Site-ul stiridemoment.ro, acuzat de autorități de distribuirea de informații false, nu mai putea fi accesat joi.

Primul site inchis pentru fake newsFoto: Captura

În urmă cu o zi, ministrul de Interne, Marcel Vela, a solicitat Autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) închiderea site-ului stiridemoment.ro, care publicase un articol cu titlul "Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl" pe data de 15 martie 2020.

Grupul de Comunicare Strategică a afirmat că, în urma unei analize, a rezultat că site-ul menționat "selectează și preia trunchiat declarații și informații pe care le titrează în formulări și exprimări alarmiste, menite să genereze panica în rândul cetățenilor. Titlurile materialelor postate pe site-ul menționat fie sunt complet false, fie nu au legătură cu decizii anunțate oficial de entitățile la care fac referire. Astfel de titluri pot genera comportamente sociale neadecvate și disproporționate cu situația reală".

De asemenea, "site-ul în cauză nu are identitate și nu au fost identificate persoane de contact", a mai susținut Grupul de Comunicare Strategică.

Pe 15 martie, site-ul stiridemoment.ro a publicat un articol cu titlul "Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl", accesibil la următorul link: https://stiridemoment.ro/se-inchid-de-luni-kaufland-auchan-metro-carrefour-si-lidl/.

"Titlul materialului ("Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl") nu are legătură cu ceea ce se prezintă în conținutul articolului, respectiv o declarație a domnului Dan Șucu, proprietar al grupului Mobexpert, din data de 15 martie 2020, în care domnia sa anunță decizia referitoare la compania pe care o conduce: https://www.facebook.com/MOBEXPERT/photos/a.904856669556659/3661410340567931/. Informațiile prezentate în titlul articolului au fost infirmate în mod oficial de reprezentanții companiilor în cauză, prin comunicatul dat publicității în data de 18 martie a.c. de Asociația Marilor Rețele Comerciale din România", arată Grupul de Comunicare Strategică.

Grupul de Comunicare Strategică arată, de asemenea, că "articolul cu titlul 'Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl' a fost distribuit intens pe rețelele sociale. Unica informație care apare în previzualizarea materialului (ex: Facebook) este doar cea conținută în titlul materialului, fiind ilustrată de imaginea cu o persoană în fața rafturilor goale și mențiunea 'Știre de ultimă oră' (text de culoare galbenă)."

Un alt exemplu de informație falsă, este cea publicată în 17 martie sub titlul "Guvernul pregătește în secret o mega-operațiune de aducere în țară a unor români din mai multe țări". Grupul de Comunicare Strategică precizează că "În corpul știrii sunt citate surse, nefiind indicată nicio sursă oficială. Informațiile sunt fără fundament. În realitate, toate demersurile întreprinse de autoritățile statului roman pentru aducerea în țară a cetățenilor români aflați pe teritoriile altor state au fost complet transparente și comunicate în timp real pe canale oficiale de informare. Un astfel de material are ca scop inducerea unei stări de neîncredere în Guvern și în alte autorități ale statului român și chiar propagarea unor teorii conspiraționiste."