Ene Dinga, ministrul Integrarii, nu are de gand sa faca nici o schimbare de personal. Motivul: calendarul aderarii din urmatoarele luni este foarte incarcat si nu permite aparitia unor "timpi morti".

Referitor la reactia oficialilor europeni fata de cota unica de impozitare, Dinga crede ca, in ciuda reticentelor care vor exista la inceput, Comisia Europeana va vedea in cota unica un mijloc de recuperare a decalajului Romaniei fata de tarile europene, prin atragerea de investitii straine. Interesati de preocuparile pentru perioada urmatoare, am adresat ministrului cateva intrebari.

- Domnule ministru, ce va face Ministerul Integrarii in perioada urmatoare, mai ales ca negocierile cu UE au fost finalizate?

- Cred ca in primele 6 luni ale anului, cel mai vizibil minister va fi Ministerul Integrarii. Pentru ca are un obiectiv de cea mai mare importanta pe plan national : aderarea la UE. Pentru primul trimestru, trebuie urmarit sa nu existe abateri in privinta celor 11 conditii din clauza de salvgardare. Apoi, tratatul de aderare, trebuie semnat pe 25 si 26 aprilie 2005.

Acum suntem in stadiul de elaborare a textului, care trebuie terminat pana la sfarsitul lunii ianuarie. O data cu semnarea tratatului de aderare misiunea ministerului nu s-a incheiat. In octombrie-noiembrie 2005, Comisia va publica un Raport de Monitorizare al Romaniei, care va evalua modul in care noi ne respectam angajamentele.

Partea romana trebuie sa elaboreze pana la mijlocul lunii iulie din punctul ei de vedere, contributia ei din Raportul de Monitorizare al Uniunii Europene ce va fi publicat in noiembrie. in prima parte a lui 2005 se va vota bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2007-2013, iar noi probabil ca vom fi implicati.

Exista deja pregatit un corp de specialisti romani, care, dupa semnarea tratatului de aderare, vor pleca la Bruxelles pentru a participa efectiv in cadrul comisiilor si subcomisiilor europene. De asemenea, Romania va putea sa participe cu sugestii la elaborarea legislatiei europene.

Romania va fi un stat important in Uniune, din punctul de vedere al populatiei, suprafata, al voturilor din Parlament, va putea influenta acquis-ul in continuare.

- Romania mai are o echipa de negociere cu Uniunea Europeana? Cine va fi negociatorul-sef al Romaniei ?

- Negociatorul-sef a fost numit recent in persoana domnului Leonard Orban. E adevarat ca negocierile s-au incheiat, dar s-a luat in calcul doar acquis-ul comunitar valabil pana in 1 octombrie 2004. Pentru eventualitatea unor schimbari in acquis-ul comunitar, este bine ca echipa de negociere sa ramana in functiune care sa se ocupe de preluarea acestui acquis.

- Cu ce va veni nou Ministerul Integrarii in perioada urmatoare?

- Pot sa va spun o noutate: informarea populatiei in privinta aderarii la Uniunea Europeana.

Am primit un telefon de la domnul consilier prezidential Stolojan prin care mi s-a transmis ca Presedintele vrea sa fie un coordonator al mai multor institutii, printre care si Ministerul Integrarii, pentru un program detaliat de informare a societatii romanesti cu privire la beneficiile si costurile integrarii. Este vorba de dezbateri care se vor intinde cel putin o zi intreaga.

Accentul va cadea pe ascultarea reactiilor oamenilor de afaceri, pe raspunsuri la intrebarile acestora, si lamurirea aspectelor legate de costurile si beneficiile integrarii.

- Nu exista pericolul ca oficialii europeni sa nu fie de acord cu introducerea cotei unice de impozitare de 16 la suta?

- in ceea ce priveste impozitele directe (de exemplu, impozitul pe venit si profit), Comisia Europeana nu are ce sa spuna pentru ca ele nu sunt capitol de negociere. Aceste impozite raman la latitudinea guvernelor nationale.

Cu toate acestea, au existat reactii mai putin favorabile din partea statelor membre UE fata de tarile care au aderat in 2004, deoarece acest nivelul scazut al impozitelor atrage investitiile straine. S-ar putea sa existe deci anumite temeri, emotii.

Pe de alta parte, Comisia are de castigat daca Romania atrage investitii straine pentru ca astfel Romania poate recupera decalajul economic fata de statele europene.

- In privinta liberalizarii complete a contului de capital - planuita pentru 1 aprilie 2005. Exista analisti care sunt de parere ca fluxurile de capital pot intra masiv in tara, dar o pot si parasi la fel de masiv. Este posibil ca, daca apar derapaje foarte mari, Romania sa ceara o amanare a liberalizarii contului de capital?

- in toate tarile in care s-a liberalizat contul de capital, au existat probleme cu fonduri speculative. Solutia a fost introducerea unor bariere administrative. Multe dintre crizele asiatice s-au datorat lipsei oricarei masuri administrative. Desigur, anumite pilotaje administrative bine gandite, pe termen scurt, pe domenii bine tintite sunt bine venite.

Insa nu vom cere amanari de la angajamentele asumate.