Opera compozitorului Michael Hersch, “On the Threshold of Winter”, a avut pe 25 iunie 2014, premiera mondială la Brooklyn Academy of Music, BAM Fisher, Fishman Space. Libretul scris de Michael Hersch este adaptat după “Puntea” / “The Bridge”, de Marin Sorescu, în traducerea în limba engleză de Adam J. Sorkin și Lidia Vianu, informeaza ICR New York.

Marin SorescuFoto: ICR NY

Partitura a avut, în centrul ei, o voce de soprană, Ah Young Hong, și un ansamblu de opt instrumente, format din: Miranda Cuckson, vioară, Julia Bruskin, violoncel, Tara O’Connor, flaut, Arthur Sato, oboi, Vasko Dukovski, clarinet, Benjamin Fingland, clarinet bas, Matei Varga, pian, Matthew Gold, percuție.

Opera, regizată de Roger Brunyate și dirijată de Tito Muñoz, a avut două acte și a urmărit creația lui Marin Sorescu din ultima lui carte, “Puntea” / “The Bridge”.

Suferind de cancer aflat în ultimul stadiu, marele poet Marin Sorescu a scris aceste poeme într-un spital, în ultimele cinci săptămâni de viață. Vom descoperi o creație muzicală și lirică deopotrivă străbătută de expresia îndoielii și credinței în Dumnezeu.

Prin puterea creației, tot zbuciumul și acceptarea destinului, fiecare respirație unește conștient suferința cu rezistența și puterea de a ține piept acestui destin până în ultima clipă. Impresionează această putere a conștiinței în fața destinului, chiar dacă vocea ce o exprimă e brăzdată uneori de lacrimi.

Volumul marelui poet Marin Sorescu începe cu versurile scrise, în noiembrie 1996, de-a lungul a cinci săptămâni. Faptul că majoritatea poemelor sunt datate și inexorabilul sfârșit care îl apropie pe Marin Sorescu de moarte dau cărții întregi un aer de tablou medieval, ca și când am privi un dans al morții, văzut ca o procesiune de poeme scrise până în ultima clipă a vieții.

În nota scrisă de regizorul Roger Brunyate ca preambul al caietului de sală la partitura operei compusă de Michael Hersch pentru “On the Threshold of Winter” se precizează că nu există pe paginile ce alcătuiesc partitura acestei opere niciun fel de indicație care să urmărească un scenariu, o anumită cale de apropiere a publicului sau interpreților de această creație. Singurul lucru care există este muzica lui Michael Hersch și cuvintele pe care le-a ales atunci când a “creat” un libret pornind de la ultimele poeme scrise de Marin Sorescu.

Paradoxul central al acestei drame constă în aceea că interpreții ei, și mai ales soprana Ah Young Hong, trebuie să posede o energie extraordinară, dat fiind că tema este aceea a morții unui om și scurtul lui drum pe care îl parcurge știind că va muri.

Roger Brunyate a auzit părți din această muzică în atelierul unui sculptor pe numele lui Christopher Cairns în Havertown, în Pennsylvania. În acest ambient extraordinar care pune alături un haos aparent cu prezența impunătoare a figurilor umane sculptate la scala 1 pe 1 sau mai mari, forțele care se confruntă aparțin lui Proteu și lui Prometeu. Statuile lui Cairns au fost un punct de plecare pentru scenografia acestui spectacol excepțional. Contribuția lui Paul Bartlett, creatorul scenografiei de lunimi, a ceea ce se înțelege prin Lighting Design, a fost esențială. A fost ca o încapsulare a spațiului claustrophobic reprezentat de o cameră de spital și în același timp un dialog continuu cu lumea deschisă, externă a naturii și cosmosului, prin magia cuvintelor lui Marin Sorescu și magia muzicii lui Michael Hersch.

La finalul premierei sala de la BAM Fisher, Fishman Space a aplaudat minunte în șir în picioare atât întregul spectacol, cât și pe realizatorii lui, de la compozitor, regizor, splendida soprană Ah Young Hong, instrumentiștii ce au cântat o partitura impresionantă și atât de dificilă, decorul simbolic și real totdată, o nouă creație în lumea muzicală a operei, care a fost comparată cu opera scrisă de Francis Poulenc, “La voix humaine”.