Guvernul a aprobat în ultima ședință un set de măsuri menite să diminueze efectele negative ale epidemiei COVID-19 asupra companiilor nevoite să-și suspende activitatea. Una dintre cele mai importante măsuri este plata de la buget a șomajului tehnic, în limita a 75% din salariul brut. Pentru a beneficia de această plată pentru salariați, companiile afectate vor trebui să depună o declarație pe proprie răspundere, o condiție fiind scăderea cifrei de afaceri cu minim 25%.

HotNews.roFoto: Hotnews

O altă măsură este creșterea plafonului de garantare a creditelor pentru IMM-uri, prin Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, cu 5 miliarde lei într-o primă fază. Ulterior, plafonul mai poate fi majorat cu încă 5 miliarde lei, iar dacă este necesar, creșterea se poate duce spre 15 miliarde lei.

Aceste prevederi sunt incluse într-o Ordonanță de Urgență.

  • Măsurile aprobate de Guvern, așa cum au fost prezentate de Ludovic Orban

Am luat niște măsuri pe care le considerăm absolut necesare în situația în care ne găsim pentru a susține angajatorii și angajații afectați de epidenmie.

Am decis prin OUG să majorăm plafonul de garantare a creditelor pentru IMM-uri, prin Fondul Naționale de garantare a cerditelor pentru IMM-uri, cu 5 miliarde de lei. Suntem pregătiți să majorăm acest plafon cu încă 5 miliarde de lei, dacă este necesar. Și dacă este necesar, să ne ducem către o majorare de 15 miliarde de lei. Garantăm credite pentru investiții și pentru asigurarea capitalului de lucru. Dobânda este subvenționată 100%, iar garanția funcționează pentru 90% din credite în cazul creditelor până în 1 milion de lei și 80% la creditele de peste 1 milion de lei.

Am stabilit cu Ministerul Finanțelor să asigurăm rambursarea TVA până în limita sumei de 9 miliarde lei pentru a asigura fluxul de capital către companii, tocmai pentru a putea permite companiilor să beneficieze de capitalul de lucru necesar pentru funcționare.

Am stabilit ca la rectificarea bugetară să asigurăm creșterea bugetului pentru decontarea concediilor medicale. Când am preluat guvernarea am găsit situația în care rambursarea sumelor pentru plata concediilor medicale înregistrau întârziere de până la un an.

Altă măsură este aceea de asigura plata șomajului tehnic, din bugetul Ministerului Muncii, prin intermediul ANOFM, prin bugetul de șomaj. Am luat această decizie pentru este clar că foarte multe companii sunt afectate direct sau indirect de epidemie și multe companii nu au capacitateta de a plăti, pentru că li s-au redus veniturile, și există riscul ca angajații să fie trimiși în șomaj sau să li se suspende contractele de muncă. Decizia este de a plăti din bugetul de șomaj 75% din salariul brut, pentru perioada de șomaj tehnic, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut.

Avem două categorii de angajatori. Prima este aceea care a fost afectată direct de măsuri restrictive, mai ales HORECA, hoteluri, restaurante, cafenele, instituții de spectacol, prin suspendarea activității pe perioada situației de urgență. Aceste companii, ca urmare a măsurilor restrictive adoptate de autorități, este clar că nu își pot plăti angajații. Anagajații acestor companii vor beneficia de plata indemnizației pentru șomajul tehnic de 75%.

A doua categorie de companii. Sunt cele care nu au fost afectate direct, dar au fost afectate de diferite consecințe ale epidemiei. Pentru a putea beneficia de această plată pentru salariați, companiile vor trebuie să depună o declarație pe proprie răspundere, iar cifra de afaceri să fi scăzut cu minim 25%.

UPDATE Impactul financiar estimat pentru aplicarea măsurilor de urgență stabilite de Guvern este de 2 miliarde lei. De aceste prevederi urmează să beneficieze salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:

  • Întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Președintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobată prin ordin.
  • Reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.

Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reîntregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru această intervenţie şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate ale Programului Operaţional Capital Uman.

OUG introduce și unele prevederi care să asigure acordarea, în continuare, a stimulentului de inserție și a indemnizației de sprijin prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația pentru creșterea copiilor. Guvernul a stabilit ca aceste drepturi să nu înceteze în situația în care părintele, ca urmare a instituirii măsurilor generate de starea de urgență, se află în situații de suspendare sau chiar de încetare a raportului de muncă sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activității angajatorului. Acordarea drepturilor, în aceste condiții, se realizează pe o perioadă de 90 zile, după această perioadă urmând să fie reanalizată situația și să se aplice prevederile legale corespunzătoare.

Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede introducerea poștei electronice ca principal mijloc de comunicare între cetățean și autoritatea administrației publice centrale sau locale, în vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistență socială.

Pot fi solicitate prin poștă electronică: ajutorul social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de stat pentru copii, drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, alocaţia lunară de plasament, drepturile acordate în procedura adopţiei, ajutorul pentru încălzirea locuinţei, indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România.

De asemenea, pe perioada stării de urgență pot fi depuse prin poștă electronică și cererile și documentele doveditoare pentru stabilirea şi plata, în condiţiile legii, a drepturilor băneşti ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.

Măsurile adoptate de Guvern vizează și beneficiile de asistență socială pentru copii și tineri, care au drept condiție frecventarea cursurilor școlare. Astfel, alocația de stat pentru copii, alocația lunară de plasament și alocația pentru susținerea familiei se acordă fără întrerupere pe perioada instituirii măsurilor de urgență. De asemenea, alocația zilnică de hrană, de care beneficiază copiii cu cerințe educaționale special, se acordă pe perioada valabilității certificatului de orientare școlară fără a fi condiționată de numărul de zile de școlarizare și de prezența școlară.

Totodată, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afecțiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementată eliberarea şi decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depăşesc 183 de zile, acordate în perioada stării de urgenţă, fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.

Vezi și VIDEO Coronavirus în România Orban: Am decis majorarea pedepselor pentru falsul în declarații / Dosar penal pentru cine nu respectă carantina /O nouă infracțiune: omiterea de date în ancheta epidemiologică