”Țipătul” lui Edvard Munch, care pare să vorbească despre ororile războiului din secolul XX și de angoasele secolului XXI, are nevoie să practice distanțarea fizică, este de părere un consorțiu de cercetători care caută să identifice principala cauză a deteriorării picturii, relatează The Guardian.

Tipatul - Edvard MunchFoto: Captura Wikipedia

Consorțiul care încearcă să identifice principala cauză a deteriorării vopselei de pe pânză a descoperit că Munch a folosit în mod accidental tub impur de galben de cadmiu care se poate estompa și exfolia chiar și la umiditate relativ scăzută, inclusiv când iubitorii de artă respiră deasupra tabloului.

Rezultatul este că tușele de galben deschis au devenit aproape albe în zona gâtului figurii și a apusului.

Galbenul opac din zona lacului de asemenea se exfoliază.

Cercetători din Belgia, Italia, SUA și Brazilia au participat la anchetă. Inițial, ei au testat dacă reducerea expunerii tabloului la lumină ar putea fi cheaia protejării acestuia.

Dar se pare că lumina nu prea este dăunătoare, așa că tabloul trebuie ținut în muzeu la o umiditate relativ scăzută sau izolat de public.

”Izolarea publicului de tabou sau a tabloului de public, să spunem, într-un mod în care publicul îl poate aprecia, dar nu respiră asupra suprafeței acestuia”, a spus Prof Koen Janssens, de la University of Antwerp.

”Când oamenii respiră produc umezeală și emană cloruri așa că în general pentru tablouri nu este prea bine să fie prea apropiate de respirația trecătorilor”, a mai spus acesta.

Sulfura de cadmiu era produsă la începutul secolului XX printr-o reacție între clorură de cadmiu și sulfură de sodiu.

O teorie este că compușii care conțin cloruri, precum clorura de cadmiu, ar fi putut rămas ca o reacție executată greșit sau incomplet.