Redacţia Teatru - Radio România, prin redactorul-şef Attila Vizauer, cere Senatului Uniunii Teatrale din România (UNITER), printr-o scrisoare deschisă, să invalideze nominalizările la categoria Teatru radiofonic, întrucât cele mai multe selecţii sunt spectacole-lectură fapt care încalcă definiţia acestui gen, relatează News.ro.

Premiile UNITERFoto: AGERPRES

Nominalizările UNITER la categoria „Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic” sunt:

  • „No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerilla,
  • „Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerilla,
  • „Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă şi Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociaţia Şangri-La Artistic Ground şi Teatrul Naţional Radiofonic,
  • „Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerilla, şi
  • „Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune.

„În urma publicării nominalizărilor la Premiile UNITER 2024, am fost consternaţi să descoperim, la categoria Teatru radiofonic, trei spectacole-lectură, fapt care încalcă cea mai elementară definiţie a acestui gen. Este motivul pentru care solicităm invalidarea acestor nominalizări. Teatrul radiofonic este o transpunere pur acustică a unei naraţiuni dramatizate. Conţine dialog, muzică şi efecte sonore, în absenţa oricărei componente vizuale. Astfel, ascultătorul este provocat să-şi imagineze personajele, povestea şi spaţiul în care se desfăşoară aceasta, iar prin „personaje” nu se înţeleg doar actorii, ci şi toate celelalte elemente sonore implicate. Efectul de imersiune totală pe care îl poate produce un spectacol radiofonic bine făcut depinde de coexistenţa tuturor acestor componente”, se arată în scrisoarea deschisă transmisă luni.

Potrivit redacţiei, „niciodată, în toată istoria sa de 100 de ani, şi nicăieri în lume, teatrul radiofonic nu a fost echivalat cu simplă citire pe roluri a unui text dramatic, fie ea şi făcută la microfonul unui post de radio. A nominaliza spectacole-lectură la categoria Teatru radiofonic e ca şi cum ai propune pentru Cel mai bun spectacol un spectacol-lectură organizat în foaierul unui teatru. Şi dacă un astfel de eveniment este postat pe YouTube? Nu ar merita, oare, să fie nominalizat la premiile UCIN pentru Cel mai bun film? Doar e filmat...”.

„Nominalizarea unor spectacole-lectură la microfon este periculoasă”

Totodată, redacţia apreciază „Atelierul de Scriere Dramatică coordonat de Mimi Brănescu la Teatrul Naţional Bucureşti şi avem toată aprecierea pentru Radio Guerrilla, acest post particular care îşi alocă timp de emisie pentru a promova dramaturgia contemporană. Este un proiect preţios şi ne bucurăm că el există. Totuşi, aşa cum o spune şi Carla-Maria Teaha, această emisiune oferă spectacole-lectură, nu teatru radiofonic”.

În plus, „nominalizarea la categoria Teatru radiofonic a unor spectacole-lectură la microfon este deosebit de periculoasă, pentru că deturnează standardele artistice ale genului. Şi ne întristează că tocmai breasla care ar trebui să cultive şi să transmită generaţiilor tinere moştenirea teatrului radiofonic, condamnă viitorul acestui gen – redescoperit de tinerii artişti odată cu pandemia – reducându-l la o simplă „citire de text”. Este un gest nedrept şi o dovadă că juriul nu apreciază mijloacele şi posibilităţile de creaţie pe care le oferă sunetul. Apelăm la probitatea profesională a dumneavoastră, a artiştilor membri ai Senatului UNITER, care aţi ascultat, aţi comentat, aţi apreciat, aţi jucat în sau aţi regizat spectacole de teatru radiofonic (fie că ele au fost produse de Radio România sau în altă parte). Vă rugăm să apăraţi acest gen artistic şi să nu validaţi „spectacole” care îl diminuează”.

Gala Premiilor UNITER, ediţia a 32-a, va avea loc luni, 27 mai, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.