articol preluat din Evenimentul Zilei

Speriati de fluxul de imigranti dinspre Romania, spaniolii fac controale la singe si trimit autocarele pline cu pasageri acasa

Corespondenta de la Madrid, de la trimisul "Evenimentului zilei", Calin Cosmaciuc

Romanii forteaza granita spaniola

Granita franco-spaniola a devenit locul unui adevarat "razboi" intre romanii care vor sa intre in Spania si autoritatile de frontiera iberice. Zi de zi, apar informatii despre autocare returnate sau tinute foarte mult in vama si supuse unor controale riguroase. Spaniolii spun ca nu permit trecerea frontierei persoanelor care nu indeplinesc conditiile de intrare in spatiul Schengen.

Dati afara pe "usa" in zonele mari de granita, soferii incearca sa intre pe "geam", adica prin puncte izolate de granita din Pirinei. Totul se intimpla de cind, in Spania, a intrat in vigoare legea care permite imigrantilor fara acte sa-si legalizeze situatia, lucru care a generat o adevarata isterie in rindul imigrantilor romani.

Sase autocare si doua microbuze in care se aflau aproximativ 300 de cetateni romani au fost oprite vineri seara si duminica dimineata de catre autoritatile spaniole la intrarea dinspre Franta. Autocarele au fost escortate de jandarmii francezi, dar si de politia de aer si de frontiera (PAF). Doua autocare veneau dinspre Italia, via Vintimille, si patru de la Strasbourg, via Germania.

De asemenea, duminica dimineata, la ora 5.00, alte doua microbuze din Romania au fost oprite de vamesii spanioli. Ieri dupa-amiaza, acestea se aflau inca in zona de granita spaniola. Un alt autocar se afla aseara la Strasbourg, unde pasagerii urmau sa se hotarasca daca se vor indrepta spre Romania sau, din nou, spre Spania.

Consulul Romaniei la Paris, Gicu Baciu, afirma ca se afla in contact cu un singur sofer. "Nu stim unde se afla celelalte autocare", a spus el. Cristian Gaginski, seful Directiei Afaceri Consulare din MAE, ne-a declarat ca probabil cele trei autocare care, nu au fost lasate sa intre in Spania au de gind sa incerce din nou sa treaca granita.

S-au razgindit in Germania

Mai multe autocare cu romani, intoarse acum cu citeva zile de la intrarea in Spania, se indreptau ieri din nou catre granita franco-spaniola. In ele se aflau peste o suta de persoane.

Potrivit unor surse oficiale romane, oamenii au decis sa incerce sa intre din nou in Spania deoarece au considerat ca indeplinesc toate conditiile pentru spatiul Schengen. Decizia au luat-o in timp ce se aflau in Germania si dupa ce autoritatile de acolo le-au spus ca au actele in regula.

Din autocarele returnate pe 11 martie, doar unul se mai indrepta ieri spre Romania, urmind sa intre in tara prin Vama Nadlac.

Ieri, cele trei autocare care au facut cale-ntoarsa din Germania au oprit la Lyon si la Strasbourg, cu intentia de a intra in Spania pe la punctul de trecere a frontierei de la Honquera, din apropierea Barcelonei. Oficialii romani de la Consulatul din Barcelona s-au deplasat si ei spre Honquera, pentru a le acorda asistenta.

Punctul terminus

Cei peste o suta de romani ar trebui sa ajunga la Mendez Alvaro, autogara centrala din Madrid. Responsabilii "Eurolines" din punctul aflat in autogara sustin ca nici una dintre cele trei curse nu este operata de companie, fiind posibil ca doar autocarele sa fie inchiriate de la ei.

Potrivit consulului tarii noastre la Barcelona, diplomatii romani din Franta i-au transmis ca este vorba despre autocare Eurolines. Un alt operator cu reprezentanta la Madrid, Atlasib, astepta o cursa la ora 23.00. Este vorba tot de un autocar oprit la granita, numai ca venea dinspre Italia.

In Mendez Alvaro sosesc si pleaca in fiecare zi mai multe curse de Romania, de dimineata si pina seara. Un drum de la granita cu Franta pina la Madrid dureaza aproximativ sapte ore.

