Procentele din cota de piata la nivel mondial pierdute de Nokia in primul trimestru al anului nu au afectat pozitia producatorului pe piata din Romania, afirma oficialii companiei finlandeze.

In Romania, pozitia de lider a Nokia se va consolida in urmatoarea perioada, printre motive fiind si lansarea pe piata a cinci noi tipuri de telefoane mobile, a afirmat ieri la Bucuresti Imfred de Jong, Managing Director al diviziei Nokia Mobile Phones si responsabil cu vanzarile pentru Ungaria si Romania.

Nokia a pierdut 5,7% din cota de piata la nivel mondial in primele trei luni ale lui 2004, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 28,9%, se arata intr-un studiu al companiei de cercetare a pietei Gartner Inc. Aceasta situatie nu se regaseste si in Romania, afirma reprezentantul Nokia, care nu a dorit sa precizeze cota actuala a producatorului finlandez pe piata romaneasca.

In ceea ce priveste piata mondiala, de Jong a spus ca lansarea noilor produse si noua strategie va duce, in a doua jumatate a acestui an, la recuperarea cotei de piata pierdute.

Nokia a lansat in Romania sase noi telefoane si a prezentat cateva date despre strategia de viitor a companiei la nivel mondial. Conform estimarilor companiei finlandeze, piata mondiala de telefoane mobile va creste cu 20% in acest an fata de 2003, ajungand la un volum de 600 de milioane de unitati vandute.

In plus, piata telefoanelor inteligente (smartphones) si a telefoanelor cu camera incorporata va creste cel mai rapid, iar Nokia va spori productia acestor tipuri de dispozitive, precum si a telefoanelor cu clapeta.

Aceste tendinte sunt sustinute de noile produse ale Nokia, prezentate ieri. Cele mai ieftine modele sunt Nokia 2650 si Nokia 2600, care vor fi comercializate in Romania la preturi aproximative de 120, respectiv 100 de euro, incepand cu trimestrul al treilea al anului in curs.

Tendinta pietei este de asa natura incat vinzi cu atat mai putin, cu cat preturile sunt mai mari , a spus Imfrid de Jong, care a precizat ca noile modele lansate astazi se adreseaza unor categorii diferite de consumatori, dar ca cele mai mari vanzari in Romania vor fi facute de produsele ieftine.

Modelele 2650 si 2600 se adreseaza categoriei entry-level (preturi mai mici, performante limitate), in timp ce noile Nokia 6260 si 6630 sunt destinate in principal segmentului business, avand preturi de 400, respectiv 500 de euro.

Nokia 3220 este primul telefon care, utilizand tehnologia botezata light messaging , poate afisa cuvinte in aer, efectul fiind obtinut prin agitarea de la stanga la dreapta a aparatului care are pe spate 12 LED-uri luminoase. Pretul sau va fi in jur de 250 de euro, iar distributia va incepe in vara acestui an.

Ca si modelul 3220, noul Nokia 6170 se adreseaza segmentului mediu de cumparatori, pornind de la un pret de 250 de euro. Acest model va fi disponibil spre finalul anului 2004.

Telefoanele adresate segmentului de business aduc si ele cateva noutati importante. Nokia 6260 este dotat cu camera VGA, aplicatii de email, viewer de documente si prezentari multimedia, insa cea mai spectaculoasa noutate este clapeta, care nu numai ca se inchide si se deschide, dar se si poate roti in jurul propriei axe.

Astfel, utilizatorul o poate indrepta catre el, realizarea de fotografii tip portret devenind mai usoara.

Modelul Nokia 6630 este cel de-al treilea telefon din portofoliul companiei finlandeze care suporta retelele 3G, si telefonul 3G cu cel mai mic design, conform reprezentantilor Nokia. Este cel mai scump model lansat ieri in Romania si beneficiaza de o camera de 1,3 megapixeli care poate realiza imagini si filme de calitate.

Nokia 6630 ruleaza pe platforma software Series 60 si cu un sistem de operare deschis de tip Symbian. Acestea permit utilizatorului sa descarce de pe Internet programe, aplicatii si jocuri realizate de terti producatori, ceea ce inseamna o mai mare libertate de alegere si upgrade pentru utilizatorul final.

Vorbind despre deschiderea unor fabrici si centre de cercetare si dezvoltare in Europa Centrala si de Est, Imfred de Jong, Managing Director al Nokia Mobile Phones, a spus ca fabrica Nokia de la Komarom, Ungaria, a facut recent obiectul unor investitii masive, aceasta devenind acum una dintre cele mai mari fabrici Nokia. In fabrica de la Komarom lucreaza aproape 2.

000 de persoane, iar Nokia a devenit unul dintre cei mai importanti investitori straini in Ungaria, a adaugat el.

Conform lui Attila Der, Marketing Manager pentru Romania si Ungaria, investitiile in fabrica de la Komarom se ridica la aproximativ 50 de milioane de euro.

In Ungaria mai exista si un centru de cercetare si dezvoltare, situat la Budapesta, in care lucreaza in jur de 300-350 de persoane.

Diferenta de dezvoltare economica intre Ungaria si Romania face ca Nokia sa nu excluda posibilitatea deschiderii unei fabrici si in Romania pe viitor, pentru ca aici costul fortei de munca este mai scazut decat in Ungaria. Insa deocamdata nu exista nici un plan concret in aceasta directie , a precizat Imfred de Jong.

Piata romaneasca a inregistrat o penetrare a telefoniei mobile de 32% anul trecut, urmand ca la sfarsitul acestui an sa atinga un nivel de 44%, conform estimarilor Nokia. Pentru anul 2005, este posibil sa se ajunga la 56%, a spus de Jong.

Nokia se afla pe locul 5 in clasamentul general al marcilor din Romania, ceea ce reprezinta o crestere de patru locuri fata de anul 2003, se arata intr-un raport al Synovate realizat in 2004 si citat de Nokia. Pe primele patru locuri se afla, in ordine descrescatoare, Coca Cola, Ariel, Colgate si Philips.

In ceea ce priveste recunoasterea si increderea in marca, Nokia este pe locul trei in Romania, dupa BMW si Mercedes.

mihai.musatoiu@zf.ro