O companie s-a gandit sa intre in contact direct, mult prea direct, cu familiile consumatoare... Si asa, in insoritele cartiere si orase, de la Rahova pana in Pascani, au inflorit inimi Maggi pe geamurile balcoanelor inchise sau la ferestrele bucatariilor si dormitoarelor.

Este prima oara in Romania cand maniera direct marketing - drop mail are un asemenea efect. Supermagazinele (tip Carrefour) sunt prezente de mult timp (cu diverse cataloage, superoferte, mega oferte, liste de preturi, liste de reduceri etc.) in cutiile noastre postale. Numai ca, pana acum, cutia postala era sfarsitul drumului pentru campania propriu-zisa, nu inceputul...

Si, in nici un caz, astfel de campanii nu au adus dupa ele modificarea fetei unui bloc sau chiar a unui cartier. Cam asta se intampla insa de cand gospodinele isi sufleca manecile si incep sa-si lipeasca inimile pe geam.

Campania Maggi a fost demarata cu sprijinul McCannErickson si al agentiei de PR Mercury Promotions. Posibilii clienti afla din media ca, daca lipesti inima Maggi in geam ai sanse sa iei premii in bani daca trece caravana pe langa tine si daca mai ai si ceva produse Maggi prin casa.

Cam multi de "daca", dar romanii au fost dintotdeauna neinfricati in fata posibilitatii (oricat de mici) de a se trezi cu bani peste noapte... Inima ti-o poti procura chiar din propria cutiuta postala. Aparent simplu, dar au fost ceva resurse puse pe fuga pentru a risipi inimile prin toata tara.

Ar fi, mai intai, de purtat o discutie estetica... Ce e mai urat? Un balcon inchis, la strada, din care se vad borcanele cu muraturi si bineinteles cateva inimi Maggi? Sau doar un balcon urat si atat? Oricum ar fi, tot tristete arhitectonica se cheama. Inimile Maggi pot aduce un plus de motive de bascalie pentru trecatori sau, dimpotriva, un plus de optimism rosiatic peste o capitala gri.

Depinde din ce perspectiva privesti.

Apoi, discutia etica. E normal sa impanzesti un cartier intreg cu numele unui brand? Campania este foarte inteligenta, exploateaza o experienta indelungata a publicitarilor din Vest, dar efectul poate ramane unul deranjant. Un cetatean pretentios ar putea spune chiar ca se simte agresat de acest gen de supraexpunere.

Unul si mai pretentios ar putea constata ca romanul nu a avut niciodata mare respect pentru vecinul sau.

E complicat sa intelegi ca exteriorul casei tale nu mai e doar al tau, ci si al acelora care o privesc, mai ales intr-un oras supraaglomerat. Pastrand proportiile, nu stiu cum ar reactiona primaria daca cineva care sta la bulevard ar incepe sa-si plaseze panouri publicitare la fereastra.

Ar mai putea interveni si o senzatie de amaraciune in tot procesul receptarii inimilor Maggi direct de pe strada, din masina, de la balcon.

Si asta pentru ca dupa o astfel de campanie, facuta dupa o reteta sigura, verificata deja (singura problema ramasa era momentul lansarii - iata ca l-au nimerit si pe acesta!), arata dintr-o data vulnerabilitatea publicului din Romania in fata unei retete sigure de marketing...

Sunt foarte haioase pentru un om din advertising tehnicile de manevrare a maselor de posibili clienti. Pentru unii insa inimile Maggi nu reprezinta decat dezvelirea brusca a unui public de o deprimanta si incredibila (inca) naivitate... Campania "Urmeaza-ti inima si castiga!" a picat la tanc - inimile au justificarea lui martie. Ne mai putem inca amuza, cu din ce in ce mai mari sfortari.

Nu ai cum sa nu razi dupa ce ai vazut un bloc gri ciuruit de pete rosii... Ingrijorator ar fi sa inceapa si detergentii, pastele de dinti sa atenteze la ferestrele noastre.

O singura nemultumire am - ca nu a fost folosita metoda in campania electorala. Ar fi fost un haz general sa vezi mutre de Basescu, Nastase si C.V.Tudor nu doar pe toate gardurile, ci si pe toate geamurile...