Opera din Iaşi riscă să nu îşi poată susţine spectacolele stagiunea viitoare din lipsă de bani, a avertizat managerul instituţiei, Beatrice Rancea. Ea a explicat că au fost înştiinţaţi săptămâna trecută, printr-o hârtie de la Ministerul Culturii, că bugetul pentru "Bunuri şi servicii“ a fost redus la 30% din valoare, iar acest lucru i-ar împiedica să îşi plătească colaboratorii, fără de care nu poate fi susţinut nici un spectacol. Practic, afirmă Rancea, în acest moment mai sunt bani doar pentru întreţinerea clădirii, scrie Ziarul de Iași. Și Opera clujeană se află într-o situaţie similară, începutul de stagiune fiind pus sub semnul întrebării.

Opera IasiFoto: Ziarul de Iasi

Premiera spectacolului "Evgheni Oneghin", de Piotr Ilici Ceaikovski, care revine în 8 iunie pe scena Operei Naţionale Române din Iaşi, după aproximativ 40 de ani, este umbrită de probleme financiare.

Managerul Operei din Iaşi, Beatrice Rancea, a anunţat că este posibil ca spectacolele de la începutul stagiunii viitoare să nu se mai țină, Ministerul Culturii reducând bugetul pentru "Bunuri şi servicii“ la 30%.

În raportul de acti­vitate trimis la Ministerul Culturii, managerul Rancea estimează pe anul 2019 un buget de 44 milioane lei, din care cheltuielile salariale reprezintă 30,8 milioane, iar cheltuielile cu „Bunuri şi servicii“ sunt în jur de 11 milioane de lei, adică un sfert. "Acum o săptămână, din păcate, am primit o hârtie din partea Ministerului Culturii în care eram atenţionaţi că bugetul pe care îl aşteptam pentru «Bunuri şi servicii» pe această lună, buget care oricum era insuficient pentru a ne desfăşura în bune condiţii activitatea, s-a redus şi vom primi doar 30% din valoarea acestuia. Asta înseamnă că există riscul, asta dacă nu se întâmplă o minune, să nu ne mai desfăşurăm activitatea“, a explicat Beatrice Rancea într-o conferință de presă.

Managerul a explicat că într-o situaţie similară se află şi alte instituţii de cultură din subordinea Ministerului Culturii, însă cele mai afectate ar fi operele naţionale, care nu funcționa fără colaboratori, fiecare spectacol presupunând munca unui număr foarte mare de oameni.

"Împreună cu domnul Florin Estefan am făcut un memoriu către Ministerul Culturii, există şi un alt memoriu trimis, semnat şi acela de către noi, acela fiind trimis de domnul Ion Caramitru şi semnat de toate instituţiile de cultură din ţară subordonate Ministerului Culturii. În memoriu este prezentat acest aspect care practic opreşte complet activitatea, însă situaţia operelor este specială. Pentru că dacă noi luna viitoare noi nu avem bani pentru producţiile în derulare şi pentru colaboratori, fără de care noi nu ne putem desfăşura activitatea şi nicio operă din ţară nu-şi poate susţine activitatea, practic nu vom mai juca“, a adăugat Betrice Rancea.

Florin Estefan, managerul Operei din Cluj, aflat la Iaşi cu spectacolul „Evgheni Oneghin“ în care joacă rolul principal, spune că Opera clujeană se află într-o situaţie similară, iar începutul de stagiune este pus sub semnul întrebării.

"Bugetul pentru «Bunuri şi servicii», unde intră şi producţia şi funcţionalitatea instituţiei, cu colaboratorii permanenţi în primul rând, fără să mai vorbim de invitaţi, cheltuielile de regie sau altele, acel buget de «Bunuri şi servicii» este în jur de 7% din bugetul general, salariile având ponderea cea mai mare, adică în jur de 92%. Iar de cheltuieli de capital şi investiţii nu poate fi vorba. Acesta este cel mai frumos vis. Eu de când sunt director la Opera din Cluj nu am văzut bani la acest capitol. Problema care ne macină nu este că nu ne vom permite să facem producţii noi, ci problema este că sunt oameni care vin zi de zi la serviciu în regim de angajaţi, dar care sunt plătiţi ca şi colaboratori permanenţi cu sumele aproape jumătate din salariul unui coleg cu care munceşte cot la cot, dar este angajat plin al operei. Iar acum nici acest salariu nu îl vom mai putea plăti, pentru că din suma aprobată pe trimestru şi alocată pe lunile care vin, este de doar 30% din voloarea ei şi asta doar pentru că aşa a hotărât cineva. Fără să nu se spună o Hotărâre de Guvern sau o Ordonanţă, să menţioneze un act normativ în acest sens“, explică Florin Estefan.

În această toamnă, Opera din Cluj împlineşte 100 de ani de la înfiinţare. Practic, conform declaraţiilor celor doi manageri, la 100 de ani de la semnarea actului de înfiinţare, Opera din Cluj ar putea să nu îşi poată deschide stagiunea.