Piata mesajelor trimise de pe telefonul mobil (SMS mesaje text si MMS mesaje multimedia) insumeaza 1,2 miliarde de dolari in Europa de Est in 2003, fara Rusia, spune compania de analiza IDC.

Exista totusi diferente majore intre pietele din aceasta regiune, spun analistii, iar primul lucru care sare in ochi este nivelul de utilizare a resurselor puse la dispozitie de operatorii de telefonie mobila. Mesajele text (SMS) sunt cel mai frecvent utilizate in pietele unde penetrarea telefoniei mobile este aproape de maxim, precum Republica Ceha sau Slovenia.

Conform studiului realizat de IDC, numarul de SMS-uri trimise in medie de un utilizator pe zi este de cinci ori mai mic in Romania decat in Cehia. De asemenea, numarul mediu de SMS-uri trimise de romani pe zi este cam de trei ori mai mic decat cel trimis de utilizatorii de celular din Slovenia.

In care in Republica Ceha exista in prezent un pic peste 9 milioane de utilizatori de telefonie mobila, in Slovenia aproximativ 2 milioane, iar la noi cifra se situeaza in prezent undeva in jurul a 8,1 milioane de utilizatori.

Analistii IDC spun ca exista insa loc pentru crestere in toate pietele est-europene si ca serviciile speciale, cum sunt cele care permit personalizarea telefonului mobil, vor continua sa produca incasari semnificative pe viitor. Piata de SMS si MMS in Europa de Est va creste pana la 2,9 miliarde de dolari in 2008, spune compania americana de analiza.

Considerat succesorul natural al SMS, mesajul multimedia (fotografie, muzica si text) incepe sa castige teren si in regiunea noastra. Deocamdata insa, nu exista pe piata numarul necesar de telefoane mobile capabile de MMS, care sa sustina acest serviciu, spun analistii.

Totusi, incasarile operatorilor din acest serviciu vor continua sa creasca, iar in 2008 mesajele multimedia vor insuma 40% din totalul pietei de mesagerie (1,1 miliarde $), conform IDC. Acest lucru va fi sustinut de scaderea preturilor telefoanelor MMS, iar utilizatorii vor incepe sa se obisnuiasca si cu acest serviciu treptat-treptat.

La fel ca si in cazul SMS-urilor, posesorii de telefoane mobile multimedia vor avea nevoie in curand servicii de personalizare, de unde se pot descarca tonuri de apel, imagini sau melodii polifonice. Telefoanele mobile care au camera foto digitala sunt un element cheie in promovarea serviciului MMS , spun analistii.

De asemenea, emisiunile televizate vor incepe sa utilzieze tot mai mult sistemul multimedia, in locul clasicului mesaj text. Pentru a putea obtine rezultatele dorite, operatorii au nevoie insa de servicii de calitate, care de cele mai multe ori nu pot fi dezvoltate decat in colaborare cu firmele care dezvolta astfel de produse si aplicatii, spun autorii studiului.

Studiul IDC, intitulat Eastern Europe Mobile Messaging Services 2004-2008 , contine informatii si previziuni pentru pietele de telefonie mobila din Romania, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria.

Analiza contine si un capitol dedicat unui serviciu care abia incepe sa castige utilziatori in aceasta regiune, mesageria online (MIM), care insa nu a produs insa deocamdata venituri importante pentru operatori.