Șoferii cărora le-au fost reținute permisele de conducere nu mai au obligația să le predea personal Poliției, urmând să le trimită prin curier către secția de poliţie pe raza căreia domiciliază, pe durata stării de urgență. Este una dintre modificările aduse Codului Rutier pe durata stării de urgență, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență.

Politist cu radarFoto: Facebook / Politia Romana

Proiectul pentru suspendarea aplicării unor dispoziții din ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și instituirea unor măsuri ce vizează circulația vehiculelor pe drumurile publice, pe durata stării de urgență, a fost pus în dezbatere joi seară de către Ministerul Afacerilor Interne.

MAI vrea să propună adoptarea proiectului cel târziu în şedinţa Guvernului din săptămâna 6-12 aprilie.

În prezent, în anumite situații expres prevăzute de OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, se impune prezența șoferilor la sediul poliției rutiere pentru a prezenta anumite documente, pentru a susține testul de cunoaștere a regulilor de circulație sau pentru restituirea documentelor/plăcuțelor de înmatriculare sau înregistrare reținute, la încetarea cauzelor pentru care acestea au fost reținute. Nerespectarea unora dintre aceste obligații legale atrage majorarea cu 30 de zile a duratei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.

Având în vedere pandemia de COVID-19, precum și interdicțiile stabilite prin Ordonanța Militară nr. 3 din 24 martie, se impune, pe durata stării de urgență, suspendarea aplicării mai multor prevederi, se menționează în nota de fundamentare a proiectului.

Modificările propuse pe durata stării de urgență:

  • Permisul de conducere reţinut se restituie titularului la adresa de corespondenţă precizată cu ocazia transmiterii dovezii înregistrării plângerii contravenţionale.
  • Derogarea de la obligativitatea contravenientului de a preda permisul de conducere personal ori prin reprezentant, în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care instanţa a respins plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei şi reglementarea predării acestuia exclusiv prin servicii de curierat, cu aviz de primire.
  • Predarea permisului de conducere să se facă de către titularul acestuia exclusiv prin servicii de curierat, cu aviz de primire, către unitatea de poliţie pe raza căreia domiciliază, are reşedinţa sau, după caz, locuieşte, în situaţia persoanelor aflate la studii în România, în termen de cinci zile de la comunicarea ordinului.
  • Pentru a evita prezenţa șoferilor la sediul poliţiei rutiere, se impune ca cererile de restituire, la încetarea cauzelor pentru care au fost reţinute, să fie transmise prin orice mijloace ce asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestora, precum fax, e-mail, curier rapid, iar restituirea documentelor să se realizeze la adresa de corespondenţă precizată de către titular în cuprinsul cererii.

Dovada înregistrării plângerii contravenţionale se realizează printr-un document emis de către instanţa de judecată sau printr-un extras de pe portalul instanţelor de judecată www.portal.just.ro, iar transmiterea la unitatea din care face parte agentul constatator să se realizeze prin orice mijloace ce asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestora, precum fax, e-mail, curier rapid. Subsecvent, permisul de conducere reţinut se restituie titularului la adresa de corespondenţă precizată cu ocazia transmiterii dovezii înregistrării plângerii contravenţionale.