Bunica si copil cu acte in regula, intorsi de la frontiera

Consulul roman la Barcelona sustine ca in zona sa de responsabilitate a mai avut loc, in ultimul timp, un singur incident. "Am avut un singur autocar cu probleme in ultimele doua saptamini. S-a rezolvat", afirma Florian. Tot el a admis insa ca, in situatia de vineri, consulatul nu a fost anuntat de autoritatile spaniole.

Operatorii din Madrid spun ca, in ultimele luni, au existat mai multe cazuri de autocare intoarse de la granita, in special cu romani si bulgari. Potrivit reprezentantului unei companii spaniole cu filiala in Romania, fie sint returnate autocarele cu totul, fie doar unii pasageri care nu au actele in regula.

Una dintre televiziunile spaniole a prezentat, in urma cu citeva zile, un caz socant: o bunica si un copil din Romania au fost intorsi de la granita, desi baiatul, in virsta de doi ani, avea rezidenta in Spania.

Metode de a fenta politia spaniola

Desi intorsi de la granita, romanii incearca din nou sa intre in Spania. Exista mai multe metode. Una dintre ele este ca soferul sa-i lase la granita pe cei cu probleme si sa-si continue drumul. Pasagerii dati jos in Franta se urca intr-un tren de Spania, dat fiind ca pe calea ferata controlul este mai putin riguros.

Ulterior, pasagerii sint preluati de sofer in Spania, la un loc stabilit anterior.

Tot in zona franco-spaniola, autocarele respinse la punctul Honquera, unde controlul este mai riguros, incearca sa intre in Spania prin Muntii Pirinei. Aici exista puncte de trecere mai izolate, unde controlul este mai lejer.

De asemenea, in Spania, unii soferi ascund autocarele prin diverse locuri, inclusiv parcari, de teama de a nu fi expulzati.

Operatorii de curse stiu insa ca soferii risca foarte mult. "Cunosc soferi arestati. Colega mea bulgaroaica stie si ea un conational", spune reprezentanta unei companii de profil.

Verificari la singe la granita franco-spaniola

Verificarile la frontiera au fost inasprite in ultimele luni. "Inainte erau doar prin sondaj, dar acum sint mai multe echipe de control", afirma consulul Romaniei la Barcelona.

Operatorii sustin ca totul a pornit de la noua lege a imigratiei. Aceeasi interpretare au dau ultimelor evenimente si diplomati de la Ambasada Romaniei la Madrid.

Pe 7 februarie a intrat in vigoare o lege care permite legalizarea imigrantilor. Practic, cei care nu au acte pot primit rezidenta in Spania. Conditia este sa se afle aici cel putin din luna august a anului trecut. "Cei care sint cuprinsi in proces, isi cheama si rudele", spun oficialii romani.

Cu toate acestea, ei vor putea primi rezidenta numai prin cel care se afla deja in Spania si numai dupa ce acesta a primit permisul", spun oficialii.

Protest

O asociatie a romanilor din Spania protesteaza fata de tratamentul la care sint supusi, in ultimul timp, cei care vin din Romania. "Statul spaniol a incalcat dreptul la libera circulatie in spatiul Schengen. Au oprit pina si ziaristi. Politistii de frontiera nu mai fac nici o diferentiere intre cei cu acte in regula si cei fara.

Este grav sa vina bunica in virsta de 85 de ani si sa fie oprita la granita", ne-a declarat presedintele Asociatiei Culturale de Ajutor si Integrare a Romanilor din Alcala de Henares, Gheorghe Gainar.

Mii de romani respinsi

Potrivit unor televiziuni spaniole, sase mii de romani sint respinsi, lunar, la frontiera cu Franta. Cifra insa reflecta numarul de cereri de intrare respinse, si nu al celor care incearca. Aceasta intrucit sint multi care incearca de mai multe ori intr-o luna sa patrunda pe teritoriul spaniol.

Nadlac, punctul terminus al epopeei spaniole

Primele doua autocare cu turisti romani intorsi de spanioli au ajuns ieri dimineata, la ora 11.40, in Vama Nadlac. Romanii nu-si pot explica de ce nu li s-a permis intrarea in Spania si, mai ales, de ce au fost tratati ca niste infractori, fiind escortati prin jumatate de Europa de masini ale politiei.

