Mos Nicolae vine mai devreme la Studioul Experimental de Opera si Balet “Ludovic Spiess” din cadrul Operei Nationale Bucuresti si aduce cu el un spectacol in premiera pentru cei mici. Spectacolul “Camera copiilor” de M.P. Musorgski va fi prezentat duminică, 4 decembrie, de la ora 11.00, în Sala Studio

Spectacolul "Camera copiilor"Foto: Opera Nationala Bucuresti

“Camera copiilor”, care are la bază ciclul de lied-uri cu acelaşi nume, este o incursiune incitantă în universul copilăriei, conceputa de regizoarea Anda Tabacaru Hogea ca un dialog teatral – muzical între o fetiţă (soprana Cristina Marta Sandu) şi doica ei (actriţa Monica Mihăescu) care, prin imaginaţie şi joc, descoperă împreună lumea magică a muzicii. În demersul lor, ele sunt ajutate de Pianul Năzdrăvanul (pianista Mădălina Florescu) alături de balerinii Alexandru Polihron (Cărăbuşul, Pisica) şi Glora Barbu (Pasărea), coordonaţi de coregrafa Maria Popa.

“Poveştile şi muzica ne îmbogăţesc copilăria, ne poartă pe aripa imaginaţiei şi a sensibilităţii, de care avem nevoie ca să trecem mai uşor peste greutăţile vieţii, care nu ocolesc pe nimeni. Putem cânta la pian sau la oricare alt instrument, putem cânta cu propria noastră voce, dar PUTEM POVESTI CÂNTÂND”, spune regizoarea Anda Tabacaru Hogea. Astfel, toţi iubitorii muzicii şi teatrului, copiii, dar şi părinţii şi bunicii lor, vor găsi în “Camera copiilor” nu numai jucării minunate şi personaje de poveste, ci şi o cale în a învăţa notele muzicale şi de a trăi frumos fantastica lume a copilăriei. Cu prilejul acestui eveniment se vor înregistra şi două debuturi scenografice, Camelia Raluca Radu şi Andreea Stancu, master Anul I la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, clasa prof. asoc. Viorica Petrovici.

Anda Tabacaru - regizor

Născută la Iaşi, Anda Tabacaru Hogea a studiat pianul la Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă” din oraşul natal, muzicologia la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi (promoţia 1986), apoi regia de operă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (promoţia 1995). Este doctor în muzică, teza: „Dramaturgia muzicală în opera romantică şi importanţa sa în arta spectacolului liric”.

În perioada 1987 – 1990 a fost regizor la Teatrul Muzical „Nae Leonard” din Galaţi, apoi, până în 2008, regizor la Opera Naţională Română din Iaşi. Din 2008 este regizor la Opera Naţională Bucureşti şi coordonator al Studioului Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess” din cadrul aceleiaşi instituţii.

Dintre spectacolele puse în scenă la Iaşi, de-a lungul timpului, enumerăm: „La Traviata” de Giuseppe Verdi, „Les Contes d’ Hoffmann” de Jacques Offenbach, „L'Elisir d'amore” de Gaetano Donizetti, „Povestea unui soldat” de Igor Stravinski, „I quattro rusteghi” de E. Wolf – Ferrari, „Cosi fan tutte”, de W. A. Mozart, „Die lustigen Weiber von Windsor” de Otto Nicolai, „Wuthering Heights” de Bernard Taylor, „Don Giovanni” de W. A. Mozart, „Mefistofele” de Arrigo Boito, „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, „Buddha” de Kazuhiko Onoe, „Les pêcheurs de perles” de G. Bizet, „I Pagliacci” de Ruggero Leoncavallo, „Don Pasquale” de Gaetano Donizetti, “Gianni Schicchi” de Giacomo Puccini.

La Bucureşti a pus în scenă „The Gondoliers” de A. Sullivan, „Mefistofele” de Arrigo Boito, „Simon Boccanegra” de Giuseppe Verdi, „Manon Lescaut” de G. Puccini, “Petrică şi lupul” de S. Prokofiev, “I Capuleti ed I Montecchi” de Vincenzo Bellini, „Le cantatrici villane” de Valentino Fioravanti, “Arald” şi “Golem” de Nicolae Bretan, „Hänsel und Gretel” de Engelbert Humperdinck, „I due Foscari” de Giuseppe Verdi.

De asemenea, la Galaţi a montat „Rose Marie” de R. Friml, „Il Barbiere di Siviglia” de G. Rossini, „La rondine” de Giacomo Puccini, iar la Opera Braşov „My Fair Lady” de F. Loewe.

La Hiroshima, în Japonia, a montat, „Carmen” de G. Bizet, „La Bohème” de G. Puccini, „Tosca” de G. Puccini şi a susţinut, timp de 8 ani, cursuri de măiestrie artistică la Tokio, Hiroshima şi alte oraşe, la care au participat cântăreţi japonezi. La aceste cursuri se adaugă şi un master class în cadrul Zilelor Muzicale de la Castelneau-Magnoac (Franţa).

Anda Tabacaru Hogea a fost profesor asociat al Universităţii de Arte “George Enescu” din Iaşi, compozitor - colaborator al Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri” şi al Teatrului „Luceafărul” din Iaşi, iar în prezent profesor asociat al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. Este câştigătoare a mai multor premii şi distincţii precum: “Cel mai bun spectacol al anului” pentru “Mefistofele” de Arrigo Boito, în 2000, Meritul cultural în grad de Cavaler pentru întreaga activitate, Premiul pentru muzică de spectacol (pentru producţia “Raza de soare”, la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii, Galaţi, 2006).

Monica Mihăescu - actriţă

Monica Mihăescu a debutat la Teatrul Naţional Timişoara în 1976. A fost actriţă a Teatrului Mic din capitală până în 2009. Printre rolurile de referinţă: rolul principal Patroana din muzicalul „Mitică Popescu”, după Camil Petrescu (muzica: Nicu Alifantis, coregrafia: Doina Andronache), Doamna Hargreaves din „Lewis şi Alice” de M. Suffran si M de Breteuil (regia: Nicolae Caranfil), Jennifer Jackson din „Pluralul englezesc” de Ayckbourne, iar în ultimii ani, Emily din „Domnişoara din Amherst” de W. Luce (onewoman show) sau Doamna Prentice din „Prin gaura cheii” de J. Orton. Activitatea sa artistică cuprinde de asemenea recitaluri de poezie, colaborări la emisiuni de teatru şi poezie, apariţii în filme realizate de tineri regizori precum Paul Negoescu sau Bobby Păunescu, traduceri de piese de teatru. A participat la proiecte internaţionale precum „With love from Nicolae” de Lyn Coghlan, coproducţie între Teatrul Old Vic din Bristol şi Teatrul Dramatic din Constanţa şi a înregistrat la Radio Macedonia din Skopjie un CD în limba aromână cu versuri din opera poetului Dina Cuvata.

De peste două decenii, Monica Mihăescu desfăşoară o susţinută activitate pedagogică la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti unde predă Arta Actorului şi Mişcare Scenică pentru viitorii cântăreţi de operă în cadrul Departamentului Canto şi Artele Spectacolului Muzical. A obţinut doctoratul în teorie şi estetică teatrală în 2008 şi a publicat „Jocurile oglinzii – imitaţie şi creaţie în arta actorului”. În prezent este conferenţiar universitar participă la realizarea producţiilor artistice precum „La Traviata” de G. Verdi, „Nunta lui Figaro” de W.A. Mozart, „Elixirul dragostei” de G. Donizetti, „Alcina” de G.F. Händel ş.a.

