Radu Savopol, fondatorul lanțului de cafenele 5 to Go, va participa luni 23 martie 2020, de la ora 14.00, la un interviu online realizat la distanță și va răspunde întrebărilor despre efectele crizei coronavirus asupra afacerilor și despre posibile soluții pentru traversarea stării de urgență cauzate de pandemia Covid-19.

Radu Savopol, live la StartupCafeFoto: Hotnews

LIVE TEXT

  • In ţară sunt 158 de cafenele 5 to Go care ereau deschise, în lucru mai erau 10 locaţii - la care mai lucrăm şi pe care putem să le amenajăm. Săptămâna trecută am mai semnat 2 francize şi în perioada asta au venit multe cereri pentru francize. Este normal pentru că mulţi oameni care aveau diverse joburi şi activităţi acum se gândesc şi la alte variante de activitate. Se va schimba perspectiva multora în perioada asta.
  • Până săptămână trecută mai funcţionam cu 100, dar acum am închis totul. Puteam să mai servim la geam, dar am preferat să ne aliniem deciziilor şi să închidem pentru siguranţa tuturor, a clienţilor, a angajaţilor, cu toate că este greu acum pentru afaceri, sunt probleme cu cash-flow-ul.
  • Am ales să securizăm tot businessul si să aşteptăm să se termine această problemă.
  • Media de chirie este la 680 de euro, iar acum suntem la 580 de euro. Am trecut prin criza 2008 cu afacerea de HoReCa cu chirii foarte mari. Acum de la bun început am hotărât să nu luăm chirii foarte mari pentru că ştiam ce înseamnă presiunea chiriei în asemenea situaţii. Dacă nu îţi perminti un angajat poţi să te duci să munceşti tu, ca patron, dar presiunea chiriei rămâne o presiune. Acum la noi o chirie de 580 de euro este suportabilă.
  • Totuşi mulţi proprietari îşi dau seama de această problemă şi au acceptat diverse modalităţi, eventual de eşalonare a chiriei.
  • O discuţie cu angajaţii este foarte importantă. Şomajul tehnic este o soluţie, dar metodoligia nu este încă foarte clară. Francizatul trebuie să plătească cei 75% pentru angajat şi apoi să îi recupereze de la stat.
  • În realitate este mai complicat faţă de cum arată lucrurile pe hârtie.
  • Poate nu toată lumea are bani puşi deoparte. Mulţi şi-au băgat banii în sotcuri, în marketing şi când toate astea se întâmplă peste noapte este extrem de greu să te descurci. Am mai trcut prin crize, dar ce a fost în 2008 nu se compara cu ce avem acum, nu a fost o situaţie atât de dură.
  • Sperăm ca modalitatea de decontare şi ajutor pentru companii să fie mai simplificată. Se mai pot face modificări, totul e ca statul este să fie atent la informaţiile care vin de la noi. Avem patronate care ştiu exact ce se întâmplă în teren.
  • Mental suntem pregătiţi să ţinem închis circa o lună - o lună şi jumătate. Nu ne gândim că vom deschide după Paşte. Majoritatea lanţurilor de cafenele au închis, în mai toate ţările din UE. Din ce în ce mai puţine şi livrările la domiciliu.
  • În toată această perioadă am făcut strategii de relansare, să venim cu lucruri noi care să ne crească traficul pentru locaţiile noastre. Lucrăm intens şi pe zona de cafea pentru acasă, gândim zona de ready to drink, în special şi pe zona de retail.
  • Am mai avut în perioada asta probleme la furnizori, care au crescut preţul în această perioadă dificilă şi am hotărât să îi schimbăm. Vom duce busienss ul în zone cât mai safe şi mai bine protejate, vom miza pe produse mai puţin perisabile, vom optimiza tot fluxul de la aprovizionare, tot.