Abia la Nadlac au fost tratati omeneste, ceea ce insa nu poate sterge umilinta prin care au trecut timp de cinci zile.

Epopeea traita de calatorii aflati in cele doua autocare se contureaza din povestile spuse, cu voce stinsa, de niste oameni prea obositi pentru a mai cauta sa inteleaga ce li s-a intimplat.

"Ne-au tratat ca pe niste infractori"

Ultimele cinci zile au fost, pentru fiecare dintre ei, un adevarat cosmar pe care incearca sa-l uite cit mai repede. "Mergeam la Castellion, in Spania, unde am doi frati si pe tata. Am mai fost la ei fara probleme. Nici acum nu pricep ce au avut cu noi", spune Dumitru Bircea din Medias. "Eu am vrut sa merg la fratele meu, care sta de doi ani in Spania si are si cetatenie spaniola.

Era si cumnata mea cu mine. Azi ar fi trebuit sa ne intoarcem deja acasa. Ne-au tratat ca pe niste infractori. Nu ni s-a dat mincare si nu ne-au lasat nici la toaleta. Ei spun ca sint europeni, dar cum respecta ei drepturile omului?", se intreaba retoric George Neacsu, din Tulcea.

Pentru el, ca si pentru toti ceilalti, notiunile "Europa", "spatiu comun european" sau "respectarea drepturilor omului" au capatat, de saptamina trecuta, un cu totul alt sens, absurd si greu de inteles. Ioan Antal, unul dintre soferii celor doua autocare, povesteste cum a inceput totul: "Am intrat in vama, in Spania, si ne-au intors.

Spaniolii nu-ti dau niciodata explicatii de ce te intorc din vama, desi aveam toate actele in regula: pasapoarte, bilete, bani. Am intrat prin alta vama si, la 40 de kilometri, ne-a oprit politia de circulatie".

Cornel Burdet, conducator de grup, completeaza: "Ne-au dat o amenda de 1.000 euro, am platit-o si, in mod normal, trebuia sa mergem mai departe. Ne-au intors insa in vama, desi am platit amenda pentru schimbarea de traseu. Am stat 20 de ore acolo, in Spania, apoi in Franta, dupa care ne-au escortat ca pe infractori, in Italia si Austria".

In aceeasi situatie au fost toate cele sase autocare romanesti care au fost tinute, ore in sir, intr-un perimetru de doar 50 de metri patrati. Nu li s-a permis nici macar accesul la toaleta, desi in autocare erau femei si copii mici. Dupa zeci de ore au fost totusi lasati, dar insotiti de politisti si obligati sa stea cu usile de la toaleta deschise, inclusiv femeile.

Prin Europa, cu escorta

Dupa ce au fost tinuti in vama spaniola de la 1.00 noaptea la 9.00 dimineata si la francezi de la 10.00 dimineata pina la 10.00 seara, romanii au fost trimisi spre casa, cu escorta politiei. "Ne-au escortat ca pe puscariasi, fara sa ni se explice de ce.

Inca de cind am fost opriti de politia spaniola, inainte de a ne verifica actele, i-am auzit pe ofiteri raportind ca au prins doua autocare de imigranti fara pasapoarte. Nici macar nu s-au uitat prin documentele noastre si ne-au pus eticheta de imigranti", spune unul dintre membrii grupului.

"Daca nu aveam actele in regula, ne lasau austriecii sa trecem mai departe? Inca de la iesirea din Romania am fost controlati la singe. Ne-au dat jos din autocar si ne-au pus sa le numaram in fata banii. Am trecut pentru ca totul a fost in regula. Spaniolii ne-au oprit si, fara sa ne controleze, au spus ca nu am avea pasapoarte", completeaza o femeie.

Alisia Lucretia se afla in autocar cu un copil de doar cinci luni in brate. Nu a contat in fata politistilor francezi si spanioli. "Barbatul meu lucreaza in Spania. A stat o luna in tara cind s-a nascut copilul. Acum am vrut sa-i facem o surpriza si sa stam un timp cu el. Uite ce a iesit...

