​​Vara asta, în loc să ne croim drum printre sute de vizitatori într-un muzeu din Paris ori Madrid, am rămas în fața unor ecrane. Într-o măsură și mai mare decât erau deja, laptopul și telefonul au devenit legătura noastră cu lumea. Din fericire, la un click sau la o atingere de ecran distanță se află o cantitate uriașă de noutăți captivante, de la tururi virtuale și proiecte digitale ale artiștilor contemporani la expoziții online pe site-urile galeriilor.

Ištvan Išt Huzjan, Line Umpire, 2018, performance creat pentru A Performance Affair: The Panopticon EditionFoto: Gaep

Muzee: Arhive ieșite din izolare

După prima lună de carantină, Luvru a anunțat de zece ori mai mulți vizitatori pe site-ul său. În timp ce muzeul din Paris și-a plimbat vizitatorii prin expoziții cu ajutorul unor tururi virtuale, alte muzee au dat acces la comori ascunse din arhive. Virtual Views, de exemplu, e ocazia de a vedea filme din colecția MoMA: video-uri de Warhol, producții Dada și filme mute cu actrițe ca Sarah Bernhardt. Iar pe Henie Onstad Art Channel, platforma digitală creată rapid de un muzeu mult mai mic, de lângă Oslo, sunt transmise în fiecare săptămână înregistrări video de arhivă, precum un performance al lui Joseph Beuys și un concert Yoko Ono.

Galerii: Expoziții în care intri cu un click

Până anul acesta, aproape oricine auzea „expoziție online” se gândea la prezentarea pe un site a unei expoziții dintr-un spațiu fizic. Acum însă, expozițiile online sunt gândite exclusiv pentru acest mediu. „Pentru galeriile de artă din întreaga lume, au devenit, în decurs de doar câteva luni, un mod extrem de convingător de a prezenta cele mai noi lucrări ale artiștilor sau de a recontextualiza lucrări anterioare”, spune Andrei Breahnă, cofondator al galeriei de artă contemporană Gaep, care a lansat în această vară o serie de trei expoziții online.

Vlatka Horvat, Hybrids (05), 2008, colaj pe hârtie, 30,5 x 22,9 cm, imagine prin amabilitatea Gaep

Intitulate Resilience Test și cofinanțate de Ministerul Culturii, acestea au ca temă comună corpul uman, vulnerabilitatea și rezistența lui. De la colaje și picturi ale Marilenei Preda Sânc din anii ’80, în care corpul feminin e în centrul atenției, la lucrări de Vlatka Horvat ce explorează relația delicată dintre corp, obiecte și spațiu, până la performance-uri prin care Ištvan Išt Huzjan măsoară timpul și distanțele cu propriul corp – cele trei expoziții de pe site-ul Gaep au ca protagoniști artiști din generații și țări diferite, dar ne fac, toate, să ne gândim la limitele corpului.

„Poate că în această perioadă nu putem ajunge prea departe de orașele în care locuim, însă așa cum sugerează lucrările Marilenei Preda Sânc, călătoriile minții continuă și când călătoriile corpului sunt restrânse. Expozițiile online ne permit să le facem. În cazul Gaep, ele nu le înlocuiesc pe cele din spațiul fizic al galeriei, ci li se adaugă. Suntem în situația în care dezvoltăm asemenea expoziții online, în Viewing Room pe site, simultan cu galeriile din restul lumii, dar printre primii din România”, mai spune Andrei Breahnă.

Vizitează expozițiile online Resilience Test

Artiști: Proiecte online only

Unele dintre cele mai bune proiecte artistice din ultimele luni au fost concepute special pentru online. E cazul performance-urilor My Documents | Share your screen, inițiate de Lola Arias și menționate de Vlatka Horvat într-o conversație video ce a avut loc cu ocazia expoziției sale online, sau al proiectului Love Stories de Francesco Vezzoli, care a folosit fotografii iconice cu celebrități pentru a realiza sondaje pe contul de Instagram al Fondazione Prada și a evidenția, de fapt, starea emoțională a utilizatorilor.

Urmărește o conversație video între artista Vlatka Horvat și curatorul Tevž Logar