Îngeri in America un diptic teatral se joacă la Metropolis în două seri, consecutiv: Partea I - Sârşitul Lumii e aproape - 9 februarie, ora 19.00 si Partea a II a - Perestroika - 10 februarie, ora 19.00.

Ingeri in America - foto Adriana GrandFoto: Teatrul Metropolis

O noua reprezentatie va avea loc in data de 25 februarie, ora 19.00 - Partea I si 26 februarie, ora 19.00 - Partea a II a.

O feerie cu îngeri despre vinovăţie, iertare şi nevinovăţie. Scrisă de Tony Kushner şi premiată de două ori cu Tony Award!

Cum să îţi trăieşti vinovăţia?

Cum să joci cap sau pajură fără să-ţi pierzi viaţa?

Cum poţi vedea îngerii?!

Opt actori – Virginia Mirea, George Ivaşcu, George Costin, Sorin Miron, Alexandru Ion, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Cristiana Răduţă Bobic – răspund la aceste întrebări şi te fac să râzi de lucruri despre care n-ai fi crezut vreodată că se poate râde. Politică, discriminare, iubire şi ură, sexualitate şi sentiment pur – adunate într-o radiografie a umanităţii euroatlantice.

Mai simplu spus:

Ai grijă ce-ţi doreşti, pentru că s-ar putea să ţi se întâmple.

O pledoarie despre riscul de a şti.

Îngeri in America – un basm postindustrial despre diferenţe, despre tabu-uri dar mai ales despre Îngerii coborâţi din mistica urbană a intoleranţei. Ei descind din revolta Stonewall si se regăsesc în tinerii violenţi dar, paradoxal, atât de fragili ai tendinţei Emo, ai mişcării Occupy sau New Age. Niste băieţi şi nişte fete care nu pot plânge deşi trăiesc cu lacrima în gât.

Dimensiunea religioasă este aspectul cel mai surprinzător al acestui text. Îngerii lui Dumnezeu coboară pe pământ în căutarea unui nou Mesia. Îl găsesc acolo unde te aştepţi mai puţin. Alături de problematica socială a minorităţilor, a orientărilor sexuale, e o piesă în care, paradoxal, cei care ar fi trebuit să creadă în îngeri nu-i văd, iar ex-comunicaţii sunt cei care cred în existenţa lor.

Reconcilierea religiei cu sexualitatea şi testul la care un cataclism de anvergură pandemică supune relaţiile interumane sunt cele două coloane pe care se sprijină această simfonie dramatică. Încap în ea, în acelaşi timp, teme politice, spirituale, personale şi estetice; SIDA, mormoni şi viaţa interioară a evreilor. Pune întrebări legate de tema răspunderii şi conştienţei vinovăţiei: suntem răspunzători de viaţa şi de faptele noastre şi dacă nu ne găsim locul, ne simţim vinovaţi.

Drama lui Tony Kushner deplânge îndelung o Lume în care se termină brusc multe: liberalismul, istoria, mileniul şi poate şi viaţa.

Îngeri in America e o dramă neîndurătoare, eclectică şi pătrunsă de conştiinţă istorică. Ea priveşte înapoi cu mânie şi foloseşte SIDA ca pe o metaforă a unei societăţi trecătoare, lipsită de regrete.Vorbeşte despre faptul că societatea nu a reuşit să-şi împlinească visele utopice, asemeni copiiilor ”egoişti, trişti, neiubiţi şi orbi” ai lui Reagan.

Varianta in româneşte este semnata de Ioana Ieronim. Direcţia de scenă apartine lui Victor Ioan Frunză in timp ce decorul şi costumele sunt semnate de Adriana Grand.

Sârşitul Lumii e aproape a fost laureată cu 9 premii americane şi internaţionale: Kennedy Centre Fund for New American Plays-1990/ Bay Area Drama Critics Award for Best Play/ National Arts Club Joseph Kesselring Award - 199/ Evening Standard Award for Best Play/ London Drama Critics Circle Award for Best New Play-1992/ Drama Desk award for Best Play/ New York Drama Critics' Circle Award for Best Play/ Pulitzer Prize for Drama/ Tony Award for Best Play-1993/

Perestroika a fost laureată cu: Kennedy Centre Fund for New American Plays-1990/ Los Angeles Drama Critics Circle Award for Best New Play-1992/ Drama Desk Award for Outstanding Play/ Tony Award for Best Play-1994/

Cele două texte au generat un celebru film regizat de Mike Nichols şi interpretat de Merryl Streep, Al Pacino... Opera omonimă, compusă de Peter Eotvos ţine afişul la Theatre du Chatelet, Paris din 23 noiembrie 2004. Există de asemeni o versiune muzicală germană (2005) şi americană (2006).