Covid-19: Măștile blochează 99,9% din picăturile mari de risc (studiu)

de I.B.     HotNews.ro
Miercuri, 23 decembrie 2020, 20:40 Actualitate | Coronavirus


Masti coronavirus
Foto: Robin Utrecht / Shutterstock Editorial / Profimedia
Măștile faciale sanitare reduc riscul de a răspândi picături mari cu noul coronavirus, atunci când oamenii vorbesc sau tușesc, cu până la 99,9%, potrivit unui nou experiment de laborator efectuat cu manechine și oameni, au declarat cercetătorii miercuri, potrivit AFP.

O femeie care stă la doi metri de un bărbat care tușea fără mască va fi expusă la 10.000 de ori mai multe astfel de picături decât dacă ar purta o mască, relatează ei în revista Royal Society Open Science.

"Nu există nicio îndoială că măștile faciale sanitare pot reduce dramatic dispersia picăturilor potențial încărcate de virus", a declarat pentru AFP autorul principal al studiului Ignazio Maria Viola, expert în dinamica fluidelor la Școala de Inginerie a Universitații din Edinburgh.

Se consideră că picăturile respiratorii mari - care acționează ca niște proiectile înainte de a fi atrase spre sol de gravitație - sunt principalul motor al transmisiei SARS-CoV-2, notează el.

Picăturile mai mici și mai fine, care formează aerosoli, pot rămâne suspendate în aer pentru perioade mai lungi de timp și reprezintă un risc, mai ales în interior, în zone slab ventilate, fără curenți de aer, în special dacă sunt aglomerate de oameni care nu poartă o mască, sau o poartă prost, sub nas.

„Expirăm continuu o gamă întreagă de picături, de la micro-scară la scară milimetrică”, și „unele picături cad mai repede decât altele în funcție de temperatură, umiditate și în special de viteza curentului aer", notează cercetătorul.

Studiul s-a axat pe particule mai mari de 170 microni în diametru - de aproximativ două până la patru ori lățimea unui fir de păr uman.

Particulele de aerosoli, care tind să urmeze curenții de aer, sunt în general descrise ca fiind mai mici de 20 sau 30 microni.

„În studiul nostru, pentru cele mai mari picături pe care le măsurăm, vorbim despre o reducere de 99,9%”, subliniază Ignazio Maria Viola.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și-a actualizat recent liniile directoare pentru măști pentru a recomanda purtarea lor în interior, în prezența altor persoane, dacă ventilația este insuficientă.

Măștile sunt utilizate în principal pentru a reduce emisiile de picături încărcate de viruși de la cei care tusesc, strănută, cântă, vorbesc sau pur și simplu respiră, dar pot ajuta, de asemenea, la prevenirea inhalării picăturilor de către persoanele care le poartă.

Purtarea unei măști universale ar reduce numărul morților la nivel mondial cu 400.000 până la 1 aprilie, potrivit Institutului pentru Metrică și Evaluare a Sănătății (IHME) din Seattle, Washington.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















9683 vizualizari

  • +11 (37 voturi)    
    O clipa (Miercuri, 23 decembrie 2020, 20:47)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Haideti sa intrebam si oamenii de stiinta din AUR cum e cu experimentele lor. Ca poate au cum sa combata aceasta stire si altfel decat "nu-i adevarat" sau "nu cred". Poate au primit ceva mesaje prin tichiutza de staniol intre timp.
    • -2 (18 voturi)    
      O combat eu (Miercuri, 23 decembrie 2020, 21:24)

      copci [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      E un banal studiu de laborator. Orice programator stie ca trebuie sa isi testeze softul in lumea reala, nu pe un simulator. Au incercat danezii si am vazut ce a iesit.
      • +2 (2 voturi)    
        ce prostie (Joi, 24 decembrie 2020, 14:56)

        justin [utilizator] i-a raspuns lui copci

        sa compari un studiu stiintific cu un program pe calculator.

        studiul a fost facut pentru a confirma un lucru despre care se stia ca ajuta, dar nu avea o baza stiintifica. ce teste suplimentare crezi tu ca ar fi necesare?

        PS: la modul in care gandesti, sigur esti un programator mediocru.
        • 0 (6 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 15:14)

          [anonim] i-a raspuns lui justin

          • +2 (4 voturi)    
            da, nenea Ile, ca HN e jurnal stiintific (Joi, 24 decembrie 2020, 18:50)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui

            Cu articole peer-review si alte alea.
            Iar cititorii HN sunt toti specialisti in epidemiologie, dinamica particulelor mici si alte-alea.
  • +8 (22 voturi)    
    Vă rog să faceți același test cu masca purtată sub (Miercuri, 23 decembrie 2020, 20:49)

    Nyk1 [utilizator]

    ...nas.

