După aproape şase decenii de la intrarea în repertoriu a actualei montări a operei Rigoletto de Giuseppe Verdi, Opera Naţională Bucureşti prezintă în 20 februarie o nouă producţie a acestui titlu, în viziunea marelui regizor de origine australiană Stephen Barlow, cu o scenografie semnată de artistul grec Yannis Thavoris. Spectacolul va fi dirijat de Cristian Sandu, iar distribuţia va uni solişti invitaţi din ţări precum SUA, Italia, Rusia, alături de artişti ai Operei Naţionale Bucureşti şi de invitaţi din alte oraşe ale României.

Rigoletto, de Giuseppe VerdiFoto: Opera Nationala Bucuresti

Premiera Rigoletto devine astfel prima promisiune a anului 2014 care se materializeaza, iar Opera bucureşteană face încă un pas important în direcţia transformării sale într-un centru artistic aflat pe harta marilor instituţii de gen ale lumii.

Un concept regizoral nou şi o scenografie provocatoare

În noua montare Rigoletto, Ducele devine un fel de Al Capone, în timp ce Rigoletto este un fel de entertainer privat al ducelui, care conduce o agenție de pompe funebre.

Acțiunea, în libretul original se petrece la Paris în secolul al XIV-lea. Compozitorul însuşi a fost nevoit să mute acţiunea în Italia în secolul al XVI-lea pentru a respecta restricţiile impuse de cenzură. În noua montare acţiunea a fost plasată de Stephen Barlow la Chicago, la începutul anului 1929; o perioadă „efervescentă”, după cum numește regizorul perioada prohibiției, o lume condusă de gangsteri și dominată de jocuri de noroc, contrabandă cu alcool, prostituție.

Am dorit să găsesc un timp şi un loc diferit, unde putem spune această poveste, pentru a o actualiza şi a o face contemporană, pentru a permite publicului să se identifice mai bine cu personajele, mărturisește Barlow, care este convins că orașul Chicago din vremea gangsterilor definește cel mai bine lumea periculoasă și întunecată din opera lui Verdi.

Din punct de vedere scenografic Yannis Thavoris a vrut inițial să redea atmosfera acelei epoci în amănunt, ajungând să creeze o scenografie dominată de culori şi forme detaliate.

M-am uitat şi la tablouri din acea perioadă şi la ilustraţii de modă colorate, în care erau prezentate materiale din acea perioadă, deci culorile pe care le-am folosit sunt influenţate de tonurile acelui deceniu,mărturiseşte artistul, iar sursele sale de documentare nu se rezumă doar la atât, Thavoris fiind inspirat și de scena operei bucureștene, mai exact de zidul din spatele scenei, acele cărămizi vechi şi frumoase, explică Thavoris.

Yannis Thavoris a fost nominalizat de două ori la Premiul Laurence Olivier - unul dintre cele mai importante premii acordate profesioniştilor din teatru - pentru scenografia operelor La clemenza di Tito de W. A. Mozart şi The Rape of Lucretia de Benjamin Britten.

Premiera Rigoletto, operă în trei acte şi patru tablouri de Giuseppe Verdi, pe un libret de Francesco Maria Piave după drama „Regele petrece” de Victor Hugo este un spectacol de Stephen Barlow.

Scenografia: Yannis Thavoris

Dirijor: Cristian Sandu

Maestru de cor: Stelian Olariu

Distribuţii:

20, 22 februarie

Rigoletto – Lucian Petrean (invitat)

Gilda – Shoushik Barsoumian (SUA, invitată)

Ducele – Robert Nagy (invitat)

Sparafucile – Horia Sandu

Maddalena – Eva Mrvoš (Serbia, invitată)

Borsa – Andrei Lazăr

Contele Ceprano – Octavian Dumitru (invitat)

Marullo – Daniel Pop

Giovanna – Adriana Alexandru

Monterone – Marius Boloş

Contesa Ceprano – Elena Dincă (invitată)

Paj – Claudia Caia (invitată)

21, 23 februarie

Rigoletto – Martin Fulop (invitat)

Gilda – Romina Casucci (Italia, invitată)

Ducele – Paul Tabone (Australia, invitat)

Sparafucile – Petre Burcă (invitat)

Maddalena – Polina Garaeva (Rusia, invitată)

Borsa – Andrei Lazăr

Contele Ceprano – Octavian Dumitru (invitat)

Marullo – Daniel Pop

Giovanna – Adriana Alexandru

Monterone – Marius Boloş

Contesa Ceprano – Elena Dincă (invitată)

Paj – Claudia Caia (invitată)

Următoarele reprezentaţii: 21, 22, 23 februarie, 14, 15 martie, 2 aprilie si 7 mai