articol preluat din Cotidianul

Astazi dupa-amiaza, Parlamentul european dezbate in plen Raportul referitor la progresele Romaniei pe calea aderarii. Joi dimineata, raportul va fi votat, pentru ca vineri Consiliul European sa binecuvinteze politic incheierea negocierilor cu Romania si Bulgaria.

Fata de temerile exprimate saptamina trecuta de unii parlamentari europeni, in primul rind crestin-democrati si liberali, este de asteptat ca victoria candidatului Opozitiei in turul al doilea al alegerilor sa aduca un plus de incredere in ceea ce priveste capacitatea tarii noastre de a merge pe drumul cel bun al statului de drept.

Ceea ce nu inseamna ca circumspectia cu care e privita Romania s-a evaporat.

Un discurs european

Declaratia de intentie a dlui Basescu legata de incurajarea (sau constringerea?) institutiilor statului de drept sa functioneze fara nici un fel de imixtiuni din partea politicului este ireprosabila si vine in intimpinarea criticilor si temerilor europene. De asemenea, pozitia exprimata fata de presa si de societatea civila. Sint intentii ce nu pot fi decit salutate la Bruxelles.

Pe de alta parte, vorbind despre Justitie la citeva dezbateri din perioada anterioara, reprezentantul Aliantei D.A., dl Aurelian Pavelescu, a reusit sa socheze audienta prin citeva afirmatii necugetate, insa repetate apasat.

Domnia sa a vorbit despre „casta magistratilor“ si despre inadecvarea noilor legi de reforma a Justitiei, care „nu permit controlul asupra Justitiei din partea presedintelui, ministrului Justitiei si Parlamentului“. Un discurs in contradictie cu afirmatiile domnului Basescu, cu programul scris al Aliantei si cu cererile imperative ale Comisiei europene.

Chiar daca au fost doar scapari din partea unui reprezentant „necalificat“, ele au fost receptionate ca atare de reprezentantul Delegatiei Comisiei europene, iar Comisia va astepta faptele.

Rediscutarea unor conditii de integrare

In alta ordine de idei, dl presedinte Basescu s-a referit la intentia de a redeschide doua capitole de negocieri, Concurenta si Energia. Motivul - diminuarea costurilor sociale ale aderarii - este unul perfect valabil. Asupra convenabilitatii diplomatice pentru anuntarea neechivoca a acestor intentii chiar inaintea sedintei Consiliului european planeaza insa semne de intrebare.

Tehnic vorbind, este posibil ca, pina la semnarea tratatului in primavara, unul sau mai multe capitole sa fie redeschise si renegociate. Practic, libertatea de actiune a noului guvern roman va fi grevata de distanta mare pe care actualul Guvern a pus-o intre angajamente si practica.

Mai mult, angajamentele referitoare la restructurarea sectorului siderurgic reprezinta una dintre cele 11 conditii speciale ce pot determina aminarea cu un an (mai intii) a aderarii. In aceasta situatie, e greu de spus ca momentul cel mai potrivit de a reincepe o discutie pe tema concurentei este la citeva zile de la inchiderea capitolului rezervat ei.

Chiar daca in Romania s-ar intimpla minunea ca statul sa devina cu adevarat unul de drept si institutiile sa functioneze corect si fara ingerinte, presedintele tarii este obligat sa stie ca deocamdata sintem in „carantina“, adica sub supraveghere speciala. Iar ministrii de Externe ai Frantei si Olandei au sfatuit deja Romania sa se „gindeasca bine“ inainte de a cere redeschiderea negocierilor.

Cotidianul