Multa publicitate negativa in aceasta toamna electorala. Publicitate murdara, spun unii. Dar sunt atatea nuante cand vine vorba de calomnie electorala... Interesant oricum e faptul ca, prin agresivitatea publicitatii negative, puterea s-a comportat ca si cum ar fi fost in opozitie!

Coca Cola si Pepsi Cola se tachineaza uneori cu diverse campanii in care produsul rival este ironizat. Dar asta doar in tarile in care acest lucru e permis (in America Latina, mai ales, se intampla acest gen de confruntare). Si o face mai ales Pepsi Cola, adica numarul doi pe piata mondiala.

Exista o regula nescrisa a concurentei libere: numarul unu nu-si ataca rivalii, sugerand astfel siguranta, stapanire de sine. Foarte rar vom intalni un campion agresiv. Muscatura ironiei este, de obicei, privilegiul numarului doi, al celui care aspira la locul intai.

Opozitia este exact in situatia numarului doi, aspirantul la suprematie. Agresivitatea Aliantei DA a fost transferata in publicitatea pentru presa scirsa mai ales ironic: o frunza cu forma Romaniei cu omizi in loc de baroni locali; sau urma unei palme pe un umar plin de tantari etc. Dincolo de mesaj, esentiala este natura comica a mesajelor.

In rest, declaratiile dure s-au mentinut la nivel politic.

PSD + PUR a ales solutia atacului extrem in ultimele saptamani mai ales cu publicitatea cumparata in ziare: Basescu stie sa faca numai scandal, declaratii facute de Cozmin Gusa despre Traian Basescu pe cand primul se afla la PSD si multe altele (a se vedea mai ales in ziare precum National sau Libertatea).

Chiar si un articol din Ziarul Financiar (despre situatia bursei in primele zile de dupa alegeri) a fost folosit electoral de PSD in publicitatea negativa pentru presa.

Partidul aflat la putere a gasit si alte solutii de atac agresiv prin ceea ce am putea numi "semipublicitate" sau "advertoriale". Ziarul Adevarul a rezervat multe "jumatati de pagina" pentru publcitate de acest fel. Marti, 8 decembrie, de exemplu, paginile 2 si 3 contineau o regie interesanta.

In stanga, in partea de jos se afla un mesaj trimis de diversi intelectuali in care opozitia era atacata indirect prin mesaje care au tot fost auzite in declaratiile politice ale PSD. De mentionat ca multi dintre semnatari sunt, de fapt, anonimi si greu incadrabili in ceea ce s-ar putea numi "intelectual de marca".

Majoritatea sunt detinatori de functii in diverse institutii: decan, prodecan, rector, prorector. In oglinda cu aceasta pagina se desfasoara un lung interviu cu Alexandru Farcas despre integrarea in UE. Ca un facut Farcas ofera exact discursul "civilizat si european" cerut de rectori si decani pe pagina din stanga...

Marea diferenta dintre cele doua campanii din presa scrisa este una singura si puternica: DA ataca ironic, PSD ataca dur, fara umor. PSD nu a respectat (pana acum cu succes in campania electorala) o regula subtila a competitiei: nu s-a tinut sobru, postura pe care i-o permitea pozitia de putere, s-a isterizat, a atacat prin publicitate direct, fara mila, de pe pozitia challengerului.

La televiziuni PSD isi promoveaza, prin clipuri electorale, exact imaginea contrara celei faurite in ziare: candidatul luminos, care promite chestiuni concrete, miraculoase, europene etc.

Prin felul in care si-a condus campania electorala la nivelul publicitatii puterea a mimat opozitia in presa scrisa si a mimat invingatorul la televiziuni. Basescu a fost eroul negativ principal in spatiul cumparat in presa de PSD, mai ales in ultima saptamana. In acelasi timp, la televiziuni, Adrian Nastase critica dur campania murdara purtata de opozitie. Curat murdar!