Comisia Europeana a cerut oprirea constructiei canalului pana cand va fi realizat un studiu de impact asupra mediului, iar Catherine Day considera ca punctul de vedere al oficialilor europeni a fost inteles la Kiev si spera sa primeasca cat mai curand informatii detaliate, care sa permita inceperea unei discutii privind impactul asupra mediului.

Oficialul european a cerut la intalnirea de ieri, informatii suplimentare referitoare la constructia canalului si a primit cateva documente pe care urmeaza sa le studieze.

Autoritatile ucrainene si-au exprimat disponibilitatea de a oferi mai multe informatii Comisiei Europene, iar presedintele Leonid Kucima a fost favorabil organizarii in zona a vizitei unor experti din Comisia Europeana, a mai spus Day.

Ucraina sustine ca nu construieste un canal, ci redeschide un senal navigabil

Adjunctul ministrului Afacerilor Externe al Ucrainei, Oleksandr Motik, a declarat, ieri, cu prilejul conferintei de presa ce a urmat celei de-a doua Conferinte Ministeriale a Procesului de Cooperare Dunareana, ca in cazul canalului Bastroe nu este vorba despre constructia unui nou canal, ci mai degraba de redeschiderea unui senal navigabil, care a fost inchis in perioada sovietica.

Oleksandr Motik a aratat ca acest senal navigabil este important pentru dezvoltarea regiunii, una din cele mai putin dezvoltate ale Ucrainei, dat fiind si faptul ca in zona nu exista astfel de canale de navigatie de apa adanca.

In prezent, exista trei canale navigabile, de apa adanca, la revarsarea Dunarii in Marea Neagra, a spus diplomatul ucrainean, iar nici unul dintre acestea nu se afla pe teritoriul Ucrainei. In consecinta, Ucraina considera ca este indreptatita sa redeschida acest senal navigabil.

Oleksandr Motik a mai spus ca Ucraina a convenit cu Romania demararea unor consultari pe aceasta tema, care vor avea loc, la nivel de experti, pe 20 iulie, la Kiev.

Adrian Nastase: Orice proiect dunarean trebuie sa tina cont de problema mediului

Orice demers pentru initierea unui proiect de dezvoltare in regiunea dunareana trebuie sa tina cont si de nevoia de a proteja mediul inconjurator, a afirmat, ieri, premierul Adrian Nastase, la cea de-a doua Conferinta Ministeriala a Procesului de Cooperare Dunareana.

El a lansat un apel catre toate autoritatile implicate in astfel de proiecte, aratand ca problematica mediului trebuie analizata cu mare atentie inca din faza de elaborare a programelor de dezvoltare regionala. “Suntem constienti de rolul Dunarii in aceasta parte a Europei, ca un simbol care trebuie protejat pentru generatiile viitoare”, a spus Nastase.

Intrebat cum comenteaza problemele aparute in relatia cu Ucraina privind construirea canalului navigabil Bastroe pe bratul Chilia al Dunarii, Nastase a amintit ca a transmis premierului ucrainean, ca si altor foruri europene, o scrisoare in care prezenta punctul de vedere al Guvernului fata de acest proiect.

“Cred ca avem cu totii interesul sa clarificam efectele unor lucrari care se fac acolo, motivate din punct de vedere economic, asupra unui sistem atat de complex cum este Delta Dunarii. Cred ca e vorba de o responsabilitate comuna a tuturor tarilor din zona care trebuie sa asigure, in egala masura, protectia ecologica a Deltei”, a spus Nastase.

Adjunctul Administratiei prezidentiale ucrainene, Vassyl Baziv, a declarat, la inceputul lunii iunie, ca Ucraina va incheia proiectul de construire a unui canal in Delta Dunarii, rezervatie naturala inscrisa in Patrimoniul mondial al UNESCO, in ciuda criticilor Romaniei si ale ecologistilor.

Totusi, presedintele ucrainean Leonid Kucima a convenit recent cu seful statului roman, Ion Iliescu, asupra crearii unui grup de lucru care sa discute despre constructia acestui canal, declansata luna trecuta, a subliniat Baziv.

La sfarsitul lunii mai, Nastase a trimis o scrisoare omologului sau ucrainean, Viktor Ianukovici, in care a criticat constructia acestui canal, aratand ca lucrarile pot avea consecinte negative pentru ecosistemul dunarean.

Premierul i-a reamintit oficialului ucrainean ca efectele negative ale lucrarilor de constructie de pe bratul Chilia al Dunarii, incepute de partea ucraineana la 11 mai 2004, ingrijoreaza si preocupa autoritatile romane, organizatiile neguvernamentale, expertii independenti pe probleme de mediu, precum si unele institutii ucrainene.