Explozia cotatiei internationale a titeiului pe pietele internationale la 45 de dolari barilul produce valuri de emotie nu numai la Londra, New York sau Viena, ci si la Bucuresti.

Instabilitatea politica si violentele din Irak, prabusirea companiei rusesti Yukos ce acopera 2% din cererea mondiala de titei, precum si repetatele tensiuni din Venezuela dintre presedintele Chavez si oponentii sai alimenteaza cu efect de spirala cotatia titeiului.

Piata petroliera romaneasca, partial liberalizata, nu resimte din plin socul, dar nici nu-l poate evita. SNP Petrom, liderul pietei, a fost luat prin surprindere de evolutia internationala, conducerea companiei pregatindu-se sa propuna actionarului sau majoritar, care este inca statul roman, o majorare a pretului la carburanti.

Deja surse din piata estimeaza ca rafinariile din Romania vor inregistra pierderi minime de 25 de milioane de dolari pe luna, tocmai datorita faptului ca achizitioneaza titei mai scump, iar pretul la pompa nu reactioneaza imediat ca intr-o piata liberalizata.

In cazul benzinei, circa o treime reprezinta afacerea propriu - zisa a companiilor, in conditiile in care cea mai mare parte o reprezinta accizele si taxele incasate de catre stat.

"Ma asteptam ca pretul (titeiului de pe pietele internationale - n.r.) sa scada, sa vina un moment speculativ influentat de situatia de la Yukos. influenta s-a simtit, dar pretul va cobori pe termen scurt spre 38 - 39 $ per baril, insa trendul va fi crescator. Noi analizam situatia existenta si vrem sa trecem din zona mentinerii stricte a pretului (la carburanti - n.r.

) pe piata romaneasca, care este una foarte aproape de o piata liberalizata. Vom avea o discutie cu actionarul majoritar, care este inca Ministerul Economiei, pentru a decide politica de preturi pe o perioada foarte scurta.

Noi vom propune o majorare a pretului la benzina, tinand cont de situatia internationala actuala", a declarat pentru Ziarul Financiar Gheorghe Constantinescu, directorul general al SNP Petrom.

Petrom va trece in proprietate privata pana la finele anului catre grupul petrolier austriac OMV, care va achizitiona de la stat un pachet de 51% in cadrul unei tranzactii in valoare de 1,4 - 1,5 miliarde euro.

Oficialii grupului Rompetrol, care are in proprietate rafinaria Petromidia, nu au facut nici un comentariu pe aceasta tema.

Petrolul a ajuns in SUA la un pret de 44,99 dolari/baril - cel mai ridicat de la introducerea contractelor futures pe titei la bursa de marfuri din New York, in anul 1983. Ulterior, cotatia s-a mai redus, coborand sub nivelul de 44,80 dolari/baril consemnat in sedinta de luni.

La Londra, titeiul Brent s-a ieftinit cu 15 centi, fiind tranzactionat la 41,41 dolari/baril, comparativ cu maximul de 41,70 dolari/baril inregistrat luni si in raport cu pretul de 41,56 dolari/baril atins la inchiderea primei sedinte a saptamanii.

Preturile ridicate ale titeiului vor afecta economia zonei euro, dar efectele nu vor fi la fel de grave precum cele produse de criza petroliera din 1973, considera vicepresedintele Bancii Centrale Europene (BCE), Lucas Papademos.

Potrivit estimarilor BCE, o majorare cu 10% a pretului petrolului va ridica rata inflatiei in zona euro cu 0,1% in fiecare din urmatorii trei ani, iar cresterea economica va incetini 0,05% in primii doi ani, si cu 0,1% in al treilea.

Evolutia cotatiei internationale are efect direct si asupra importurilor derulate de SNP Petrom, liderul pietei, prin intermediul Bursei Romane de Marfuri, tranzactiile derulate urmand pana acum aceasta evolutie.

Pentru a asigura necesarul de titei pentru rafinarii, cea mai mare companie de pe piata interna importa lunar circa 140.000 de tone de titei prin intermediul Bursei Romane de Marfuri.

Petrom produce 6 mil. tone de titei pe an, circa jumatate din necesarul pietei interne, restul fiind asigurat din import. Petrom dispune de o capacitate de rafinare de 8 milioane tone pe an in rafinariile Petrobrazi Ploiesti si Arpechim Pitesti.

Analistii si jucatorii privati estimeaza ca privatizarea Petrom va avea ca efect o liberalizare totala a pietei de carburanti din Romania, unde toti ceilalti operatori erau pana acum privati - corporatisti sau benzinari particulari.

Data fiind pozitia Petrom de cel mai important furnizor de produse petroliere pe piata romaneasca, politica de preturi a acestuia este barometrul intregii piete, in functie de care reactioneaza si ceilalti jucatori.

In mod normal, actuala scumpire a pretului la titei ar impune o crestere cu 4.000 - 5.000 lei a litrului de benzina, spun surse din piata.

De cealalta parte, companiile petroliere isi pot echilibra portofoliul prin cresterea exporturilor de produse petroliere in perioade in care cotatia este sus.

"Marginea la rafinarie depinde de politica de preturi a companiei, de a iesi la export pe piete bune la preturi bune. Am facut importuri, dar am facut si exporturi. Luam titei cu plata la livrare, in timp ce importul se plateste la 90 de zile", spune Constantinescu, care adauga ca este o oportunitate de a creste exporturile.

Un alt jucator important este grupul petrolier privat Rompetrol, care are in proprietate rafinaria Petromidia, care rafineaza 4 mil. tone de titei anual.

Pe piata distributiei de carburanti, care curprinde circa 2.000 de statii, Petrom are peste 600 de statii, Rompetrol si LukOil (Rusia) opereaza fiecare peste 230 de statii, MOL (Ungaria) circa 75 de statii, Shell (58), OMV Romania (circa 60 de statii), Agip (circa 20), restul fiind in proprietatea benzinarilor particulari.

Pe de alta parte, mult asteptata liberalizare a pietei romanesti, estimata de unii analisti sa se produca in circa sase luni, va avea ca efect o aliniere a pretului la pompa la evolutia cotatiei internationale. Companiile petroliere private vor avea in sfarsit ocazia sa faca profit in Romania, mai spun sursele citate.

adrian.mirsanu@zf.ro ; dorin.oancea@zf.ro