Expoziţia „Patrimoniu artistic moldovenesc din secolele al XV-lea şi al XVI-lea“ va fi prezentata în cadrul evenimentelor organizate cu ocazia „Zilei Europei - România, ţară invitată“, care se desfăşoară în perioada 7-11 mai 2012. Expoziţia are loc în perioada 7 mai – 2 iunie, la Centro Cultural La Despernada.

Potrivit ICR Madrid, programul evenimentelor include, de asemenea, lungmetrajul Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii (regia: Cătălin Mitulescu), proiectat luni, 7 mai, la Centro Civico „El Molino“ şi miercuri, 9 mai, la Centro Cultural La Despernada.

ICR doreşte în acest fel să ajungă la numeroşii români care se află în jurul Madridului, oferindu-le o mostră de cultură românească de tradiţie şi de calitate. Expoziţia „Patrimoniu artistic moldovenesc din secolele al XV-lea şi al XVI-lea“, realizată de Vlad Bedros, lector la Facultatea de Istoria şi Teoria Artei din Bucureşti, cuprinde fotografii impresionante, unele de detaliu, din câteva biserici cunoscute din România: Popăuţi, Bălineşti, Suceava (biserica Sf. Gheorghe), Humor, Arbore şi Dragomirna. Fotografiile au fost realizate de Vlad Bedros, curatorul expoziţiei şi de Geanina Deciu, Anca Dină, Ioana Olteanu şi Carmen Solomonea, restauratoare.

"Patrimoniul artistic moldovenesc din secolele al XV-lea şi al XVI-lea reprezintă una dintre cărţile de vizită ale culturii române, o pledoarie completă şi convingătoare, demonstrând vocaţia ei europeană (pe filiera Bizanţului ca factor de europenitate în Europa sud-estică) şi, în egală măsură, capacitatea ei de asimilare personală, creatoare, a unei matrici culturale. Prin minuţioasele intervenţii ale restauratorilor, voalurile de praf şi fum s-au ridicat în ultimii ani de pe frescele pictate în acest interval al artei evului mediu târziu şi astfel o consistentă pagină de artă post-bizantină este pusă într-o lumină mai clară.", spune Vlad Bedros, curatorul expoziţiei.

ICR Madrid intenţionează să itinereze această expoziţie în mai multe centre, pentru a face cât mai cunoscut caracterul excepţional al picturii de biserică din România, dar şi pentru a demonstra că, în ciuda banalizării prin imagini turistice, bisericile din România pot constitui sursa unor expoziţii impresionante, atunci când se bazează pe un concept curatorial substanţial.