Mi-au spus ca nu am pasaport, desi eu am pasaport si nici nu as fi putut iesi din Romania fara el", povesteste femeia.

Autocarele au fost escortate de politie prin Franta, Italia si Austria. "La sapte ore opream scurt pentru a merge la toaleta si atunci ne escortau si trebuia sa lasam usa deschisa", spune un barbat, care are o mina obosita. "Am chemat Salvarea pentru o femeie careia i s-a facut rau. Am platit 50 de euro", adauga el.

"Pina in Austria nu am vazut pe nimeni de la ambasadele sau consulatele romanesti. Nu le-a pasat de noi", spune George Neacsu, din Tulcea. Din Austria insa, reprezentanti ai corpului diplomatic s-au interesat de soarta romanilor. Chiar si la Nadlac a venit o masina a Consulatului general de la Szeged. "Am vrut sa-i ajutam daca ar fi avut probleme in vama maghiara.

Nu a fost cazul pentru ca ungurii au spus ca totul este in ordine", a declarat consulul Teodora Pop.

Primiti cu mincare, apa si cafea

La Nadlac, politistii de frontiera au facut cheta si au pregatit crenvursti, cornuri, apa minerala, ceai si cafea pentru a-i primi pe oameni. "Vrem sa-i ajutam sa se simta cit mai bine dupa toate cele prin care au trecut", spune Ion Mares, purtator de cuvint al IJPF Arad. Ieri dupa-amiaza, politistii de frontiera nu trasesera inca nici o concluzie.

Fiecare persoana din grup, cei 67 pasageri si 7 soferi, au dat declaratii, iar concluziile urmeaza sa fie stabilite dupa studierea tuturor acestora si a documentelor de calatorie. Francisc Mandek, de la ARR Arad, s-a aflat de asemenea in vama pentru a studia documentele firmei de transport si ale soferilor.

Insa, dupa cum au demonstrat mare parte din cei care au discutat cu presa, comportarea spaniolilor nu are nici o justificare. De asemenea, nu se poate explica nici de ce toti pasagerii din autocar au fost tratati, in corpore, ca infractori, fara sa se tina cont de faptul ca printre acestia se aflau copii mici si femei sau ca unii dintre ei detineau in mod perfect legal permise de munca.

Cele sase autocare intoarse la granita de autoritatile spaniole apartin unor firme bistritene

Sase ofiteri ai Inspectoratului de Politie al Judetului Bistrita-Nasaud, impreuna cu comisari ai Garzii Financiare, au inceput verificarea firmelor de transport international ale caror autocare au fost intoarse vineri de la granita cu Spania. Este vorba despre agentiile Rosu Tour SRL, SC Geocorn Badoc SRL, Happy Day Impex SRL si SC Coco Tours SRL Rebrisoara.

Comisarul-sef Aurel Grama, adjunctul sefului IPJ Bistrita-Nasaud, a declarat ieri ca patronii celor patru firme de transport au in regula actele pentru transport international, dar ca, in cursul zilei de astazi, vor fi definitivate cercetarile.

Pe de alta parte, Florin Morutan, comisarul-sef al Garzii Financiare Bistrita-Nasaud, spune ca firmele din judet pun la dispozitie doar mijloacele de transport, biletele de calatorie fiind achizitionate de la agentii de renume. "Se pare totusi ca statul spaniol nu mai e dispus sa accepte atitia romani pe teritoriul sau", crede Morutan.

Verificari si la frontiera romana

Conducerea Politiei de Frontiera (IGPF) a dispus, simbata, efectuarea unor verificari pentru a se stabili daca cetatenii romani carora nu li s-a permis accesul pe teritoriul statului spaniol indeplineau toate conditiile pentru a iesi din tara.

Totodata, ofiteri ai Politiei de Frontiera, ai Inspectoratului General al Politiei Romane si reprezentanti ai Autoritatii Rutiere Romane vor verifica firmele de transport care au realizat deplasarea romanilor pe teritoriul spaniol.

Acte valabile pentru iesire legala din tara

Pentru ca un cetatean roman sa poata iesi legal din tara trebuie sa aiba asupra lui pasaportul valabil, bilet de calatorie dus-intors, asigurare medicala proportionala cu durata sederii in strainatate, cite o suta de euro pe zi pentru toata perioada cit sta in strainatate, dar nu mai putin de 500 de euro.

