Prima masura promisa in campanie si anuntata deja ca prioritate numarul unu a noului guvern condus de Tariceanu, e vorba de introducerea cotei unice de impozitare de 16%, ridica si cele mai mari probleme.

Cota unica si constringerile FMI

Din punct de vedere politic masura va fi cu siguranta atacata de actuala opozitie, PSD si PRM, asa cum a facut-o si in campania electorala dar ea va fi sustinuta de aliatii Aliantei, UDMR si PUR, ceea ce va permite adoptarea ei imediata. Dificultatile majore vin din alta parte.

Promovarea cotei unice schimba fundamental datele macroeconomice prevazute, intre altele, in acordul incheiat de Romania cu FMI.

Surse apropiate relatiilor cu organismul financiar international spun ca Traian Basescu si PNL ar fi primit o solicitare din partea FMI ca inainte de adoptarea noului sistem de impozitare sa aiba loc o consultare si o evaluare mai temeinica a implicatiilor macroeconomice.

„In memorandumul cu FMI exista o prevedere potrivit careia orice modificare de politica fiscala trebuie discutata cu reprezentantii Fondului. Nu avem insa nici un semnal negativ.“, a confirmat, pentru „Cotidianul“, Ionut Popescu, ministrul desemnat al Finantelor.

Cel putin in prima faza bugetul statului va suferi un gol de venituri, iar programul de guvernare propus de noul Executiv va conduce si la un deficit bugetar mai mare. Din punct de vedere macroeconomic relaxarea fiscala va conduce la o stimulare suplimentara a consumului cu potentiale efecte in cresterea presiunilor inflationiste.

„Pentru contracararea acestor efecte este necesara o foarte buna conlucrare intre guvern si BNR pentru stapinirea contextului macroeconomic in perioada care vine“, afirma profesorul de economie Daniel Daianu.

Recorelarea pensiilor, probleme cu banii

Promisiunea privind recorelarea pensiilor, un alt punct forte al programului noului guvern, e pusa de unii analisti sub semnul indoielii. „O asemenea masura costa mai mult decit ajungi sa dai la oameni. Trebuie revazute 6,5 milioane de dosare, trebuie sa gasesti personal care sa se ocupe de asta. Toata operatiunea de recalculare va duce la cheltuieli de 25.

000 de miliarde de lei, ca sa dai pe urma 15.000 de miliarde de lei la pensionari, suma care, impartita la numarul total al acestora inseamna 30-40.000 de lei in plus“ , a declarat pentru „Cotidianul“ analistul economic Ilie Serbanescu.

Acesta crede, pe de alta parte ca multe dintre prioritatile de pe agenda integrarii europene, cum ar fi conformarea la normele europene in ceea ce priveste ajutoarele de stat, concurenta si inceperea asimilarii normelor de mediu, obligatorii pentru orice guvern, vor scoate multe firme romanesti din joc, mai ales IMM-uri.

Acest lucru intra in contradictie chiar cu interesul politic major al PUR, acela de a deveni un fel de portavoce a IMM-urilor in guvernul Tariceanu.

Coruptie si Justitie

La capitolul combaterea coruptiei greul va reveni probabil lui Vasile Blaga, ministrul de Interne propus de Tariceanu. Acesta promite deja cateva masuri concrete, cum ar fi infiintarea rapida a Politiei Comunitare sI Metropolitane.

Dar marea provocare din curtea lui Blaga va fi cea legata de controversatul serviciu de informatii si protectie a ministerului, o structura puternic politizata si folosita intens pina acum de catre vechea putere.

“Voi asigura un control adecvat al Parlamentului asupra serviciului de informatie si protectie al ministerului, prin verificarea stricta a cheltuirii banilor si prezentarea de rapoarte Parlamentului,” ne-a declarat ieri, viitorul ministru de Interne, Vasile Blaga.

In ceea ce priveste indeplinirea conditiilor si angajamentelor luate la Capitolul „Justitie si Afaceri interne“ si Concurenta, aflate pe agenda integrarii in UE, misiunea viitorului ministru al Justitiei, Monica Macovei, va fi si ea o mare provocare. „In Justitie se vorbeste de doi ani despre introducerea programului computerizat care sa repartizeze cazurile.

In prezent ele sint atribuite de sefii de tribunal, ceea ce le asigura controlul asupra acestora“, apreciaza Sorin Ionita, presedintele executiv al Societatii Academice Romane. In general, crede seful SAR, problema ar fi in administratia centrala, la functionarii din ministere.

„Vin aici ca ministri niste oameni tineri, fara experienta si ramine de vazut cum vor fi primiti acestia de catre functionari.“