Încă o variantă a coronavirusului a fost descoperită în Marea Britanie / Noua tulpină prezintă mutația cheie la proteina „țepușă” a virusului

de S.J.     HotNews.ro
Marţi, 16 februarie 2021, 12:11 Actualitate | Coronavirus

Coronavirus
Foto: Aleksey Nikolskyi/Kremlin Pool / Zuma Press / Profimedia
​O nouă variantă a coronavirusului cu un set de mutații care provoacă îngrijorări a fost depistată în Marea Britanie și ar trebui vizată de testări în masă, afirmă experți citați de The Guardian.

Varianta denumită B1525 a fost studiată de cercetătorii de la Universitatea Edinburgh care afirmă că aceasta a fost depistată prin secvențierea ADN în 10 țări printre care Danemarca, Statele Unite și Australia, 32 de cazuri fiind depistate până în prezent în Marea Britanie.

Cele mai timpurii secvențe au fost datate în luna decembrie și au apărut în Marea Britanie și Nigeria.

Echipa de cercetători afirmă că noua variantă are similarități în genom cu varianta B117 apărută în regiunea Kent din Anglia dar că aceasta conține o serie de mutații care provoacă îngrijorări, inclusiv mutația E484K la proteina țepușă care ajută virusul să pătrundă în celule.

Mutația E484K este prezentă și în variantele apărute în Africa de Sud și Brazilia și se crede că ajută virusul să eludeze anticorpii care îl neutralizează.

Dr. Simon Clarke, profesor asociat de microbiologie celulară la Universitatea Reading, afirmă că deși încă nu este clar efectul pe care mutațiile îl vor avea asupra infecțiozității coronavirusului sau severității COVID-19, prezența mutației E484K în varianta sud-africană i-a oferit acesteia un grad de rezistență în fața unor vaccinuri.

„Nu știm deocamdată cât de bine se va răspândi [noua] variantă dar dacă aceasta va avea succes se poate presupune că imunitatea oferită de oricare vaccin va fi afectată”, a declarat acesta.

Clarke a adăugat că noua variantă ar trebui inclusă în eforturile de a depista noile variante care provoacă îngrijorări.

„Cred că până când vom cunoaște mai multe despre aceste variante, oricare variante care au mutația E484K ar trebui incluse în testarea în masă întrucât se pare că oferă rezistență la imunizare”, a afirmat acesta.

Prof. Jonathan Stoye de la Institutul Francis Crick spune că nu este surprinzător că noua variantă conține unele mutații familiare.

„Din minutul în care începi să pui presiune de selectare pe virus începi să selectezi în mod special lucruri care îi oferă abilitatea de a eluda răspunsul imunitar și cred că la acest lucru asistăm aici”, a afirmat acesta.

Însă în același timp descoperirea mai multor variante cu aceleași mutații înseamnă că ușoare modificări la actualele vaccinuri anti-Covid ar putea oferi protecție împotriva mai multor variante.