​INTERVIU AUDIO

Adina Vălean: „Nu cred că vom călători cu avionul mai scump după criză, pentru că principala problemă pe care o au companiile este să recâștige încrederea cetățenilor”

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Joi, 30 aprilie 2020, 20:01 Actualitate | Coronavirus


Adina Valean
Foto: Hotnews
​Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, le recomandă pasagerilor care nu-și pot banii de la companiile aeriene pentru zborurile neefectuate din cauza pandemiei să se adreseze instituțiilor de protecție a drepturilor consumatorului. Adina Vălean mai spune că există companii aeriene care „deși știau că urmează o criză de lichiditate au avut grijă ca în martie să plătească dividende acționarilor, pentru ca ulterior să se plângă de lipsa lichidităților”.



În acest moment există foarte mulți cetățeni români dar și din alte țări europene care se plâng de practicile companiilor aeriene ce evită să rambursese contravaloarea biletelor de avion pentru zborurile neefectuate din cauza crizei COVID-19. Asta în condițiile în care legislația europeană este destul de clară și este de partea pasagerilor.

Mai mult decât atât, mai multe state europene, printre care și România, au cerut Comisiei Europene să suspende drepturile pasagerilor în această perioadă, iar companiile aeriene să poată să dea vauchere cetățenilor în loc de bani.

În sprijinul lor, operatorii aerieni invocă lipsa lichidităților cauzate de oprirea zborurilor din cauza restricțiilor de călătorie. Pe de altă parte, există companii acuzate că nu-și onorează obligațiile față de clienți în condițiile în care au beneficiat de ajutoare de stat substanțiale. De exemplu, Air France și KLM care au primit deja 11 miliarde de euro de la guvernele Franței și Olandei.

O altă întrebare care se ridică în acest moment este dacă va fi mai scump să călătorim cu avionul în Europa după ridicarea restricțiilor. Despre toate aceste subiecte plus altele, în interviul de mai jos cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi.

Am să încep acest interviu cu cazul unei cetățean din România care a povestit pe Facebook prin câte piedici birocratice a fost pus să treacă de o companie europeană low cost pentru a-și recupera banii plătiți pentru un zbor care nu s-a mai efectuat. În cele din urmă a aflat că rambursarea biletului poate dura și 12 luni. Ce le spuneți acestor oameni care, efectiv, în aceste zile se luptă cu companiile europene pentru banii lor?

Legea europeană privind drepturile pasagerilor este foarte clară, datează de foarte multă vreme și este foarte apreciată de cetățenii europeni. Aceasta stipulează foarte clar că în situația în care un zbor este anulat cu mai puțin de două săptămâni înainte, cetățenii au dreptul la rambursarea sumei plătite, în diverse forme financiare.

Companiile pot oferi vouchere sau alte servicii, dar numai cu acceptul specific al pasagerului respectiv. Este legislație primară iar aceasta nu poate fi modificată unilateral de statele membre.

Referitor la întrebare, îi spun cetățeanului respectiv și altora aflați în această situație că trebuie să se adreseze autorităților naționale competente de protecția consumatorului, iar acestea trebuie să sesizeze companiile și să pună presiune pe ele ca să aplice legea europeană.

Cetățeanul se poate adresa și în justiție împotriva companiei respective, lucru care se întâmplă deja în multe state europene pentru că situația pe care ați prezentat-o este în toate statele membre.

Companiile nu refuză să dea banii, doar îți spun că ți-i dau peste un an…

Da, pentru că-și cunosc foarte bine obligația legală, își dau seama că sunt vulnerabile din punct de vedere legal. Eu îi încurajez pe toți să se adreseze autorităților competente naționale pentru a cere protecție în fața acestor practici, acesta este răspunsul foarte ferm pe care-l dau.

E adevărat însă că situația este creată de o lipsă de lichidități majoră, pentru că nu s-au mai vândut bilete, nu se mai fac rezervări din cauza crizei de sănătate prin care trecem.

Am văzut că există mai multe țări europene, printre care și România, care au cerut să se facă excepție de la această regulă. Este posibil acest lucru?

Excepții nu se pot face. Este legislație europeană iar orice cuvânt schimbat din această lege este obiectul unui proces legislativ care implică Consiliul statelor membre, Parlamentul European, inițiative din partea Comisiei Europene. Ar trebui să fac o propunere în acest sens care apoi să fie discutată și amendată de instituțiile europene.

