Pandemia de Covid-19, care a dus la închiderea școlilor, amenință să șteargă progresele importante realizate în ultimul deceniu în materie de educație și sănătate, în special în cele mai sărace țări, spune miercuri Banca Mondială, relatează AFP.

Prima zi de scoala la Colegiul economic din Ramnicu ValceaFoto: Hotnews

„Capitalul uman este absolut vital pentru viitorul economic și financiar al unei țări”, a rezumat David Malpass, președintele Băncii Mondiale, cu ocazia publicării raportului privind indicele capitalului uman.

Acest indicator măsoară nivelul pe care un copil, născut astăzi, este susceptibil să îl atingă la vârsta de 18 ani, pe baza serviciilor de sănătate și educație ale țării sale.

Dar câștigurile din ultimul deceniu riscă să fie șterse de pandemie.

Fetele sunt cele mai vulnerabile

Pentru a măsura capitalul uman, Banca Mondială a ținut cont de trei factori: supraviețuirea (va ajunge un copil născut astăzi la vârsta școlară?); educație (cât va dura școlarizarea lui și care vor fi realizările lui?), și în cele din urmă sănătate (va ieși acest copil din sistemul de educație sănătos, gata să-și continue studiile sau să intre pe piața muncii la maturitate?).

Ediția din 2020 a raportului include date din 174 de țări, reprezentând 98% din populația lumii.

„Analiza arată că înainte de pandemie, majoritatea țărilor făcuseră progrese constante în construirea capitalului uman al copiilor, cele mai semnificative progrese fiind realizate în țările cu venituri mici”, potrivit autorilor săi.

Cu toate acestea, aceștia subliniază că, chiar înainte de efectele pandemiei și în ciuda acestui progres, un copil născut într-o țară cu venituri mici ar putea spera să atingă doar 56% din potențialul său capital uman, comparativ cu un copil care beneficiază de un nivel educație completă și sănătoasă.

Odată cu pandemia, inegalitățile în rândul copiilor vor crește.

„Credem că peste un miliard de copii nu au fost la școală din cauza Covid”, a spus David Malpass, care reprezintă miliarde de dolari de câștiguri pierdute în special din cauza reducerii învățării - în medie, jumătate de an școlar - și a potențialului abandon școlar.

Acesta a subliniat că fetele sunt afectate în mod „disproporționat”.

Acest lucru este cu atât mai problematic cu cât, deja înainte de criză, inegalitatea de șanse între fete și băieți era palpabilă.

Preocupare majoră

În timp ce fetele au avut performanțe mai bune în ceea ce privește capitalul uman decât băieții, rata de angajare a acestora a fost cu 20 de puncte procentuale mai mică decât cea a bărbaților, cu diferențe mai mari în multe țări și regiuni ale lumii.

"În plus, pandemia exacerbează riscurile violenței împotriva femeilor, a căsătoriilor timpurii și a sarcinilor la adolescente, toți factorii care limitează perspectivele de învățare și abilitare a femeilor și fetelor", a declarat Banca Mondială.

În ceea ce privește sănătatea, David Malpass, el a subliniat că 80 de milioane de copii nu beneficiază în prezent de vaccinuri esențiale și, prin urmare, sunt mai vulnerabili.

În încercarea de a remedia rata abandonului, Banca Mondială a lansat programe în cele mai sărace țări.

"Încercăm să reluăm procesul de învățare. Aceasta include echipamentul, aceasta include redeschiderea (școlilor), aceasta include învățarea la distanță", a explicat el.

"Numărul copiilor nonșcolarizați este o preocupare majoră pentru perspectivele globale, economice, pentru viitor", a mai insistat el.

Prin urmare, țările trebuie să investească urgent în educația copiilor, care vor contribui la creșterea economică în viitor.

Întrebată despre capacitățile financiare limitate, în special în țările sărace, Mamta Murthi, vicepreședinte responsabil de problemele dezvoltării umane, a subliniat că este vorba de „gestionarea priorităților”.

Ea subliniază că țările care beneficiază de reducerea datoriilor pot, de exemplu, să realoce acești bani către educația copiilor.

Unele țări au decis să crească impozitele pe tutun.

„Ideea este de a reduce activitățile dăunătoare capitalului uman, crescând în același timp veniturile” unui stat, a subliniat ea.