Campania electorala ne-a dublat (triplat, cvadruplat) volumul de publicitate inghitita. O auto-publicitate de multe ori facuta rudimentar, heirupistic, demagogic. Cu ce ramanem dupa un asa val? Cu un dor nestins dupa o reclama searbada la pasta de dinti...

Oricat de multi fani ar avea publicitatea, nu cred ca sunt prea multi bucurosi atunci cand calupul se dubleaza sau se tripleaza. Or, mai nou, seara la televizor, inghitim, pe langa reclama obisnuita, si mai multe seturi de reclama neobisnuita, facuta, in general pe genunchi in mare graba. Este vorba despre pachetele publicitare electorale.

Le numim "pachete" pentru ca avem: emisiuni numite "birou electoral" unde nimeni nu are interesul sa mai transmita informatie sau mesaj coerent, ci doar slogan (nimeni nu mai vrea sa informeze, ci sa se vanda); calupuri de clipuri electorale in care sunt numarate panglicile taiate de candidati; si, bineinteles, asa-numitele spoturi, cele care se apropie reclama clasica.

Sa ne oprim la ce-am putut vedea pana acum (unele partide intarzie inca difuzarea spoturilor). Mai ales taiat de panglici sau enumerari ale realizarilor (aici se lauda, mai ales, PSD) si ale promisiunilor (aici e vorba despre toata lumea). De precizat ca mai toate partidele insista pe prezentarea ?locomotivelor", adica a prezidentiabililor: Adrian Nastase, Traian Basescu, Vadim Tudor.

Ce rost are sa consumi ?timpii de antena" cu cine stie ce pasaj din proiectul de guvernare?

PSD are cei mai multi ?timpi" de expunere, fiind partidul aflat la putere. Adrian Nastase, candidatul la presedintie, este prezentat in diverse clipuri cu tema: taranii, intalnirile externe, colaborarea cu Iliescu, pensii etc. Pe o muzica tip ?The lord of the rings" Nastase se perinda prin cele mai fantastice lumi si ne invita sa continuam impreuna.

Paradoxal, s-a produs o rasturnare de slogan fata de locale unde Basescu era cel care ne invita la continuitate. Cert e ca imaginea de elf bland, ba de mana cu Putin, ba de mana cu pensionarii da impresia de peticit.

Un element vital, cel putin in aceste zile, pentru un intreg calup electoral PSD este, fara indoiala, Mihaela Radulescu. Ea a fost prezenta la o ?serbare electorala" PSD+PUR si asa se face ca, indiferent daca vorbeste Nastase, Iliescu sau Voiculescu, jumatate din ecran este ocupat de Mihaela, o proaspata pesedista, asumat pesedista... Am trecut cam brusc insa de la sampon, la PSD+PUR.

Si gestica s-a schimbat: in loc de scuturat plete ni se ofera aplauze furtunoase care transmit vibratii in tot corpul vedetei...

Alianta PNL-PD este deocamdata in asteptare: o vizita ici, o vizita colo, cateva mesaje de la Basescu si cam atat. Lipsesc spoturile. E de inteles, e o decizie greu de luat. Dupa o campanie agresiva castigatoare pentru alegerea primarului in Bucuresti, e clar ca se vor pastra multe elemente si pentru confruntarile din toamna.

Agresivitatea moderata de umor pare a fi reteta dorita si pentru prezidentiale.

PRM nu da impresia ca ar fi cerut macar sfatul vreunei agentii de publicitate. Spoturile se reduc la cateva glumite vadimiste. si cam atat.

Cert e ca, dupa o avalansa de clipuri electoarale, incep sa fie de dorit si cele mai stupide reclame la detergenti sau pasta de dinti. Politicienii romani se auto-promoveaza inca rudimentar. Desi nu le convine, ar trebui sa recunoasca fata de ei insisi, ca in aceasta perioada nu mai sunt nici macar politicieni, ci simple produse.

Si atunci, ar fi indicat poate sa plece mai mult urechea la indicatiile oamenilor de marketing si publicitate politice. Pentru ca nimic nu e mai nesuferit decat, de exemplu, o reclama la detergent in care se spune: ?spala mai bine si mai frumos". Pana si in aceasta zona rigida din publicitate se incearca inovatii.

in plus, legea electorala actuala, care pune cronometrul pe fiecare discurs electoral impiedica aproape orice forma de spontaneitate. Asa ca e de preferat o Mihaela Radulescu scuturandu-si cliseistic parul si spunand "PSD imi face parul matasos" unei Mihaela Radulescu aplaudand frenetic la un congres.