Acest lucru nu se află în intenția mea în acest moment, eu consider că legislația este corectă, consider că în pofida situației create de criza de sănătate pasagerii au dreptul să fie rambursați, inclusiv dreptul moral, cu atât mai mult cu cât companiile sunt ajutate în acest moment din punct de vedere financiar și al reglementărilor europene prin pachete foarte consistente.

Sunt foarte multe instrumente financiare pe care le-am pus la dispoziția statelor membre pentru a acorda granturi, împrumuturi, împrumuturi garantate de stat…

Dar este cinstit să spun că sunt totuși multe companii care au rambursat, sunt companii care au lichidități, depinde de la o țară la alta, modelul de business diferă. Dar toate companiile aeriene se pot adresa statelor membre pentru ajutoare. Statele, cu ajutorul fondurilor europene, au multe instrumente financiare la dispoziție.

În același timp, pe termen lung, comisia europeană lucrează deja la un plan de redresare economică a sectorului, se va face cu ajutorul și prin intermediul bugetului european

Cine a urmărit în această perioadă comportamentul companiilor aeriene față de pasageri a putut să constate că există diferențe de abordare. Ca să spun așa, unele companii mari sunt mai rău-platnice decât companii mai mici. Chiar am citit recent un articol din presa din Israel unde era vorba despre o companie olandezo-franceză care era amenințată că va fi dată în judecată că pentru că refuză să plătească cetățenilor israelieni contravaloarea biletelor. Cum o să facă totuși Comisia Europeană această diferențiere între companii care și-au gestionat diferit banii și relația cu clienții. Toată lumea merită să fie ajutată la fel?

Ajutoare financiare se dau prin intermediul instituțiilor financiare europene, dar ajutorul de stat este o prerogativă a statului membru. Comisia nu poate să condiționeze un stat membru pentru ajutorul pe care-l dă unei companii în cadrul acestei relaxări temporare.

Ați dat un exemplu franco-olandez. De pildă, eu nu pot să-i spun Franței ce condiționalități să-i pună unei companii în momentul în care dă un ajutor de stat. Așa este legislația.

Tot ce spuneți d-voastră este subiectul unei reflecții pe termen un pic mai lung pentru că sunt practici mai puțin apreciate. Avem de exemplu o companie aeriană europeană care deși știa că urmează o criză de lichiditate a avut grijă să-și plătească acționarii, să le dea dividendele în martie, pentru ca ulterior să se alăture corului celor care au probleme de lichidități.

Există și astfel de practici, iar pentru noi, pentru viitor merită să ne gândim să sugerăm reguli pentru companiile din transport, să aibă un anumit tip de lichidități pentru situații de criză. Sau, de ce nu, să îndeplinească anumite condiții ca să poată primi bani publici.

Toate aceste lucruri vor fi lecții pe care le învățăm și pe care le vom include în viitor atunci când vom reglementa un sector sau un altul.

Cum vom călători după ridicarea restricțiilor? Este viabilă la nivel european acea propunere de a călători cu certificat de sănătate, pe care am văzut-o în Grecia?

Noi lucrăm în momentul de față la un set de măsuri pe care dorim să le vedem aplicate armonizate la nivelul statelor membre în momentul în care călătoriile vor fi reluate. Aceste lucruri se referă la siguranța practică, atât a călătorului, cât și a lucrătorilor din transporturi, la reluarea transportului de pasageri prin diversele moduri: aerian, autobuze, trenuri, cu ferryboat-ul și așa mai departe.

Aceste măsuri trebuie să fie proporționate și nediscriminatorii și, cumva, flexibile. Trebuie să lăsăm o marjă de libertate în organizarea acestor lucruri Nu vrem să fim, de pildă, foarte prescriptivi când vom spune ce trebuie făcut pentru a asigura o oarecare distanțare socială în interiorul avioanelor.

Sunt câteva întrebări practice aici. O să-și scoată companiile niște scaune din avioane, cum se va face distanțarea socială în avion?

Sunt întrebări practice, dar ne putem imagina împreună că trebuie să luăm în calcul un risc acceptabil în momentul în care călătorim. Nu pot exista măsuri ca să fii sută la sută în siguranță.

