Ce au in comun Ion Iliescu, Andreea Marin si Mihaela Radulescu, Traian Basescu, din punct de vedere publicitar? Stiu sa cistige de pe urma parului.

Normal, cind vine vorba de sampon sau de vopsea de par, ideile se pietrifica, copywriterii intepenesc, organele creative se inhiba la maxim. Aproape ca in cazul detergentilor.

Si atunci, agentiile in criza cer ajutorul vedetelor – banii pentru onorariu nu mai conteaza... Variantele pentru sampon sint, in general, limitate de noutatile pe care le aduce produsul respectiv.

Par unsuros. Mai ales in cazul urmatoarei scheme: inainte si dupa folosirea samponului minune. Apare o femeie foarte draguta, dar, vai, cu parul fara personalitate, lipit de cap.

Dupa sfatul unei prietene bune insa, eroina intra in scena cu un par "exploziv", clatinind isteric din cap. Uneori se intimpla ca personajul sa fie mai simpatic cu lookul "grunge" din prima varianta, cea fara samponul-minune...

Exista acest pericol: telespectatorii masculi pot agrea mai mult versiunea timida a femeii, in dauna up-grade-ului "sigura pe sine". Dar cui ii pasa de barbati cind vine vorba de sampon?

Par activ. Aici, in cazul Pantene cel putin, au intervenit decisiv Mihaela Radulesu si Daniela Nane. In primul dintre cazuri spotul a fost chiar reusit pentru ca era facut cu oarece doza de autoironie din partea personajului.

La Daniela Nane textul era mai putin credibil pentru ca actrita dezvaluia un program superincarcat, program care nu a avut pina acum urmari directe asupra carierei... Oricum, in cazul parului activ, personajele scutura cel mai agresiv din cap.

Dupa o astfel de reclama ar fi buna o recomandare precum: dupa spalarea si scuturarea zdravana a parului lucios si frumos, se recomanda consultarea medicului de familie in cazul in care apar dureri in partea superioara a coloanei vertebrale.

Par umflat. Sint campanii care folosesc mai ales imaginea femeii de afaceri, femeii independente. Parul este pus de obicei in opozitie cu diverse calamitati naturale. Si el totusi ramine umflat. Acest volum exagerat al parului a devenit cu compliment absolut: totusi in viata reala apar destul de rar exclamatii precum "Ce par umflat ai"!

Par cu matreata. E mai ales cimpul de bataie pentru Head & Shoulders care anul acesta si-a luat-o ca aliata pe Paula Seling – o vedeta care, cel putin in ultimul timp, a cam disparut din peisajul mediatic.

Par vopsit. Mai nou, Andreea Marin e vedeta menita sa promoveze vopsele durabile (Garnier). Este un eveniment pentru ca intra in scena un personaj surpriza: mama vedetei. Efectul acestei aparitii? Tonul seamana foarte mult cu acela din "Surprize, surprize" - or, Marin e foarte dorita si in altfel de ipostaze decit cea marca Lazarov. Aviz clientului.

Creasta. Sa luam o pauza de la sampon si sa observam moda punk aplicata tinerilor. Cliseul cel mai raspindit in ceea ce priveste aceasta etapa biologica a devenit parul coafat in forma de creasta. In urma nu cu mult timp, moda hip-hop era predominanta...

Par electoral. Si am ajuns si la o situatie publicitara cu totul speciala. Iliescu ne-a surprins intotdeauna cu diverse strategii publicitare. In ultima saptamina cel putin presedintele Romaniei duce o campanie care ar putea fi intitulata: "Sint presedintele Romaniei, dar nu sint presedintele Romaniei".

Scopul e simplu: folosirea anvergurii prezidentiale in scopuri electorale. Pe linga miscari clasice, precum inaugurari de autostrada, presedintele a surprins cu o tunsoare rapida in plin centrul Bucurestiului, inconjurat de fotografi si cameramani. A fost cea mai inteligenta si diabolica folosire a parului in domeniul publicitar-electoral.

Sa nu uitam ca, la locale, GMP, agentia care se ocupa de campania lui Traian Basescu s-a jucat foarte mult (si cu mult succes) cu mesa, vesnic rebela, a primarului. In "domeniul" parului cel putin, de data aceasta Iliescu i-a servit primarului o lectie...