Marii producatori de avioane tind sa amane anunturile referitoare la contracte importante pana la saloanele aeronautice, iar, in acest an, concurentii Boeing si Airbus se vor lupta sa arate care dintre ei profita cel mai mult de pe urma apetitului pentru avioane noi.

"Ne asteptam la comenzi si la multe informatii despre evolutia pietei din partea echipelor manageriale", au indicat analistii Credit Suisse First Boston intr-o nota recenta legata de salonul din Farnborough, care s-a deschis ieri.

Desi noul Boeing 7E7 Dreamliner mai are cativa ani inainte de a fi lansat pe piata, este sigur ca va capta intreaga atentie a companiilor aeriene.

All Nippon Airways din Japonia vrea sa-si doteze flota cu 50 de avioane 7E7 Dreamliner, iar multe alte firme examineaza posibilitatea de a comanda modelul, care ar putea efectua primele zboruri in 2008.

Avionul a intensificat rivalitatea dintre Boeing si producatorul european Airbus, care a dominat salonul aeronautic de la Paris in 2003, ajutat de interesul manifestat pentru viitorul model A380, cu 555 de locuri, care ar putea intra in uz in 2006.

Numai patru dintre cele 24 de companii aeriene care se gandesc sa cumpere 7E7 au anuntat public aceasta intentie, in vreme ce Airbus pare sa fie pe cale sa incheie contracte cu Turkish Airlines, cu Etihad Airways (Abu Dhabi) si cu Thai Airways, spun analistii.

Airbus se asteapta sa livreze mai multe avioane decat Boeing in 2004, pentru al doilea an consecutiv. Prognoza sa arata ca livrarile vor fi cel putin egale cu cele din 2003, cand a depasit Boeing pentru prima data in trei decenii, cu 305 de avioane vandute.

La mijlocul anului curent, Airbus livrase 161 de avioane, fata de 151 de unitati in cazul Boeing, si primise comenzi pentru 104 avioane, comparativ cu cele 75 de avioane comandate la Boeing.

Bombardier ar putea adauga o noua dimensiune rivalitatii dintre Airbus si Boeing, analistii asteptand ca firma canadiana sa indice cu mai multa claritate la salonul din Farnborough daca va intra pe piata avioanelor cu peste 100 de locuri.

De asemenea, si in domeniul avioanelor militare sunt de asteptat noi informatii.

Analistii sunt interesati de evolutia a catorva programe guvernamentale de miliarde de dolari in acest sector, proiecte care se confrunta cu dificultati.