De asemenea, în privința călătoriilor cu avionul trebuie să luăm în calcul o anumită flexibilitate pentru că orice călătorie trebuie să fie viabilă din punct de vedere economic. Nimeni nu va ridica un avion de la sol dacă zborul respectiv îi aduce pierderi și nu un minim profit. Chestiunea cu numărul de pasageri într-un avion și viabilitatea economică a zborului este la baza conceptului de business al industriei aviatice.

Trebuie să luăm în calcul și anumite lucruri logice: dacă să spunem că avem o familie de trei persoane care călătorește care este logica să-i separi în avion? Nu are o logică bazată pe criteriile de sănătate. Și atunci ceva foarte prescriptiv, cum ar fi să nu se mai ocupe scaunul din mijloc, nu face parte din viziunea mea privind aceste măsuri.

Noi vom face recomandări. Sunt companii aeriene care sunt mai progresiste, în sensul în care își imaginează deja cum ar putea organiza așezarea pasagerilor într-un mod cât mai safe, alții care-și doresc ca riscurile pe care și le asumă pasagerii să fie de la bun început înțelese, sigur minimalizate, dar care să nu afecteze foarte mult viabilitatea economică a zborului.

Aici lucrăm împreună cu industria ca să vedem care sunt recomandările de bază pe care le facem. Sigur că purtarea unei măști în avion este o măsură de protecție pentru tine și pentru ceilalți foarte importantă, dar organizarea distanțării în interiorul avionului rămâne în momentul de față problematică și încă mai lucrăm la ea.

În ceea ce privește certificatele de sănătate, în privința călătoriilor noi recomandăm totuși măsuri minimale cum ar fi evaluarea temperaturii sau a stării generale a pasagerilor sau eventual o declarație proprie că nu are simptome evidente de îmbolnăvire, dar mai mult decât atât nu cred că este util.

Această idee a certificatelor de sănătate are originea în Grecia, care-și dorește foarte mult să-și poată restabili sectorul de turism, dar am dubii serioase în privința viabilității acestei idei. În primul rând că ea presupune o capacitate de testare enormă, în al doilea rând că poți fi testat acum iar în două ore, dintr-o întâmplare, să contractezi virusul, deci nu văd eficiența unei astfel de măsuri în absența unui vaccin.

În ceea ce privește măsurile de sănătate, în momentul în care restricțiile de călătorie vor fi ridicate cred că abordarea va trebui să fie pe destinație, în sensul în care să se clarifice care sunt condițiile, care este gradul de siguranță al unei destinații.

Noi ne ghidăm după niște situații foarte clare puse la dispoziție de autoritățile de sănătate, iar criteriile pentru siguranță sunt legate de rata de îmbolnăvire, în opinia autorităților sanitare ea trebuie să fie sub 1 pentru a se considera o destinație sigură, apoi capacitatea sistemului sanitar al statului. Acestea sunt niște criterii clare pentru a ridica sau nu restricțiile.

Vor fi destinații unde ne așteptăm ca restricțiile să se ridice mai repede, dar în altele vor rămâne mult mai mult timp.

Credeți că vor fi mai scumpe călătoriile cu avionul după ridicarea restricțiilor?

Nu cred că este necesar pentru că aici vorbim despre modelul de business și cred că principala problemă pe care o au companiile este să recâștige încrederea cetățenilor în a-și cumpăra un bilet.

Și această chestiune legată de încrederea pasagerului se reflectă și în această poveste cu rambursarea și cu vaucherele și de aceea sunt de opinia că toate aceste companii, pentru a menține o încredere a pasagerului în serviciile de transport, trebuie să facă un efort să ramburseze potrivit legii.

În al doilea rând, trebuie să atragă pasageri și atunci nu cred că niște prețuri prohibitive post-criză i-ar ajuta prea mult. Eu cred că fiecare își calibrează acum modelul de business, dar nu aș afirma că vom călători necesar mai scump după această criză, pentru că prima problemă pe care o au companiile este să-și atragă clienții.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4854 vizualizari

  • 0 (12 voturi)    
    comisar transporturi si adina valean (Joi, 30 aprilie 2020, 20:38)

    Je__ [utilizator]

    e cel mai curat exemplu de portofoliu ramas fara importanta pentru restul tarilor UE, ca toti si-au terminat autostrazile

    Romania cu interese maxime aici, e atat de izolata si inutila

    S-au inchis coridoare, finantare e cam ultimul exercitiu, desi noi am fi abia la o treime din infrastructura

