În seara zilei de 6 iunie are loc la Berlin, în galeria de artă uqbar, vernisajul expoziţiei artistului Nicu Ilfoveanu, Series. Multiples. Realisms, curatată de Alina Şerban. Acest proiect expoziţional a fost prezentat pentru prima dată în anul 2012 la Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti.

Expoziţia se constituie în formula unei instalaţii de fotografie, film, text şi dia-proiecţie, reprezentând un proiect inedit în cadrul scenei artistice din România, care se evidenţiază prin abordarea contemporană a unor teme referitoare la primul război mondial.

Obiect de istorie, de amintire, de simbol, dar cel mai adesea, astăzi, de marcaj geografic, monumentul de for public este de fapt un recipient al trasăturilor, complexelor şi fascinaţiilor colective. Corespondentele intime pe care le stabileşte cu diversele configuraţii ale sferei publice şi ale locului în care se află creează practic o nouă istorie – una pe care monumentul o spune de fiecare dată altfel şi altor oameni. Sensul invizibil al acestui artefact îl transformă fie într-un spaţiu de comunicare şi interactiune al valorilor comune, fie într-unul de rezistenţă împotriva unor forme de colonizare şi postulare a unei identităţi monolite. Ca agenţi circumstanţiali, monumentele publice devin teritorii de coexistenţă a diferite mărturii, traume şi realităţi cotidiene.

Serii. Multiplii. Realisme. îşi îndreaptă atenţia asupra construirii unei serii fotografice având ca subiect monumentele publice ridicate în amintirea primului război mondial în mediul rural. În peisajul taciturn al satelor româneşti este surprins profilul fragil al soldaţilor, eroi cunoscuţi, dezvăluind nu doar o experienţă istorică comună, ci şi un univers supus în ultimii ani unor transformări radicale. Aparent detaşate de fundalul lor, viaţa acestor personaje stinghere oferă trecătorului o incursiune într-o practică socială colectivă. Straturile acestei practici activează, dincolo de uitare şi resemnare cotidiană, forme aparte de reprezentare a sferei naţionalului şi de interpretare a discursului public.

Demersul lui Nicu Ilfoveanu este de a destabiliza retorica tradiţională ce însoteşte naraţiunea acestor monumente, propunând o alternativă de lucru şi citire. Există un numitor comun al acestor imagini, şi anume o relaţie intimă cu spaţiul, cu teritoriul viu al satului, devenit instrumentul unor proiecţii colective. Afinitatea cu acest peisaj reîntăreşte pentru fiecare comunitate prezenţa unor ritualuri şi istorii care construiesc într-un mod subiectiv identităţi naţionale. Nu în ultimul rând, proiectul lui Nicu Ilfoveanu permite o observare a mirajului comemorării, a morţii şi a orizonturilor de reprezentare publică, urmărind percepţia acestor monumente la nivel local atunci, când au fost construite, şi acum, în prezent.

Expoziţia va fi însoţită de volumul bilingv „Serii. Multiplii. Realisme. Series. Multiples. Realisms", publicat în anul 2013. Acest volum ilustrează seria fotografică realizată de Nicu Ilfoveanu, descifrată istoric şi sociologic de Alexandru Balasescu (antropolog), Anda Becut (Director Cercetare - Politici Culturale, Centrul de cecetare şi consultanţă în domeniul culturii), Claude Karnoouh (sociolog şi antropolog francez), Gheorghe Negustor (doctor în istorie, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj) şi Nikolai Vukov (profesor asociat la Institutul de Studii de Etnologie şi Folclor, Sofia).

Expoziţia va avea loc în spaţiul expoziţional al asociaţiei uqbar - Gesellschaft für Repräsentationsforschung. Aceasta a fost înfiinţată în anul 2004 ca o platformă pentru proiecte interdisciplinare şi de cooperare internaţională, urmărind să promoveze arta şi cultura contemporană. Asociaţia susţine proiecte dedicate cercetării şi promovării unor practici culturale şi artistice interdisciplinare şi experimentale.

Artistul Nicu Ilfoveanu activează în domenii precum fotografia, filmul şi publicaţiile fotografice, fiind creditat cu o poziţie specială în cadrul fotografiei româneşti contemporane. A absolvit Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, unde în prezent predă fotografia. Lucrările sale sunt caracterizate de jocul neaşteptat şi imprevizibil dintre personal şi documentar, dintre sublim şi trivial, dintre evident şi ascuns. Activitatea sa recentă include expoziţii individuale la Galeria Arsenal din Poznan (Prezentul Greşit, 2013), la Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti (Serii. Multiplii. Realisme, 2012), precum şi participări la expoziţii de grup, cum ar fi Centrul de reflecţie pentru istorii suspendate. O încercare, din cadrul celei de-a 55-a Expoziţii de Artă Internaţională – Bienala de la Veneţia (2013) sau al 4-lea Festival de Fotografie de la Mannheim/Heidelberg/Ludwigshafen (2011).

Alina Şerban este istoric de artă şi curator. Proiectele iniţiate de ea abordează o largă varietate de formate, de la prelegeri la proiecţii de film, de la proiecte de artă publică la expoziţii şi de la evenimente de tip networking la publicaţii. Şerban a finalizat două monografii dedicate artiştilor Ion Grigorescu și Geta Brătescu. În 2009 a fost curatorul Pavilionului României la cea de-a 53-a Expoziţie Internaţională de Artă – Bienala de la Veneţia, expoziţie prezentată ulterior în 2010 și la The Renaissance Society din cadrul Universităţii din Chicago. În prezent realizează două proiecte expoziţionale: Vision of a Nation, în colaborare cu Fotogalleriet Oslo şi Enchanting Views: Romanian Black Sea Tourism Planning and Architecture of the 1960s and ‘70s, împreună cu arhitecţii Kalliopi Dimou şi Sorin Istudor.

Vernisajul va avea loc în data de 6 iunie, cu începere de la ora 19.00 şi se va desfăşura în prezenţa fotografului Nicu Ilfoveanu şi a curatoarei Alina Şerban. Expoziţia va rămâne deschisă până în 30 iunie 2014 .