Marea "sarbatoare" a reducerilor Black Friday a ajuns in Europa acum cativa ani, dar o mica parte dintre retailerii din Europa de Vest spun ca Vinerea Neagra are mai multe puncte negative decat pozitive. Cativa refuza sa participe, invocand costurile mari si faptul ca vanzarile sunt mult mai mici cateva saptamani inainte de Black Friday. Insa nu sunt singurele motive.

HotNews.roFoto: Hotnews

In SUA si Europa de Vest Black Friday se tine pe 25 noiembrie, ultima zi de vineri din luna, in timp ce in Romania va fi pe 18 noiembrie, ziua aleasa de eMAG, cel mai mare retailer online.

Vinerea Neagra a aparut in Europa acum patru-cinci ani, iar din 2014 a devenit o traditie, cu o mare diferenta fata de SUA insa: foarte multe magazine au ales sa tina Vinerea Neagra nu doar o singura zi, ci uneori campania dureaza cateva zile sau chiar peste o luna.

In Marea Britanie sarbatoarea a fost poreclita Black Fivedays fiindca multe magazine anunta o campanie de reducere care dureaza cinci zile. In Franta, anul trecut Black Friday a fost mai in "surdina" fiindca tot intr-o vineri, cu doua saptamani inainte, s-au petrecut atentatele de la Paris. Cateva companii importante au ales sa nu mai organizeze Black Friday, iar altele au organizat, insa au schimbat numele in "Jour XXL", "Crazy Week-End" sau "le Week-end Spectaculaire". Franta avusese deja o "vineri neagra"...

Sunt insa si retaileri din Marea Britanie, Franta si Germania care resping ideea de Black Friday si care nu participa, din varii motive. Unul, invocat de multi, insa crezut de putini consumatori, este ca Black Friday genereaza pierderi financiare mari din cauza stocurilor si a reducerilor oferite.

Unele magazine spun ca Black Friday distosioneaza piata si obliga companiile sa faca reduceri intr-o perioada in care oamenii ar fi fost dispusi sa plateasca pretul "intreg" pe diverse cadouri. Efectul este negativ si asupra vanzarilor din noiembrie

In Marea Britanie retailerii au o alta problema dupa Vinerea Neagra: retururile numeroase venite de la clientii care isi dau seama ca si-au cumparat produsele de care nu aveau nevoie sau care nu sunt conform asteptarilor.

Unii comercianti nu considera ca merita sa faca investitii de Black Friday sau nu si le permit, fiind aici vorba de servere, hosting, parteneriate aditionale cu curierii si angajarea pentru o perioada temporara a unor oameni in depozite.

Riscul este foarte mare pentru companiile care nu investesc destul, dar care creeaza asteptari uriase clientilor de Black Friday. Daca investitiile sunt insuficiente, site-ul poate cadea, iar daca nu sunt incheiate parteneriate eficiente cu companiile de curierat, atunci unii clienti isi pot vedea produsele abia peste doua-trei saptamani. Asadar, magazinele care nu investesc destul risca sa isi supere clientii si sa piarda vanzari pe viitor.

In Marea Britanie sunt si retaileri care au invocat aglomeratia si altercatiile din magazine ca motiv de a nu mai participa la Black Friday, in timp ce in Franta unele companii au respins ideea de Black Friday, fiindca este o sarbatoare importata din America.

Totusi, desi comerciantii gasesc multe parti negative legate de Black Friday, foarte putini isi permit sa NU participe. De ce? Aici intervine conceptul de FOMO - fear of missing out. Practic cei care nu au deloc promotii de Vinerea Neagra vor avea in acesta perioada, si probabil si dupa, trafic mai mic pe site-uri si in magazinele fizice, castigand in schimb concurenta care organizeaza Black Friday.