Marta Cristina Sandu - soprană

Marta Cristina Sandu a studiat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi s-a perfecţionat în cadrul master-class-urilor susţinute de artişti precum Leontina Văduva, Ionel Pantea, Constantin Zaharia şi Nelly Miricioiu. A câştigat Premiul Special al Juriului la Concursul Internaţional de Canto „Haricleea Darclée” (Brăila, 2005) şi Premiul I la Concursul Naţional al Liedului (Braşov, 2004). Marta Sandu a debutat în 2003 în rolul Sylvia din opereta cu acelaşi nume de E. Kalman, la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” din Bucureşti. A făcut parte din ansamblul „Profil”, interpretând mai multe roluri din opere contemporane româneşti şi a participat la numeroase festivaluri din ţară. Din repertoriul său mai fac parte roluri precum Adela din opereta „Liliacul” de J. Strauss, Micaela din „Carmen” de G. Bizet, Donna Elvira din „Don Giovanni” de W.A. Mozart, Musetta din „La Bohème” de G. Puccini, Don Ettore din „La Canterina” de J. Haydn etc.

În paralel, Marta Cristina Sandu colaborează frecvent cu cele mai importante orchestre simfonice din România, ca Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, filarmonicile din Cluj, Timişoara, Braşov, Oradea, Craiova, Piteşti etc. De-a lungul timpului a colaborat cu dirijori precum Cristian Brâncuşi, Nicolae Moldoveanu, Iurie Florea, Octav Calleja, Jin Wang ş.a.m.d. La aceste performanţe se adaugă înregistrări precum integrala lied-urilor lui George Enescu în 2005 şi a ariilor Despinei din „Cosi fan tutte” de W.A. Mozart pentru televiziunea ORF, în 2010, la Théâtre des Champs-Elysées din Paris.

Mădălina Florescu – pianistă

Absolventă a Academiei de Muzică „Ciprian Porumbescu” (astăzi UNMB) la specializarea Pedagogie Muzicală şi la Interpretare Muzicală (pian), cu diplomă de formator „Train of Trainer”, Mădălina Florescu este câştigătoare a numeroase premii precum Premiul Criticii Muzicale - Premiul de acompaniament „Bianca” la Concursul „Mihail Jora” (1998), Premiul „Martha Joja” pentru stil cameral la Concursul şi Festivalul Naţional de Interpretare a Liedului „Ionel Perlea” (1998), Premiul de Excelenţă Aniversar (2008). De-a lungul carierei a colaborat, printre altele, cu Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Orchestra Naţională Radio, Teatrul Excelsior, Teatrul Naţional Bvucureşti, Opera Comică pentru Copii şi a compus muzica pentru două spectacole pentru copii, „Turtă dulce cu bucluc” (Teatrul „Fantasio”, stagiunea 1997 – 1998) şi „Ivan Turbincă” (Teatrul Dramatic Bucovina, 1998 – 1999). A susţinut recitaluri de muzică de cameră la Palatul Şuţu, Palatul Cotroceni, Institutul francez, Ateneul Român, Sala Radio, la Târgu Mureş, Sibiu, Braşov, Constanţa etc. Repertoriul este extrem de bogat, cuprinzând lucrări de operă semnate de compozitori precum Gaetano Donizetti, Charles Gounod, Georges Bizet, Arrigo Boito, W.A. Mozart, Gioacchino Rossini, Giacomo Puccini, muzică de cameră de Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, George Enescu, Edvard Grieg, Jan Sibelius, Paul Hindemith etc.

Maria Popa – coregraf

Coordonator Proiecte Balet în cadrul Studioului Experimental de Operă şi Balet “Ludovic Spiess” (SEOB), după ce în prealabil a fost balerină a Operei Naţionale Bucureşti, Maria Popa s-a specializat în creaţia de spectacole pentru copii. Astfel, în ultimii ani, la SEOB a creat mai multe spectacole pentru cei mici, mult apreciate de public: “Visul unei nopţi de vară” pe muzica lui Felix Mendelssohn Bartholdy, “Fata mării” de Carmen Petra Basacopol, “Crăiasa Zăpezii” pe muzica lui Hugo Alfvén, “Harap Alb”, folosind în creaţiile sale elemente speciale precum acrobaţiile, jocurile de lumini etc. De asemenea, colaborează intens cu elevii Liceului de Coregrafie “Floria Capsali” din Bucureşti, promovând astfel tineri artişti aflaţi la primii paşi pe o scenă profesionistă.