O noua intalnire din seria Aperitiv Creativ - dezbateri relaxate despre industriile culturale si creative are loc miercuri, 25 iunie, la ora 19:30, la libraria Humanitas Kretzulescu. "Vom discuta despre cum finantam industriile culturale si creative, alaturi de Sorin Vlad Predescu (presedintele consiliului AFCN), Roxana Rebegeanu (Head of Retail Banking, Garanti Bank), Gabriela Cretu (Global Brands Director Ursus Breweries) si Irina Caraivan (Creative Director We-are-here.ro)", anunta organizatorii.

Cum finantam industriile culturale si creative?Foto: Afis

Industriile culturale si creative pot fi motorul de dezvoltare al Romaniei dar de unde pot face ele rost de resurse pentru a creste si pentru a se dezvolta? Pentru antreprenorii culturali si creativi exista diferite surse de finantare: de la grant-uri din partea statului pana la credite bancare, parteneriate private sau mai noua metoda de finantare prin crowd-funding.

Nu insa toate aceste metode de finantare sunt cunoscute sau folosite la capacitatea maxima. Mult timp concursurile de proiecte de la AFCN au reprezentat singura sursa de finantare transparenta pentru proiectele din zona industriilor culturale si creative. Cum bugetul de stat pentru cultura este insa in scadere, creativii romani s-au indreptat in ultimii ani catre parteneriatele private. Ursus Breweries este un exemplu de companie care a sustinut initiative din zona industriilor culturale si creative, oferind sustinere financiara pentru multi creativi romani. Cum functioneaza insa un parteneriat cu o firma privata si ce elemente conteaza in decizia unei companii de a finanta proiecte culturale si creative?

Bancile au fost mereu un partener pentru dezvoltarea unui business, insa in ceea ce priveste IMM-urile culturale si creative acestea sunt percepute ca fiind mult mai riscante, deoarece principalul lor capital se bazeaza pe proprietatea intelectuala. Un studiu realizat de Comisia Europeana1 indica faptul ca IMM-urile din sectorul cultural si creative au un acces limitat la finantare iar in perioada 2014 – 2020 pana la 13.4 miliarde de euro risca sa nu fie investiti de catre banci in companii cu un plan solid de dezvoltare. Astfel cresterea industriilor culturale si creative va fi incetitinita, fiind insa un sector crucial pentru economia europeana: reprezinta 4.4% din PIB-ul Uniunii si este unul din industriile cu potential fantastic de crestere si de competitivitate.

Platformele de crowdfunding au devenit o importanta sursa de finantare alternativa, caci permit testarea unei idei de business si interactiunea cu beneficiarii finali. O campanie de crowdfunding este avantajoasa atat pentru initiatorul proiectului cat si pentru sponsori: proiectul propus este finantat iar publicul sustinator beneficiaza de diferite recompense, precum experiente dedicate in cadrul evenimentelor, editii limitate ale produselor pe care le cumpara in avans sau la un pret redus.

In aceasta editie Aperitiv Creativ Asociatia ORICUM a invitat reprezentanti din principalele zone ce pot finanta industriile culturale si creative pentru a incepe o conversatie despre cum facem rost de resurse pentru a creste business-urile creative si pentru a face cu adevarat acest sector un motor de dezvoltare pentru Romania.

Asociatia ORICUM activeaza de peste 5 ani in domeniul industriilor culturale si creative. Misiunea ei este de a deveni o sursa majora de know-how pentru organizatii de profil, artisti, creatori, institutii si firme. Prin proiectele dezvoltate, asociatia si-a propus sa transforme felul in care sectorul cultural si creativ contribuie la dezvoltarea Romaniei prin:

Fixarea pe agenda publica a conceptului de industrii creative si colaborarea cu sectorul public pentru dezvoltarea domeniului;

Demonstrarea legaturii puternice dintre creativitate si dezvoltare economica;

Conectarea profesionistilor din industriile creative astfel incat sa contribuim la consolidarea breslei creative;

Dezvoltarea sistemulului educational din Romania in spiritul creativitatii .