Premierul Marcel Ciolacu a acuzat joi că unii comercianți au redus gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari, cerând autorităților de control să intervină urgent. El a spus că în paralel trebuie pregătită o măsură pe modelul francez - producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat.

Marcel CiolacuFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Premierul a mai spus că noile reglementări ar trebui să includă și sancțiuni dure pentru retailerii care au astfel de practici.

„Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent, iar în paralel să pregătim o reglementare pe modelul francez - producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat și evident sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat Ciolacu.

Modelul francez - „shrinkflation” la raft: „E o jecmăneală”

Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care au produse alimentare și de altă natură ce au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, relatează Reuters.

Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.

„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.

Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.

În luna august Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri și producători de alimente pentru a reduce prețurile la 5.000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflației.