Joi, 16 aprilie 2020, de la ora 19.00, Orchestra și Corul Filarmonicii "George Enescu" propun publicului meloman, în cadrul stagiunii simfonice online, "Un Recviem German" de Johannes Brahms (1833-1897). Lucrarea pentru soliști, cor și orchestră a avut premiera în 1868, în Vinerea Mare, la Catedrala din Bremen, fiind dirijată de însuși compozitorul Johannes Brahms.

Dirijorul Claus Peter FlorFoto: Filarmonica George Enescu

La Filarmonică, „Un Recviem German“ a fost interpretat pe 4 și 5 aprilie 2018 sub conducerea dirijorului german Claus Peter Flor, alături de soliștii Irina Iordăchescu și Ionuț Pascu. Corul Filarmonicii „George Enescu“ a fost pregătit de maestrul Iosif Ion Prunner, concermaistru invitat fiind David Lefèvre.

Înregistrarea celebrei lucrări, interpretată pe 5 aprilie 2018 în Sala mare a Ateneului Român, poate fi ascultată acum, în Joia Mare a Paștelui ortodox, în acest context cu totul dificil, când din cauza COVID-19 artiștii sunt nevoiți să stea departe de scenă.

Recviemul din Joia Mare va putea fi ascultat pe canalele online ale Filarmonicii George Enescu: site (https://www.fge.org.ro/), pe pagina de Facebook (https://www.facebook.com/filarmonica.george.enescu/) și pe canalul YouTube (https://bit.ly/2wMctlw). Accesul pe aceste canale online va fi gratuit pentru toți iubitorii muzicii pe toată perioada pascală.

Compus între 1865 și 1868, „Un Recviem German“ a fost creat de Brahms după două mari pierderi din viața sa: mama sa și bunul său prieten, celebrul compozitor și pianist Robert Schumann (1810-1856). Cu o durată între 65 și 80 de minute, acest recviem este cea mai lungă creație a lui Brahms. Dacă majoritatea lucrărilor de acest gen folosesc pasaje din liturghia funerară în latină, Brahms a ales ca „Un Recviem German“ să preia pasaje din Biblia tradusă de Luther în germană, ceea ce a fost oarecum surprinzător în epocă.

Şi acum, Doamne, cu ce mă pot împăca? În Tine îmi este speranţa. (Ps. 39, 5.6.7.8.)

„Brahms îşi extrage acele fragmente care îl obsedează, în urma lecturilor constante ale cărţii sfinte, concentrându-se în principal asupra credinţei în Înviere mai mult decât în teama de Judecata de Apoi. Structurarea în șapte secţiuni este o îndepărtare de la principiile recviemului romano-catolic în cinci părţi. Fiecare secţiune are propriul său caracter, pus în valoare de o orchestraţie subtilă“, apreciază muzicologul Vladimir Deveselu, în caietul program al lucrării.

Stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu“

Joi, 16 aprilie 2020, ora 19.00

Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii „George Enescu”

Program

Înregistrarea concertului din 5 aprilie 2018, Sala mare a Ateneului Român

Dirijor Claus Peter Flor

Solişti

Irina Iordăchescu

Ionuţ Pascu

Dirijorul Corului

Iosif Ion Prunner

Concertmaistru

invitat David Lefèvre

JOHANNES BRAHMS

Un Recviem German pentru solişti, cor şi orchestră, op. 45

1. Selig sind, die da Leid tragen - cor Fericiţi cei ce plâng, că aceia se vor mângâia (Matei 5,4)

2. Denn alles Fleisch es ist wie Gras - cor Toată făptura este ca iarba... (Petru 1,24)

3. Herr, lehre doch mich, das ein Erde - bariton şi cor Doamne, învaţă–mă că pământul... (Psalm 39,5)

4. Wie lieblich sind deine Wohnungen - cor Cât de plăcute sunt cămările Tale (Psalm 84,2 f)

5. Ihr habt nur Traurigkeit - soprană şi cor Deci şi voi acum trişti sunteţi (Ioan 16,22)

6. Denn wir haben keine bleibende Statt - bariton şi cor Căci nu avem aici cetate stătătoare (Evrei 13,14)

7. Selig sind die Toten - cor Fericiţi cei morţi... (Apocalipsa Sf. Ioan 14,13)