La mai bine de opt luni de la deschidere, cel mai mare hypermarket de pe piata romaneasca, Cora, a ramas fara sefi.

Conducerea de varf (aproximativ 5-6 manageri straini) a grupului francez Cora in Romania, incluzand printre altii pe directorul general al companiei, Regis Mougel, care era si directorul hypermarketului Cora din Pantelimon, si directorul de marketing Frederic Bout a fost concediata discret in urma cu cateva saptamani, au declarat surse din piata.

Potrivit acestora, conducerea filialei locale este asigurata acum de la distanta, din Ungaria, aceasta fiind de fapt si relatia pe care grupul francez s-a extins in Romania. Cora va numi noii manageri in cateva saptamani.

In prezent, pe piata sunt vehiculate doua variante privind motivele care au dus la concedierea managerilor de varf.

Prima varianta spune ca eliberarea din functii a avut loc din cauza unor conflicte la nivel inalt intre managerii grupului, aflati in dispute pentru largirea sferelor de influenta dupa problemele medicale ale presedintelui Cora, Philippe Bouriez, ca urmare a unei operatii pe care acesta a suferit-o anul trecut.

Din luna mai a acestui an, Jacques Bouriez fratele acestuia, a preluat fraiele grupului, iar fiul lui Philippe, Pierre Bouriez a devenit sef peste hypermarketuri.

A doua varianta afirma ca managerii diviziei romanesti au fost concediati pentru ca s-au adaptat prea repede la obiceiurile pietei romnanesti.

Deocamdata este o afacere interna a Cora. Primul magazin deschis in Romania a avut rezultate foarte bune si probabil acest fapt a starnit gelozia colegilor din Europa Centrala si de Est , a declarat pentru ZF, Regis Mougel, ex-directorul general al Cora Romania.

De altfel, pe parcursul lunilor ce au trecut de la deschiderea hypermarketului in octombrie 2003, oficialii Cora Romania au declarat ca au inregistrat rezultate peste asteptari, atat in privinta traficului cat si al vanzarilor. Estimarile initiale vizau vanzari anuale de 100 de milioane de euro si patru milioane de vizitatori.

Contactati de ZF, oficialii din Franta ai grupului Cora nu au facut pana la inchiderea editiei nici un comentariu legat de destituriea managerilor filialei din Romania. Responsabilul de relatia cu presa al Cora Romania nu a dorit sa faca vreun comentariu pe marginea acestei demiteri a conducerii.

Potrivit surselor din piata problema nu se va opri si probabil va ajunge in tribunal, in sensul ca managerii demisi sunt decisi sa dea in judecata grupul francez.

Cora este al doilea grup francez specializat in hypermarketuri care a venit pe piata romaneasca. Decizia a fost luata pe baza reactiei pozitive a romanilor fata de noul concept de magazin, ceea ce a facut ca estimarile Carrefour, grupul care a deschis primul magazin, sa fie depasite de trei ori de vanzarile realizate in primul an de functionare.

Numai ca in timp ce Carrefour a optat pentru magazine cu o suprafata de 8.500-10.000 de metri patrati, Cora a venit de la bun inceput cu magazine de 16.000 de metri patrati, investitia implicata de fiecare magazine fiind de 50 de milioane de euro.

Planurile de dezvoltare ale Cora pe piata romaneasca vizau atingerea unui numar de 14-15 magazine pe termen mediu, care urmau sa fie situate in principalele orase din tara.

Pentru toamna acestui an era era anuntata deschiderea unui al doilea magazin in Bucuresti pe locul fostei fabrici Miorita din zona Lujerului, insa pana la urma se pare ca momentul deschiderii va fi amanat pana in primavara anului viitor.

In cazul in care Cora ar continua ritmul programat la venirea sa pe piata romaneasca, investitiile ar trebui sa depaseasca 500 de milioane de euro la nivelul anului 2010.

Daca supermarketul si magazinul cash & carry au legea in ultimii zece ani, hypermarketul a fost anul trecut cea cele mai prolifica forma de comert de pe piata romaneasca. Investitiile implicate de aceasta forma de comers au depasit anul trecut 100 de milioane de euro, iar pe termen mediu ar putea depasi 700-800 de milioane de euro.

Primul hypermarket din Romania a fost deschis la jumatatea anului 2001 de catre Carrefour, la iesirea dinspre Bucuresti spre Pitesti, in urma unei investitii de 35 de milioane de euro. In numai sase luni de la deschidere, adica la sfarsitul anului 2001, hypermarketul Carrefour realizase o cifra de afaceri de peste 40 de milioane de euro.

Valoarea a fost mult superioara estimarilor pe care reprezentantii francezi le-au facut atunci cand au luat decizia de a veni pe piata romaneasca.

Ca urmare, francezii de la Hyparlo, francizatul grupului Carrefour, cel care asigura managementul hypemarketurilor Carrefour pe piata romaneasca, au decis sa profite de moment si au vandut hypermarketurile pe care le operau in Italia, banii rezultati fiind folositi in principal pentru extinderea din Romania.

Alt grup francez, Cora, care deschisese primul hypermarket din Ungaria, unde s-a impus ulterior ca lider de piata, a luat la randul sau decizia de a veni pe piata romaneasca, intreaga conducere avand experienta anterioara a dezvoltarii de magazine pe piata ungureasca.

Mai mult, grupul francez a primit un credit din partea Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoarea de peste 300 de milioane de euro, pentru a-si finanta extinderea pe langa Ungaria si in piete precum Romania, Serbia si Muntenegru.

In aceste conditii anul trecut a marcat inceputul expansiunii hypermarketului in Romania, atat Carrefour, cat si Cora deschizand cate un magazin in Bucuresti. Anul acesta, Carrefour a accelerat ritmul de dezvoltare anuntand deschiderea a doua magazine. Primul dintre acestea a fost deschis in zona Colentina din Bucuresti, in timp ce al doilea va fi deschis in toamna acestui an la Brasov.

Potrivit reprezentantilor companiei, investitia s-ar putea intoarce mai repede decat se estima, pragul de rentabilitate fiind deja depasit pe piata romaneasca, iar de anul acesta compania putand realiza chiar profit.

Cora, care anuntase la randul sau un magazin in toamna acestui an, a luat decizia de a amana pentru moment deschiderea, cel mai probabil pentru primavara anului viitor.

Daca in urma cu patru ani nu insemna nimic in statisticile oficiale, anul acesta, hypermarketurile operationale ar putea ajunge, potrivit estimarilor companiilor din domeniu, la vanzari de peste 350 de milioane euro.

Pentru comparatie, cele 19 de magazine cash & carry detinute de grupul german Metro vor realiza anul acesta, potrivit oficialilor, vanzari de peste 800 de milioane de euro.

Magazinele de tip hypermarket au in general suprafete intre 6.000-8.000 de metri patrati si pot ajunge la 20.000 de metri patrati sau chiar mai mult. Grupul Carrefour a optat pentru piata romaneasca sa deschida hypermarketuri de dimensiuni mai reduse, intre 8.500-10.000 de metri aptrati, care necesita investitii intre 25 si 35 de milioane de euro.

Cora este insa specializat in dezvoltarea de magazine de mari dimensiuni. Un magazin precum cel pe care Cora l-a deschis in zona Pantelimon, si care are o suprafata de vanzare de 16.000 de metri patrati implica o investitie de 50 de milioane de euro.