791.203 români au descărcat certificatul digital COVID (pașaportul verde COVID) în prima săptămână de la lansarea platformei certificat-covid.gov.ro, arată datele transmise astăzi HotNews.ro de reprezentanții Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19. Platforma de pe care poate fi descărcat certificatul digital COVID este funcțională din dimineața zilei de 1 iulie.

Scanarea unui certificat digital covidFoto: dpa picture alliance / Alamy / Alamy / Profimedia

Până la data de 8 iulie, orele 10:00, au fost generate 791.203 certificate, iar raportul între categorii arată astfel:

  • Peste 96% sunt certificate COVID care atesta vaccinarea.
  • Sub 4% certificate COVID de recuperare (trecere prin boală) și test negativ.

​Certificatul digital COVID, care funcționează ca pașaport COVID, poate fi descărcat în doar câteva minute de pe platforma special dedicată, https://certificat-covid.gov.ro, lansată la data de 1 iulie.

Certificatul digital verde (pașaportul COVID) poate fi obținut și fără acces la internet, în două feluri: cu ajutorul medicului de familie sau cu ajutorul Direcției de Sănătate Publică din județul respectiv.

Certificatul poate fi prezentat la vamă atât pe hârtie, cât și pe telefon, iar validarea se face cu ajutorul codului QR, care este scanat la frontieră, indiferent dacă certificatul este prezentat pe telefon sau pe hârtie.

Certificatul digital COVID se eliberează în 3 cazuri: atestă vaccinarea împotriva COVID-19 (schema completă, cu ambele doze), testarea sau vindecarea recentă de COVID-19.

Certificatul este eliberat de Ministerul Sănătății prin intermediul portalului web certificat-covid.gov.ro, dezvoltat de Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Certificatul a fost propus de Comisia Europeană pentru reluarea călătoriilor în condiții de siguranță în această vară. Acesta este gratuit, securizat și accesibil tuturor cetățenilor.

De ce acte ai nevoie pentru eliberarea certificatului digital

  • 1.Pentru eliberarea certificatelor de testare este solicitat următorul set de date:
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ pentru SARS-CoV2, județul în care s-a efectuat testarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV2, județul în care s-a făcut testarea.
  • 2. Pentru eliberarea certificatelor de vindecare este solicitat următorul set de date:
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este pozitiv pentru SARS-CoV2, județul în care s-a efectuat testarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV2, județul în care s-a făcut testarea.
  • 3. Pentru eliberarea certificatelor de vaccinare este solicitat următorul set de date:
  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde s-a făcut vaccinarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde s-a făcut vaccinarea.

Probleme la descărcarea certificatului? Unde te adresezi

"Mă bucur că platforma funcționează bine, iar documentul se emite în doar câteva minute. Există însă și câteva situații în care eliberarea documentului poate să dureze mai mult", spune Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății și vicepreședintele Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19.

Dacă totuși întâmpini probleme la descărcarea certificatului, secretarul de stat Andrei Baciu vine cu câteva răspunsuri utile:

1. De ce sistemul nu îmi eliberează certificatul digital, deși clinica mi-a trimis rezultatul testului?

Platforma https://certificat-covid.gov.ro eliberează certificatele pentru persoanele cu test negativ doar după ce rezultatul a fost introdus de clinică în baza de date „Corona-Forms”. Este posibil ca unele date să fie raportate cu întârziere și din această cauză să nu vi se genereze certificatul digital. Cu cât rezultatul este validat mai repede în această bază de date, cu atât mai repede vă puteți solicita certificatul digital. Fără interogarea și confirmarea rezultatului din această aplicație nu vi se poate elibera documentul.

Există o perioadă de tranziție de șase săptămâni începând cu 1 iulie 2021, în care pot fi utilizate atât certificatele digitale UE privind COVID, cât și alte formate – adeverințele oficiale eliberate de autoritățile medicale, care atestă faptul că o persoană este vaccinată sau deține un test negativ.

2. Pot solicita certificat digital și pentru test rapid antigen?

Desigur! Însă trebuie să țineți cont că valabilitatea certificatului digital pentru această categorie epidemiologică este de doar 24 de ore. În plus, trebuie să știți că documentul vi se va elibera doar dacă testul este făcut într-o clinică acreditată, iar rezultatul este înregistrat în baza de date „Corona-Forms”.

3. Pot călători doar cu adeverința de vaccinare sau rezultatul testului covid?

Puteți alege și această variantă, însă este foarte important să verificați înainte de a pleca la drum care sunt condițiile de intrare în țara pe care urmează să o vizitați. În plus, nu uitați că există perioada de tranziție de șase săptămâni începând cu 1 iulie 2021, în care pot fi utilizate atât certificatele digitale UE privind COVID, cât și alte formate – adeverințele oficiale eliberate de autoritățile medicale, care atestă faptul că o persoană este vaccinată sau deține un test negativ. Noi vă recomandăm să vă descărcați certificatul digital! Durează doar câteva minute și este valabil până în iunie 2022!

4. M-am vaccinat în România cu o doză, iar cealaltă a fost făcută în altă țară. Cum procedez?

Ca să obțineți certificatul pentru schema completă de vaccinare trebuie să vă adresați Centrului de Suport, la numărul de telefon 021.414.44.25. Cei din call-centre vă vor da toate detaliile despre documentele pe care le puteți trimite în format electronic. Acestea vor fi analizate de specialiștii noștri și dacă totul este în regulă va fi adăugată în sistemul din România și cea de-a doua doză. În acest fel, platforma https://certificat-covid.gov.ro va recunoaște că ați făcut schema completă și veți putea genera documentul care este valabil un an.

5. Ce fac dacă certificatul digital este greșit?

Pentru dificultăți întâmpinate în eliberarea certificatelor digitale EU privind COVID trebuie apelați Centrul de Suport, la numărul 021.414.44.25.

6. Am trecut prin boală și m-am vindecat! Am solicitat certificatul digital, însă la ultima călătorie documentul nu a putut fi validat.

Pentru această situație certificatul digital privind COVID este valabil 180 de zile de la primul test pozitiv. În cazul în care ați călătorit după acest termen, atunci certificatul digital nu mai este valabil. Vă reamintesc faptul că există o perioadă de tranziție de șase săptămâni începând cu 1 iulie 2021, în care pot fi utilizate atât certificatele digitale UE privind COVID, cât și alte formate – adeverințele oficiale eliberate de autoritățile medicale, care atestă faptul că o persoană este vaccinată sau deține un test negativ.