    Pentru a simula modul în care o mare parte din populația europeană înțelege să respecte măsurile. Mă aștept să nu aibă niciun efect în acest caz.
    • +4 (8 voturi)    
      nu trebuie (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:57)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      masca stopeaza epidemia in 14 zile daca o poarta 60% din populatie, nu?
      • +1 (1 vot)    
        Păi nu o poartă 60% din populație (Joi, 24 decembrie 2020, 14:39)

        Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui spy

        Cel puțin nu corect, și nu cu respectarea distanțării sociale.
        • +3 (3 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 15:14)

          [anonim] i-a raspuns lui Nyk1

  • +2 (32 voturi)    
    nou-vorba (Miercuri, 23 decembrie 2020, 20:58)

    spy [utilizator]

    cuvinte cheie: "pot ajuta...la prevenirea" si "pot reduce dispersia ...potential incarcate" stiinta curata
    • 0 (18 voturi)    
      Așa este. (Miercuri, 23 decembrie 2020, 22:29)

      anton_carpati [utilizator] i-a raspuns lui spy

      Știința nu se ocupă cu certitudini. Pentru alea ai nevoie de un preot sau un demagog.
      • -1 (5 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 12:39)

        [anonim] i-a raspuns lui anton_carpati

        • +2 (4 voturi)    
          Poate ar trebui să citești direct jurnalele... (Joi, 24 decembrie 2020, 14:41)

          Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui

          ...de specialitate, nu să-ți culegi informațiile de pe siteuri de știri (sau mai rău). În acele jurnale îți garantez că vei găsi și informațiile pe care le cauți.
      • 0 (0 voturi)    
        exact (Vineri, 25 decembrie 2020, 2:27)

        spy [utilizator] i-a raspuns lui anton_carpati

        vai voua coronascepticilor care nu credeti in masca
  • -4 (24 voturi)    
    minciuni (Miercuri, 23 decembrie 2020, 20:59)

    zgubilitix [utilizator]

    daca AUR ne spun altceva, mai bine ii credem pe ei, zic
  • +8 (16 voturi)    
    Mai ales cea din carpa, opreste 99% (Miercuri, 23 decembrie 2020, 21:51)

    xolv [utilizator]

    din particule...
    • +1 (5 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:35)

      [anonim] i-a raspuns lui xolv

    • +3 (5 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:37)

      [anonim] i-a raspuns lui xolv

  • +6 (8 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 23 decembrie 2020, 22:13)

    [anonim]

    • +2 (6 voturi)    
      Regula pe care o știu eu - (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:14)

      anton_carpati [utilizator] i-a raspuns lui

      dacă nu poți stinge o lumânare sau un chibrit suflând prin mască, atunci este ok.
      • +3 (3 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 10:37)

        [anonim] i-a raspuns lui anton_carpati

        • +5 (5 voturi)    
          Ești pus pe glumițe. (Joi, 24 decembrie 2020, 12:14)

          anton_carpati [utilizator] i-a raspuns lui

          Eu doar ți-am spus că în principiu masca trebuie să reducă în mod semnificativ forța cu care este propagat aerului expirat. Cum ai interpretat tu, aia-i treaba ta. Pot să îți dau murăturile în gură dar nu pot să le mestec în locul tău.
  • -4 (4 voturi)    
    Masca blocheaza (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:02)

    n4c [utilizator]

    Masca blocheaza picaturile.

    Apoi mascatul pune laba pe masca, cind o arunca la cos, de exemplu.

    Pe urma, aceeasi mina o pune pe o clanta (robinet, balustrada sau bancomat).

    Dupa el, vine altul si manipuleaza clanta (robinetul, balustrada sau bancomatul).

    Apoi se scobeste in nas.

    Purtati masca!
    • +3 (3 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 10:38)

      [anonim] i-a raspuns lui n4c

  • +1 (7 voturi)    
    O veste buna despre masca ! (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:12)

    Cugetator [utilizator]

    Desigur ca e un experiment , dar concluzia e clara si pozitiva . Mastile ajuta in mod evident si platoul in reducere de teste pozitive , se datoreaza faptului ca oamenii s-au speriat si poarta in majoritate masti . Numarul imbecililor coronasceptici s-a redus mult , desi unii au intrat in parlament si poarta din fronda stupida, o masca de plastic, care si ea opreste multe particule de aerosoli periculoase potential. Asa ca mastile raman singura protectie eficienta, pana cand vaccinurile isi probeaza eficienta si durata persistentei ca timp !
  • +3 (11 voturi)    
    Doar ca (Miercuri, 23 decembrie 2020, 23:23)

    lazarus101 [utilizator]

