Actrița Anamaria Marinca, recunoscută pentru rolul din 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile al lui Cristian Mungiu, e stabilită la Londra, are o carieră internațională solidă și joacă, de ani buni, în filme independente, blockbustere hollywoodiene și seriale TV. Printre proiectele recente se numără The Old Guard, cu Charlize Theron, și serialul Tin Star, cu Tim Roth. Cât de greu este să te menții acolo, în lumea filmului?

INSPIRATIFF_Anamaria MarincaFoto: TIFF

O discuție cu jurnalistul Mihnea Măruță despre faimă, modestie, muncă și generozitate.

Noul interviu din seria InspiraTIFF poate fi vizionat gratuit pe unlimited.tiff.ro luni, 15 iunie, de la ora 20:00, de oriunde din lume.

Principalele declarații:

  • Dac-aș fi de vârsta lor [liceenilor], probabil că m-aș specializa, aș încerca să-mi dau seama de ce aptitudini dispun și să fac mai multe lucruri. Nu cred că un tânăr mai poate să aibă o singură meserie, să urmeze o singură carieră, să se aștepte că drumul lui va fi lin sau ca lucrurile să se întâmple normal și frumos în viitor. Cred că în primul rând trebuie să avem cunoștințe elementare despre cum să lucrăm pe un computer. Cele mai multe joburi sunt legate de această abilitate. Și, pe lângă, îți poți îmbrățișa o pasiune sau poți încerca să faci multe alte lucruri, dar tinerii trebuie să se adapteze și să fie foarte mobili.
  • Am studiat muzică de la 6 ani, am fost înconjurată de activități artistice, dar nu am fost încurajată să merg spre domeniul acesta. Însă, la un moment dat, am știut că asta îmi doresc să fac. Nu e o meserie ușoară.
  • Citisem recent sfatul unui agent american către un actor tânăr: să-și găsească o slujbă de zi și unde să locuiască - și cam ăsta e punctul de plecare. Nici nu se punea problema ca la început să trăiască din meseria de actor.
  • Poate părea un pic arogant ce spun acum – bineînțeles că latura materială e importantă pentru oricine, dar nu s-a pus problema așa niciodată: s-a pus problema unui scenariu, a unui rol potrivit pentru mine, a unei povești care să mă pasioneze.
  • Înainte de a întâlni pe cineva pe care îl admiri din copilărie există, bineînțeles, emoție, există și teamă să nu dezamăgești. Apoi are loc întâlnirea la masa de lectură, și apoi întâlnirea pe platou, și dialogul fără de care nu se poate. Există un reflex al actorului, de a colabora, și există un moment în care nu mai ești tu, ci o realitate nouă, la care tinzi, unde nu mai contează nici limba pe care o vorbești, nici temperatura de afară: există scena dintre tine și partener și această nouă realitate care trebuie să se nască. Și asta se face cu credință, cu dăruire și cu foarte multă generozitate din partea persoanelor care iau parte la scena respectivă.
  • Nu mai există bariere foarte mari în momentul în care începi să joci: intri într-o zonă de democrație absolută, în care te încrezi în celălalt, pentru că nu ai altă soluție.
  • Cei mai mari artiști pe care i-am cunoscut – scriitori, regizori, pictori – sunt modești, sunt foarte modești. Există smerenia asta pe care ți-o dă meseria: e foarte complicat s- o iei de la capăt de fiecare dată. Ești respins aproape zilnic. N-am luat toate rolurile pe care le-am dorit și, cu toate astea, am făcut următorul pas. Nimeni nu are acces la toate rolurile pe care și le dorește.
  • Nu poate să te dărâme faptul că cineva nu te-a ales pe tine. Foarte repede îți dai seama că nu ești unic: sunt foarte mulți oameni frumoși și talentați. Îți dau un exemplu: destul de recent, am dat probă pentru un serial mare. Îmi plăcea rolul – o scenă lungă, grea, frumoasă... A fost ok, dar n-a fost extraordinar. Între timp a apărut serialul și m-am uitat la tot, să văd cine a luat rolul. Și aș fi făcut aceeași alegere: actrița aleasă era mai potrivită pentru rolul respectiv. Și era foarte bună. Așa treci, fiind cinstit cu tine, cu rolul, cu situația în sine. Era pentru ea, nu era pentru mine.

InspiraTIFF este un proiect mai amplu al echipei Festivalului Internațional de Film Transilvania, care-și propune să reunească antreprenori, lideri, vizionari, inovatori și artiști, într-un eveniment care să includă prezentări interactive, masterclass-uri, workshop- uri, dar și expoziții, performance-uri și evenimente de socializare.