Institutul Cultural Român de la Budapesta în parteneriat cu Galeria de Artă Modernă-Műcsarnok, organizează în 22-23 mai 2012, o masă rotundă despre piața de artă în România și Ungaria sub genericul ARTINDEX. Unsprezece dintre cei mai reputați experți, galeriști, critici și colecționari de artă din România se vor întâlni cu omologii lor unguri în trei paneluri unde vor încerca sa găsească asemănări şi diferenţe între evoluțiile postcomuniste din cele două țări, la efectele pozitive şi negative ale labirintului profesional şi juridic în care se află acum licitaţiile, târgurile, colecţionarii, galeriile, muzeele, specialiştii, curatorii şi artiştii.

Va fi prezentat Indexul pieței de artă românești, o publicație a ArtMark. Oaspeții români sunt incluși și într-un program de vizitare a Casei de licitații Kieselbach, a Muzeului Ludwig, a colecției private KOGART, cât și a expoziției de artă ”Călători europeni. Arta clujeană azi” de la Műcsarnok, în prelungirea căreia se desfășoară simpozionul, informeaza ICR Budapesta.

Participă din România Pavel Şușară, preşedinte le Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), Diana Dochia, Galeria Anaid Art, Bucureşti, Mihai Pop, Galeria Plan B, Cluj / Berlin , Joana Grevers, Peggy Guggenheim Collection Museum, Veneţia și 418 Contemporary Art Gallery, Bucureşti, Cristina Olteanu, ArtMark, Bucureşti Sebestyén Szekely, Casa de licitaţii Quadro, Cluj, Gabriela Massaci, Galeria AnnArt, Bucureşti, Eugen Voicu , Fondul de investiţii artistice CEO Certinvest, Mladen Bataniaț colecţionar de artă contemporană, Oana Tănase, curator Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Cosmin Năsui, fondatorul site-ului de artă www.modernism.ro.

Din Ungaria vor lua parte Annamária Molnár, preşedinta Uniunii Galeriilor Contemporane, Budapesta, Gábor Einspach, editor Art Magazin, Galeria Kieselbach, Krisztina Szipőcs, Ludwig Múzeum, Budapesta, Gábor Rieder, redactor-şef Flash Art, János Sturcz, Universitatea de Arte Plastice, Budapesta, Ernő P. Szabo, istoric de artă, Új Művészet, Attila Ledényi, organizator târg de artă, EDGE Communication, Anna Körmendi, colecționar de artă, Gábor Andrási, critic, revista Műértő, Budapesta, Gábor Takács, Világgazdaság, Gábor Gulyás, directorul Galeriei de Artă modernă budapestană.

Înainte de 1989, în Europa Centrală şi de Est artele contemporane jucau un rol secundar pe scena pieţei de artă. În România, legea patrimoniului cultural obliga persoanele să își declare obiectele artă personale, iar statul avea drept de preemţiune la orice vânzare. După 1990 legea a fost anulată, însă a fost nevoie de zece ani pentru o nouă lege a patrimoniului cultural. Încet-încet, mai cu seamă după 2000, apar cataloage de nivel și promovarea profesionistă a valorilor artistice, cât și primele case de licitații, iar operele artiştilor români din secolele XIX şi XX au devenit căutate pe piaţă. Noua lege reglementează drepturile de proprietate şi condiţiile de evaluare, iar galeriile sunt obligate să aibă experţi contractanți. În Ungaria primele galerii private apar în anii ’90, mai apoi se naște o reţea noncomercială a galeriilor, însă locaţiile principale ale pieţei de artă au rămas casele de licitaţie. Mai târziu, după un nou val, galeriile încep să își deschidă porţile pentru artiștii debutanţi, iar arta modernă începe să fie valorificată, unii artiști primind cotă națională și internațională.

Care sunt priorităţile în evoluţia pieţei de artă a celor două țări, care au fost experienţele marcante, ce se poate învăța prin cunoaștere reciprocă, sunt doar câteva din întrebările la care schimbul de experiență propus de ICR Budapesta va oferi răspunsuri, se arata in comunicatul remis Hotnews.ro.