    Oricum nimeni nu da 2 bani pe Valean, tot transportul e blocat la nivele nationale, avem si noi decorativ un portfolio...ura...ura
  • +1 (13 voturi)    
    ... (Joi, 30 aprilie 2020, 20:41)

    cartograful [utilizator]

    "și de aceea sunt de opinia că toate aceste companii, pentru a menține o încredere a pasagerului în serviciile de transport, trebuie să facă un efort să ramburseze potrivit legii."
    Cucoana, ai idee ce costuri operationale are un avion de pasageri indiferent ca zboara sau nu si cate avioane sunt acum tinute la sol? Evident ca nu, pt ca nu ai nici un background tehnic. Cand se va termina criza asta sa fie lumea multumita daca va avea 50% din actuala capacitate de transport aerian si preturile vor fi cu 75-100% mai scumpe decat actualele preturi la companiile "legacy". Adica gen 3-500 EUR Bucuresti-Paris.
    @hotnews, sper sa nu banati si comentariul asta cum ati facut si cu celelalte legate de Valean, veti plati aceleasi preturi cu toata lumea pt. transpotul aerian. Pierderile industriei de transport aerian la ora asta depasesc de cateva ori valoarea asset-urilor respectivelor companii. N-ar putea rambursa nici daca-si vand avioanele si sediile.
    • +2 (4 voturi)    
      Nu stiu din Bucale (Vineri, 1 mai 2020, 8:43)

      seb_h [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      dar Cluj-Beauvais e 1100 lei, dus-intors, septembrie, wizz go
    • +1 (3 voturi)    
      ... (Vineri, 1 mai 2020, 10:10)

      savianxc [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      La preturile astea nu mai zboara mai nimeni... si in cateva luni dau faliment.
  • +2 (8 voturi)    
    madam politruc (Joi, 30 aprilie 2020, 23:20)

    John_Re [utilizator]

    habar nu are ce vorbeste.

    eu cand ma uit pe biletul de avion spre Romania vad ca jumatate din pret sunt taxe de aeroport. ce ar fi sa mai taiati si din taxele alea?

    birocratia costa madam.
    • -2 (6 voturi)    
      ... (Vineri, 1 mai 2020, 8:19)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

      socoteala e simpla. Companiile aeriene functioneaza dupa un model in care 2/3 din cheltuieli sunt fixe. Adica fie ca avionul zboara gol sau plin cheltuielile sunt in mare la fel. Mai mult, 50% din cheltuieli sunt fixe chiar si daca avioanele nu zboara: amortizare avioane si stocuri de piese, personal (in special tehnic pe care nu-l gasesti pe toate strazile, samd), costuri de hangarare sau taxe pt utiliizarea platformei, etc. La momentul asta companiile aeriene au cheltuieli de aproape 50% fara sa incaseze nimic. Daca se va reduce nr. de companii aeriene, biletele vor ajunge sa coste f. scump. Dar e prea mult pt. madam Valean sa inteleaga. Ea are acelasi nivel de intelegere cu aia care urla pe FB ca vor cei 25-35EUR pt Romania-Spania inapoi. Probabil ca nu intelege nici de ce o pun "excrocii" aia de la aeroport sa verifice dimensiunile bagajului de mana.
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Vineri, 1 mai 2020, 11:04)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

        Multumesc pt. minusuri. Ma intreb cati dintre oamenii frumosi care nu fac diferenta intre surub si piulitza stiu ca un avionas d-ala care face Bucales-Paris costa de nou peste 100 milioane$ iar o balena de-aia de traverseaza Atlanticul costa aproape juma' de miliard de $. Si ca daca un avion sta parcat mai mult de cateva luni, la reluarea activitatii trebuie sa treaca printr-o revizie riguroasa si printr-un program de teste aproape ca ala de la iesirea din fabrica? Lasa ca va da duamna Valean si alti birocrati banii inapoi. Stati linistiti ca nu vor avea parte de calatorii cu avionul fix cetatenii obisnuiti, inalta birocratie va avea biletele platite de state si daca o sa coste 1000 de eur Bucuresti-Paris sau Madrid-Budapesta.
  • +3 (5 voturi)    
    Ba fix asta se va intampla! (Vineri, 1 mai 2020, 0:19)

    Krausser [utilizator]

    Sunt constienti ca multi vor fi practic obligati sa calatoreasca (in tarile de origine, sa revina acasa sau in alte interese) si vor creste preturile la un nivel exacerbat.
    Si banuiala mea e ca va fi la fel cu absolut orice fel de serviciu - horeca inclusiv.
  • 0 (8 voturi)    
    eram oricum la limita (Vineri, 1 mai 2020, 0:23)

    hdd [utilizator]

    suportabilității

    toate controalele, măsurile aberante de securitate, regulile imbecile pe care le respectam toți ca proștii cică "pentru siguranța noastră". Puneți reguli că e simplu și ieftin și convenabil pt voi. Vă doare de noi fix la 2m de


    Călătoria cu avionul a ajuns un inconvenient, nu o plăcere. Au închis lounge-urile la business class, acum
    vor să dea mâncare la pachet la first class!

