Incepand de azi, Film Society of Lincoln Center si Institutul Cultural Roman din New York ofera publicului american sansa de a patrunde in straturile sedimentare ale traditiei filmului de arta romanesc prin sezonul Shining Through a Long, Dark Night: Romanian Cinema, Then and Now, la Walter Reade Theater (16-27 aprilie).

Urmare a avalansei de aprecieri critice din ultimii ani datorate unor filme precum Moartea domnului Lazarescu, A fost sau n-a fost, Hartia va fi albastra si castigatorul de anul trecut de la Cannes, 4 luni, 3 saptamani si 2 zile, Romania s-a pozitionat drept una dintre cele mai creative si indraznete culturi cinematografice pe plan international. Asa cum observa in editia de ieri cotidianul The New York Sun (intr-un amplu articol intitulat “Chemarea Cortinei de Fier”), “cultura cinematografica a unuia dintre cele mai intunecate state satelit ale Uniunii Sovietice e departe de a fi o senzatie de pe-o zi pe alta. Intr-adevar, succesul international al Romaniei pe marile ecrane nu ar trebui sa ne surprinda, tocmai fiindca meritele sale artistice nu sunt nici recente, nici o anomalie”.

Sezonul gazduit de Lincoln Center, cea mai importanta retrospectiva a filmului romanesc in Statele Unite ale Americii, aduce argumente puternice in sprijinul afirmatiei de mai sus. Sezonul alatura opt dintre filmele recente ale regizorilor contemporani cu zece filme esentiale dinainte de 1989, toate proiectate in copii refacute si cu noi subtitrari, special pentru acest eveniment, cu sprijinul: Centrului National al Cinematografiei, Arhivei Nationale de Film, Ministerului Afacerilor Externe si al Ministerului Culturii si Cultelor. La eveniment vor lua parte: Dan Pita, Elisabeta Bostan, Iosif Demian, Gabor Tarko, Florin Mihailescu, Andrei Both, Dan Nutu, Ruxandra Zenide, Tudor Giurgiu, Manuela Cernat, Alex. Leo Serban, Mihai Chirilov. Publicul din New York ii poate intalni joi, 17 aprilie, la ora 19.30 in Auditoriul ICRNY, unde vor discuta despre traditia cinematografica romaneasca.

In paralel, Film Forum din New York va proiecta pentru doua saptamani, intre 23 aprilie si 6 mai, primul lung-metraj al lui Cristi Puiu, Marfa si banii (2001).

Lucrand de mai bine de jumatate de an la organizarea acestui sezon de film, echipa ICRNY a descoperit pelicule extraordinare intr-o stare precara, unele aproape distruse de vreme si de conditiile dificile de pastrare. Institutul a initiat procesul de refacere a peliculelor, gest de pe urma caruia va profita din plin nu numai publicul din New York. Ne dorim ca aceste filmele sa circule la festivaluri din intreaga lume si sa o faca in cea mai buna stare posibila. Create intr-o perioada nefasta, aceasta poate fi sansa lor de a-si duce la capat traseul. ICRNY a considerat ca filmul romanesc poate profita de atentia extraordinara care i se acorda si s-a folosit de aceste parghii pentru a pune in miscare, cu mijloace minime, o forta de promovare majora – atentia criticilor si a publicului american.

Dan Pita vine din Romania, Iosif Demian din Australia, iar Gabor Tarko din Canada. Au facut parte din aceeasi promotie a scolii de film romanesti si au lucrat impreuna o lunga perioada. Se intalnesc pe “teren neutru”, la New York, dupa mai bine de 15 ani, gratie ICRNY. “O ocazie excelenta pentru discutarea unor noi colaborari”, a declarat Iosif Demian. Dincolo de activitatea sa regizorala prodigioasa, Elisabeta Bostan si-a pus puternic amprenta asupra scolii de film de la UNATC. La randul sau, Tudor Giurgiu profita de venirea la New York pentru a o intalni pe Nina Cassian, care il va asista in documentarea sa pentru un nou film de lung-metraj, informeaza comunicatul ICR New York.

Chiar daca intre regizorii consacrati ai noii generatii si cei care au devenit cunoscuti inainte de Revolutie exista deseori tensiuni, succesul primilor arunca o noua lumina asupra operei celor din urma. Faptul ca acest sezon a fost posibil se datoreaza in primul rand lui Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cristian Mungiu, Cristian Nemescu si altora. In acelasi timp, se datoreaza sentimentului de continuitate prezent in linia de conduita creatoare a scolii de film romanesc de la inceputurile ei.