Miercuri, 23 martie, ora 19.00 sunteti asteptati la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) pentru o seară japoneză dedicată romanului istoric Nobila doamnă din Yodo de Yasushi Inoue, recent apărut în colecţia „Raftul Denisei“ la Editura Humanitas Fiction. Vor participa: Nobumitsu Takamatsu, ataşatul cultural al Ambasadei Japoniei în România, Magdalena Ciubăncan, traducătoarea volumului, Mirela Murgescu, istoric, Bedros Horasangian, scriitor şi Şerban Georgescu, coordonatorul Centrului de Studii Româno-Japoneze „Angela Hondru“. Moderatorul întâlnirii va fi Denisa Comănescu, directorul general al Editurii Humanitas Fiction.

"Nobila doamna din Yodo" de Yasushi InoueFoto: Humanitas

În partea a doua a evenimentului va fi prezentat publicului costumul tradiţional de luptă al vechilor samurai.

Accesul la eveniment se face pe baza unei rezervari la numarul de telefon 021 311 40 01 sau la adresa de email cismigiu@humanitas.ro, in limita a 100 de locuri disponibile, pana la data de 23 martie, ora 18.30.

Roman istoric amplu, Nobila doamnă din Yodo reconstituie destinul unei femei legendare, al cărei curaj e întrecut numai de ambiţie. Povestea curtezanei Chacha se desfăşoară pe fundalul celei de-a doua jumătăţi a violentului secol al XVI-lea, când lupta pentru putere a clanurilor atinsese apogeul. Istoria făurită de bărbaţi este privită prin ochii eroinei principale, în al cărei portret Inoue îşi arată adevărata măsură a talentului. Fiica unui senior feudal omorât în luptele dintre clanuri, Chacha devine, prin uniunea cu puternicul Hideyoshi (ucigaşul tatălui şi al fratelui ei), o figură centrală în complicatul joc politic ce va duce la unificarea Ţării Soarelui-Răsare. Însă ambiţia nemăsurată a lui Chacha se hrăneşte din dragostea pentru fiul său, iar ea, ajutată de ultimii vasali loiali, îşi va înfrunta până la capăt destinul cu demnitate şi neînfricare.

Chacha, eroina din Castelul Yodo, a ajuns, din victimă aruncată într-o mizerie lucie, a doua soţie a comandantului Hideyoshi, unul dintre cei mai curajoşi seniori din Japonia. În ambele ipostaze, ea şi-a rămas întotdeauna fidelă sieşi, respectând parcă un cod personal al samurailor. Ecranizat în 2007 în regia lui Hajime Hashimoto, romanul vorbeşte despre Japonia zbuciumată a secolului al XVI-lea, despre bătălii şi campanii militare, castele impunătoare şi incendii magnifice, dueluri şi seppuku, banchete fastuoase, intrigi, trădări şi iubiri imposibile – toate zugrăvite de Inoue cu un veritabil talent de pictor care, dincolo de amplele panorame, cu mii de figuranţi, aşterne pe pânză, cu delicateţe, destine.

YASUSHI INOUE (1907–1991) s-a născut la Asahikawa, în Hokkaidō. A absolvit în 1936 Universitatea Imperială din Kyōto (estetică şi filozofie), cu o teză despre Paul Valéry. Până la sfârşitul războiului a publicat mai mult poezie, deşi a obţinut şi un premiu pentru roman (Premiul Chiba Takeo, în 1936). S-a impus însă ca prozator abia la vârsta de patruzeci şi doi de ani, cu nuvelele Lupta de tauri (Tōgyū) şi Puşca de vânătoare(Ryōjū), pentru cea dintâi primind, în anul 1949, Premiul Akutagawa. Vasta sa operă cuprinde peste patruzeci de romane, peste optzeci de nuvele, un mare număr de proze scurte, mai multe volume de poezii, zece volume de eseuri şi însemnări, jurnale de călătorie, volume de estetică şi critică literară, scrieri diverse. Pasionat de istoria Japoniei şi a altor ţări asiatice (în special a Chinei), a călătorit mult în tot acest spaţiu, iar viziunea sa asupra evenimentelor trecute se reflectă în majoritatea operelor lui, un excelent exemplu pentru modul în care cultura japoneză percepe timpul.

Din opera sa au fost traduse şi publicate până acum în limba română nuvelele Puşca de vânătoare (Ryōjū; Humanitas Fiction, 2013) şi Dragostea, şi moartea, şi valurile (Shi to koi to nami to; Humanitas, 2008), romanele Lupul albastru (Aoki ookami; Humanitas, 1999) Maestrul de ceai (Honkakubō ibun; Humanitas, 2007, Humanitas Fiction 2014) şi Nobila doamnă din Yodo (Yodo-dono nikki; Humanitas Fiction 2016)precum şi volumul de povestiri Cupa de cleştar (Humanitas Fiction, 2010).