Majorarea accizelor determina cresteri de pret de pana la 10% in cazul tigaretelor, a declarat secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice, Maria Manolescu, citata de Mediafax. Cele mai semnificative influente sunt in cazul marcilor ieftine, cum ar fi Snagov (pret mai mare cu 7,8%) si Carpati (circa 10%).

Manolescu a aratat ca majorarea este determinata de necesitatea alinierii acestor taxe la nivelul minim din Uniunea Europeana. La incheierea capitolului 10 - Impozitarea, din negocierile cu autoritatile de la Bruxelles, Romania s-a angajat sa respecte un calendar de majorare a accizelor, pentru a atinge nivelul comunitar la data programata a aderarii, 1 ianuarie 2007.

Ajustarile au loc anual, la 1 iulie. „Aceste calendare reprezinta angajamente ferme ale Romaniei fata de UE si orice abatere inseamna o incetare a negocierilor de aderare la Uniunea Europeana“, a spus Manolescu. Romania a obtinut o derogare de patru ani pentru majorarea accizelor la tigarete, nivelul minim din UE urmand sa fie atins in 2010.

In prezent, accizele contribuie cu 0,3 euro la pretul pachetului de tigari. Pana in 2010, acestea vor adauga la pret 1,3 euro, ceea ce inseamna ca, raportat la preturile de acum, un pachet de tigari va fi cu 40.000 de lei mai scump.

In cazul alcoolului si bauturilor alcoolice, majorarile anuale sunt mai semnificative decat pentru celelalte produse accizate, intrucat diferenta intre taxele din Romania si cele europene este foarte mare. In 2003, cand au fost incheiate negocierile pentru capitolul 10, nivelul accizelor pentru alcool se situa la 150 euro/hectolitru, nivel care, pana in 2006, se va tripla.

Ca urmare a majorarii de ieri a accizelor, pretul vodcii cu o concentratie alcoolica de 37,5 grade creste cu aproape 23%.