    Să vi le băgați în

    E vremea pentru o revoluție. O revoluție a rațiunii. O revoluție a consumatorului. O democratizare în sens invers, nu de la Kafka spre noi, ci de la om spre sistem.

    Companiile aeriene cer bail-out?! Nu!!! Niciun bail out!
    Să le văd că luptă cu regulile și după aia bail out. Să îi văd pe cei din consiliul de administrație că se gândesc cum să zbor eu mai simplu, și după aia îl votez pe parlamentarul care a votat cu bail out.

    Filtrul sanitar, pentru mine, e cireașa de pe tort. Nu mai suport încă o tâmpenie. Să vii cu 4h înainte de zbor, să prezinți pașaport de sănătate.
    Auzi, eu nu sunt SRI să fac toate formele legale necesare și să mă îngrop in hârtii. Sunt un om. Zbor, dacă vreau.
    Am văzut toată lumea cu avionul, dar acum, nu mă mai interesează.

    Să zboare ei cu regulile lor cu tot. Nu mă obligă nimeni să zbor. O să călătoresc cu mașina, cu trenul văd Europa și asta e.

    La revedere, check în!
    La revedere Security filter!
    La revedere stewardese false și stresate!

    Eu îmi închid cardurile.
    • +1 (5 voturi)    
      Fără bailout (Vineri, 1 mai 2020, 2:47)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      Dar ce te face sa crezi ca folosind mașina nu vei sta câte 2-3 săptămâni în carantină? Eventual în fiecare țară prin care treci...
      Sau măcar sa stai câteva ore bune în prima frontiera în cazul Schengen ca să ia turoror temperatura și sa observe dacă ai simptome...
  • +5 (7 voturi)    
    Despre Crin alias (Vineri, 1 mai 2020, 0:26)

    LW [anonim]

    Kakarau, sotul dumitale, nu zici nimic. Ne este dor de el, ce mai pune la cale, ca in 2012 cu Pinochio alias Victor Ponta au dat o lovitura de stat. Va ramane in istoria moderna a Romaniei pentru ce a facut, iar matale in istoria Europei pentru functia de comisar, insa proiectele tale sunt asa de slabe, incat istoria te-ar putea pierde madame Valeanu.
    Nu eu le-am dat aceste peudonime, Kakarau, Pinochio, etc. ci ziaristii romani, imclusiv cei de la hotnews, verificati arhiva anului 2012.
    • +3 (3 voturi)    
      Ți-e dor de căcăcioși. (Vineri, 1 mai 2020, 10:34)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui LW

      Lasă-l pe Crin Antonescu.Nu merită amintit.A făcut cea mai mare prostie cu USL.Dacă Crin Antonescu nu făcea prosteasca alianță cu PSD,PSD era acum un partiduleț de 7-10%.Crin Antonescu și Tăriceanu au destabilizat PNL și au vrut să-l distrugă.
  • +1 (3 voturi)    
    asta e comisar european ? (Vineri, 1 mai 2020, 10:27)

    Laura21 [utilizator]

    Eu cred ca nu stie ce vorbeste. Companiile aeriere au inregistrat pierderi uriase dupa ce nu zburat, in ultimele luni. Noile reguli de distantare sociala nu le va ma permite sa umple avioanele. Si daca au anumite costuri iar avionul este ocupat pe jumatate, credeti ca nu se va scumpi pretul biletului ?
    • +1 (3 voturi)    
      corect (Vineri, 1 mai 2020, 10:47)

      Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Laura21

      Costul va fi acelasi, pasagerii jumatate, evident ca biletul se va scumpi.
      Companiile sa recastige increderea? Nu companiile aeriene au pierdut din incredere cu covid-ul ci guvernele si politrucii ca madama asta nula.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by