The Guardian si The Times laudă la unison opera "Oedipe", care a deschis sezonul londonez la Royal Festival Hall. Într-o avalanșă de patru și cinci stele, cronicarii muzicali britanici au recenzat concertul cu „Oedipe” de la Royal Festival Hall, susținut de London Philharmonic Orchestra (LPO) sub bagheta lui Vladimir Jurowski, la modul cel mai entuziast, remarcând partitura, interpretarea orchestrală magnifică, vocile de cea mai bună calitate, evidențiindu-i inclusiv pe Ruxandra Donose, Gabriela Iștoc și Marius Vlad Budoiu, precum și contribuția de același nivel a celor două ansambluri românești, Corul Filarmonicii „George Enescu” din București și Corul de Copii Radio.

Oedipe - aplauze la scena deschisaFoto: ICR Londra

Definind stilul partiturii enesciene ca o sinteză originală de influențe post-romantice, moderniste și folclorice, Peter Reed observă, în Classical Source, o publicație de referință a vieții muzicale internaționale, nu numai calitatea orchestrei și a vocilor, inclusiv interpretarea „plină de căldură” a Gabrielei Iștoc și „expresivitatea” infuzată de talent actoricesc a Ruxandrei Donose, ci și aportul „neobosit” al corurilor românești, care a creat ambianța dramatică și atmosfera deosebită a operei.

Pentru Tim Ashley de la The Guardian, varianta concertistică propusă de maestrul Jurowski este o „realizare superbă care a formulat cea mai puternică pledoarie posibilă” în favoarea Oedip-ului enescian, o partitură „ce-ți pătrunde irezistibil sub piele”. Interpretarea LPO a fost „exemplară”, iar Corul Filarmonicii „George Enescu” din București a cântat cu „extraordinară fervoare și frumusețe a tonului”. O asemenea partitură „fascinantă”, conchide recenzentul, nu putea fi scrisă decât de un „mare artist”.

The Arts Desk, sub semnătura lui David Nice, proclamă „geniul transcendent” al lui Enescu, considerat un compozitor cu „stil unic”, capabil de „magie instrumentală”. Cronicarul consideră că Vladimir Jurowski a fost capabil de adevărate „miracole orchestrale”, London Philharmonic Orchestra proiectând în permanență „frumusețea extremă și violența extremă” a acestei „mari capodopere”. O capodoperă care, aşa cum titra The Independent, are un „impact uluitor” chiar şi în versiunea de concert, în care geniul orchestral al lui Enescu răzbate neîngrădit.

Compozitorul și criticul Robert Hugill, autor al unui influent blog, nu ezită să considere ”Oedipe” o capodoperă „glorioasă”, prin complexitate, prin sofisticare artistică, prin „vasta paletă de culori” a muzicii. Admirabile i se par și concepția maestrului Jurowski, care a pus în evidență partitura orchestrală mai mult decât ar fi putut-o face o montare clasică de operă, și vocile fără excepție foarte bune, cu un Paul Gay „magnific”, o Ruxandra Donose „a cărei contribuție a contat”, o Gabriela Iștoc „emoționantă” și un Marius Vlad Budoiu „care s-a făcut remarcat, în ciuda rolului mic”.

La fel de generos în elogii, Barry Millington de la Evening Standard deplânge faptul că această veritabilă capodoperă, de o „forță imensă”, nu se aude mai des în sălile de operă sau de concert. Matthew Rye de la Bachtrack notează caracterul original „de-a dreptul inclasificabil” al capodoperei enesciene și distribuția de zile mari, în care strălucesc, pe lângă Paul Gay, și cântăreții români, mai ales Ruxandra Donose, „elocventă și puternică” și Gabriela Iștoc, „mișcătoare”, cu o voce „atractivă și deschisă”

Pentru Geoff Brown de la The Times, vocile - în care e remarcată, din nou, și „încântătoarea” Gabriela Iștoc - au strălucit, iar orchestra a cântat „înfocat și strălucitor”, sub bagheta unui Jurowski în „obișnuita notă efervescentă”. Și pentru cronicarul de la Financial Times „Oedipe” e indiscutabil o capodoperă, dar una care, prin extraordinara ei complexitate, trebuie cântată doar de orchestre mari, așa cum e LPO, pentru a putea ca frazele „luxuriante” și „detaliile infinitezimale” ale muzicii enesciene să fie puse în valoare.

Opera „Oedipe“ de George Enescu, condusă de maestrul Vladimir Jurowski, director artistic al Festivalului „George Enescu“, a deschis, pe 23 septembrie 2017, noul sezon London Philharmonic Orchestra în celebra Royal Festival Hall din Londra. La finalul spectacolului, creaţia lui Enescu în variantă concertantă a fost ovaţionată de cei peste 2.000 de oameni prezenţi în eleganta sală din Southbank Londra. Opera „Oedipe“, care a deschis şi Festivalul „George Enescu“ pe 2 septembrie, a avut la Londra aceeaşi distribuţie ca la Bucureşti, în rolurile principale fiind baritonul Paul Gay (Oedipe), basul Sir Willard White (Tiresias), tenorul Marius Vlad Butunoiu (Laios), mezzosopranele Ruxandra Donose (Iocasta) şi Ildikó Komlósi (Sfinxul), soprana Gabriela Iştoc (Antigona). Pe celebra scenă londoneză, artiştii au fost rechemaţi la scenă de nenumărate ori, îndelung aplaudate fiind şi Corurile Filarmonicii „George Enescu” (condus de maestrul Iosif Ion Prunner) şi de Copii Radio (dirijat de Voicu Popescu).