    Diametrul particulelor virale e intre 50 si 200 nanometri!
    Ei au demonstrat asadar ca mastile blocheaza 99% din particulele de 1000 de ori mai mari decat virusul (1 micron = 1000 nm). Doar mie mi se pare irelevant studiul lor?
    • +1 (5 voturi)    
      marele argument (Joi, 24 decembrie 2020, 8:43)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui lazarus101

      au demonstrat ca opreste picaturile de saliva care contin virusul, fake science
      • +2 (2 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 15:18)

        [anonim] i-a raspuns lui spy

    • 0 (6 voturi)    
      Da, doar ție! (Joi, 24 decembrie 2020, 9:06)

      _Un stelist_ [utilizator] i-a raspuns lui lazarus101

      Vezi cum circulă particulelele alea virale foarte mici și vezi ce face masca...
    • +3 (9 voturi)    
      virusii nu umbla singuri de nebuni prin aer... (Joi, 24 decembrie 2020, 9:11)

      festina [utilizator] i-a raspuns lui lazarus101

      ci sunt transportati lipesc de particule de saliva, praf sau aerosoli. Asa ajung "airborn". Iar mastile tocmai asta fac: opresc particulele "purtatoare". Altfel, nici prezervativul nu opreste virusii la cat de mici sunt:) .

      Sanatate!
  • +4 (14 voturi)    
    Alt studiu făcut ca să manipuleze masele (Joi, 24 decembrie 2020, 10:46)

    hsl [utilizator]

    În realitate, mai bine de jumătate din persoanele infectate nu prezintă simptome, deci nu tușesc.
    Dacă tușești cu masca pusă, particulele se așeză pe material, în interior, și sunt antrenate tot timpul de respirație; știm că masca permite circulația gazelor necesare pentru a respira - oxigen și dioxid de carbon - deci după un timp și particulele virale vor circula prin intermediul particulelor mici - aerosolii - oprite in realitate într-o proporție foarte mică (prin laterale și prin zona nasului); dacă tușești în cot, oprești definitiv propagarea particulelor virale (cu excepția situației în care oamenii din jur te ating la cot).
    Studiile de laborator au arătat că eficacitatea măștilor în condiții de laborator nu este mai mare de 60-70% (ajunge la peste 90% doar în condiții controlate strict) și între 2 și 20% (în funcție de nr celor care o poartă) atunci când este folosită de populație.

    Acest studiu ori a irosit bani inutil (n-are absolut nicio utilitate, pentru că știm de mult că tusea lansează particule încărcate și avem deja soluția de a tuși în cot), ori are scopul de a manipula masele (câți știu ce e aia „picătură mare de risc”? oamenii văd „99.9% eficiență” și asta le rămâne în cap, contrazicând apoi pe toată lumea care face precizări precum cele de mai sus, pentru că așa au citit ei pe undeva).
    • +1 (1 vot)    
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 24 decembrie 2020, 12:37)

      [anonim] i-a raspuns lui hsl

      • 0 (0 voturi)    
        Cele mari (cele din studiul de față) se depun (Joi, 24 decembrie 2020, 16:35)

        hsl [utilizator] i-a raspuns lui

        iar pe cele mici le iau curenții de aer (ai hvac sau ac cu reîmprospătarea aerului, înseamnă că nu te poți infecta de la particule în interior nici dacă stai toată ziua fără mască la o distanță normală - 2 m - de o persoană infectată).
    • 0 (0 voturi)    
      probabil (Joi, 24 decembrie 2020, 18:04)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui hsl

      poate se refera la cei care respira cu gura deschisa sau cind ai limba altcuiva facind masaj la gingie :))
  • 0 (0 voturi)    
    Deci (Vineri, 25 decembrie 2020, 9:52)

    Alex2016 [utilizator]

    fiindca mai exista gripa, apar zilnic noi tulpini de covid, si pentru ca "e mai sigur" vom purta vesnic de acum incolo masti.
    Vom sta cit mai mult in case, nu vom mai calatori, vom fi sudati de un ecran, iar big brother si big pharma vor fi cu ochii pe noi non stop.
    Copii vor face scoala doar online, lipiti de un ecran , pregatiti sa devina viitorii pacienti full time in distopia tehno-sanitara ce o construim, spre binele nostru.
    Orwell, Matrix o sa fie desene animate pe linga modelul chinezesc de societate bazata pe supraveghere si credite socio-medicale ce ne asteapta.
    O sa avem pasapoarte sanitare/epidemiologice, si cine spune ca vor avea rubrica doar pt vaccinarea anticovid? Se vor putea adauga tot felul de alte "boli" care sa cearna intre cetatenii de rangul 1 si cei de randul 2 si 3 si 4.
    Ce viitor luminos! Ce lume minunata. Bine ati venit in postmodernitate.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by