Scoala romaneasca este inca pe o linie paralela cu ceea ce se intimpla in realitate, in societate, nu stim pentru ce este buna, oricum nu pentru viata, a declarat Eugen Palade, seful Departamentului de integrare europeana din MEC, citind rezultatele unui sondaj realizat de Centrul Educatia 2000+.

Scoala nu pregateste pentru viata reala, a sustinut Palade, in declaratia data miercuri, dind ca argument raspunsurile pe care cei intervievati le-au dat la intrebarea "Credeti ca in Romania pentru a avea bani este important sa ai o scoala?", unde 55 la suta au dat verdict negativ.

Cu alte cuvinte, majoritatea romanilor considera ca scoala sau nivelul de instructie nu sint garantul reusitei in viata.

De altfel, 57 la suta dintre cei intervievati au afirmat ca majoritatea oamenilor au reusit sa faca avere incalcind legea (57 la suta), facind apel la relatii (17 la suta) si doar 11 la suta au luat in calcul "munca si meritul personal".

Aparent paradoxal, in ciuda faptului ca nu vad in educatie o premiza a reusitei, totusi majoritatea celor chestionati sustin ca, daca ar avea un copil, l-ar sfatui, dupa absolvirea invatamintului obligatoriu, sa-si continue studiile.

"Unde sa-si urmeze studiile?", este o intrebare la care 53 la suta au mentionat ca optiune facultatea, 35 la suta liceul, 7 la suta scoala profesionala sau de ucenici, iar 3 la suta scoala postliceala. Explicatia poate consta in traditia pe care Romania o are in privinta prestigiului educatiei".

"Este bine sa ai educatie" sau "sa ai o scoala", sint formulele cu care isi intimpinau cel mai adesea parintii copiii cind venea vorba de studii.

Valoarea scolii si optiunea pentru o anumita institutie de invatamint este realizata in functie de profesionalismul profesorilor, si mai putin de calitatea procesului de invatamint. Potrivit datelor din sondaj, educatia trebuie sa-l disciplineze pe elev, sa-l invete ce este ordinea, si mai putin sa-l formeze ca om, sa-l invete sa se descurse in viata si sa inter-relationeze cu cei din jur.

O scoala buna se legitimeaza prin profesori foarte bine pregatiti si in care pe primul loc este pusa ordinea, respectarea regulilor chiar daca in detrimentul eficientei, este opinia majoritatii celor intervievati.

Rezultatele sondajului arata ca, din pacate oamenii nu stiu ce sa ceara de la scoala, de aceea nimeni nu a calificat ca fiind o scoala buna, unitatea de invatamint in care copilul este in siguranta.

Reprezentantii Educatia 2000A sustin ca perceptia populatiei fata de educatie este inca una paternalista, in care altcineva, eventual statul sau ministerul trebuie sa se ocupe de educatie si nu familia, iar invatamintul trebuie sa fie gratuit.

Desi schimbarile din ultimul deceniu din invatamint au fost mai degraba proaste, oamenii au totusi incredere in sistemul de educatie. Majoritatea subiectilor sondajului a spus ca saracia este cauza lipsei de educatie, familiile cu bani alocind mai multe fonduri pentru instruirea propriilor copii.

In general, persoanele care au fost de acord sa participe la sondaj au dovedit nostalgie fata de sistemul comunist de invatamint, apreciind ca a fost mai bun decit cel actual.

Centrul Educatia 2000A este o organizatie neguvernamentala, de consultanta ecucationala. Sondajul a fost realizat in perioada 27 aprilie-16 mai, pe un esantion de 2.209 persoane de 18 ani si peste, marja de eroare fiind de plus, minus 2,3 la suta.