred ca administratia e chiar asa usor de impacat cu viata academica, dupa cum arata exemplele lui T Baconschi sau chiar Andrei Plesu. Sunt curios cum va evolua noua generatzie?
  • 0 (0 voturi)    
    felicitari.. (Luni, 19 mai 2008, 12:11)

    admirator [anonim]

    Domnule Tataru,
    felicitari pentru delicatete,civilizatie si modestia de care dati dovada.
    Va admir.Daca veti rezista pana la capat,lumea se va schimba.
    Dumnezeu sa va ajute!
    • 0 (0 voturi)    
      aiurea (Miercuri, 21 mai 2008, 3:14)

      stef [anonim] i-a raspuns lui admirator

      interviu facturat de B.O.R. Rasufla tare. Acesta este omul lor la Cotroceni (unul din ei). Nu vad de ce m-as mandri,ca roman, cu d-lui... Este un tanar misticoid si reprimat, despre care cred si ca deformeaza istoria datorita convingerilor sale. Dar aici nu bag mana in foc, ca nu sunt de meserie. In rest,e fumat.
    • 0 (0 voturi)    
      lol (Miercuri, 21 mai 2008, 3:19)

      stef [anonim] i-a raspuns lui admirator

      acu am vazut... este numit savant. mai fratilor, daca viata academica romaneasca se rezuma la transpiratiile mistice ale unora, fie ei tineri sau batrani, suntem dusi. voi stiti de ce nu se fac la noi transplanturi de maduva? pentru ca astea costa bani si cer inteligenta, de-aia.
      • 0 (0 voturi)    
        N-ai dreptate (Miercuri, 21 mai 2008, 8:54)

        Sorin [anonim] i-a raspuns lui stef

        eu am citit si am vazut ca se ia de preoti...zice pe undeva clar ca e o prostie ca preotii se baga in alegeri....mie mi se pare stef ca esti impotriva a orice are legatura cu ortodoxia, nu doar impotriva institutiei.Omul asta e de calitate, transpira calitate...Daca iti e asa la indemana, de ce nu transpiri si tu niste traduceri din originalul in greaca sau latina?
        • 0 (0 voturi)    
          @Sorin (Miercuri, 21 mai 2008, 13:00)

          Zev [anonim] i-a raspuns lui Sorin

          Asa e, sigur e impotriva ortodoxiei, il stiu eu personal, e din tata musulman si mama necunoscuta. Iar stef e nume de mason heptacostal.

          Cat despre Bogdan Tataru, iarasi ai dreptate, il stiu si pe el, mereu e leoarca de calitate.
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu la articolul PENTRU UN ECUMENISM AL CON (Miercuri, 19 august 2009, 12:13)

    Eugen [anonim]

    stimate domn bogdan tataru cazaban,
    am citit articolul pentru un ecumenism al contemplativilor pe care l-ati publicat in un suflet pentru europa. am ramas profund dezamagit de felul cum ati tratat problema ecumenismului si cum v-ai dat cu parerea fara a consulta cu deamanuntul documentele bisericilor ortodoxe si catolice. nu as vrea sa va spun, dar totusi va amintesc ca un articol sanatos si veritabil se face numai atunci cand aveti docomentele in mana. imi pare rau ca d-voastra, un om de o capacitate remarcabila v-ati umilit scriind in pripa un articol atat de slab si prost documentat. daca d-voastra vreti sa puneti o caramida la construirea ecumenismului incercati in primul rand sa cercetati documentele in original, nu dupa spusele unora. aceste randuri nu vor sa va denigreze ci doresc sa va propuna varianta cea mai buna: documentati-va cu simt de raspundere. cu respect eugen.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version