Daca persoana care iese din tara merge in vizita, trebuie sa arate la frontiera invitatia autentificata de autoritatile statului de destinatie in care sa fie specificat faptul ca cetateanul strain la care merge se obliga sa-i asigure cheltuielile de cazare si masa.

Romanii asteapta explicatiile spaniolilor

Cristian Gaginski, seful Directiei Afaceri Consulare din MAE, ne-a declarat ca Romania a solicitat autoritatilor spaniole explicatii privind motivele neacceptarii pe teritoriul Spaniei a unor cetateni romani. "Urmeaza sa primim, probabil astazi, detalii despre cele intimplate", a spus el.

Unele autocare s-ar putea intoarce

Patru dintre cele sase autocare intoarse din Spania erau asteptate aseara la vamile timisene Cenad si Bors. In cursul dupa-amiezii fusesera luate masuri pentru cresterea efectivelor de politisti de frontiera si de vamesi la Cenad, unde erau asteptate trei autocare, pentru ca romanii intorsi sa fie mai usor verificati.

De asemenea, autoritatile au pregatit pentru pasageri apa si sandvisuri.

Pe de alta parte insa, surse vamele afirmau ieri ca doua dintre cele patru autocare s-ar fi intors in Spania, pentru ca la controlul din Germania pasagerii aflati in acestea ar fi avut actele in regula.

Un autocar si un microbuz au intrat in Spania pe drumuri laturalnice

EVZ a stat de vorba cu doi dintre soferii vehiculelor de transport persoane. Interesant este faptul ca acestia au recunoscut ca au intrat in Spania pe drumuri laturalnice, evitind vama spaniola. Ambele vehicule au fost oprite apoi pe autostrada, la citiva zeci de kilometri de granita. Este vorba despre un autocar al firmei Rosu Tour din Bistrita si de microbuzul unei firme din Bucuresti.

Radu Deac, soferul autocarului din Bistrita, ne-a declarat telefonic ca a intrat in Spania pe un drum laturalnic, unde exista asa-numitele "vami mici", unde nu are loc un control. "Apoi pe autostrada, la circa 25 de kilometri, am fost opriti de Garda Civila spaniola si returnati in Franta", precizeaza el.

Fara permise de rezidenta

Presa spaniola scrie ca numai unul dintre cei 120 de pasageri romani aflati in trei autocare interceptate in localitatea Ainsa avea permis de rezidenta in Spania. Potrivit publicatiei "La Rioja", care citeaza agentia Europa Press, operatiunea a fost realizata de Politia spaniola si de Guardia Civil (omoloaga jandarmeriei).

Autobuzele au fost escortate pina la granita cu Franta si predate Jandarmeriei franceze. "Diario Vasco" da publicitatii un alt numar, afirmind ca este vorba de trei autocare, cu 110 romani. Publicatia precizeaza ca ei au intrat in Franta prin Pirinei, prin Valea Aran.

2,7 milioane de romani au muncit "afara" dupa ‘90

Conform unui raport privind migratia ilegala in statele UE, aproximativ 425.000 de romani lucreaza in strainatate fara contract legal de munca. Desi se tem de consecinte, romanii prefera sa emigreze si sa lucreze fara forme legale. Anul trecut, din munca in strainatate au intrat in Romania aproximativ 2 miliarde de euro.

Intr-un alt raport despre riscurile migratiei ilegale in statele Uniunii Europene pe perioada 2003-2005, se arata ca 850.000 de romani din populatia adulta a tarii se aflau la munca in strainatate, iar dintre acestia, doar 53% lucreaza pe baza unui contract legal.

Totodata, aproape 15a (2,7 milioane) din populatia adulta a Romaniei a declarat ca a muncit, legal sau ilegal, in strainatate dupa 1990. O treime din acestia s-au intors in tara, iar doua treimi se afla in continuare la munca in afara Romaniei. Tarile in care romanii isi doresc sa munceasca sint Italia (31%) si Spania (20%), urmate de Germania (10%) si SUA (3%).

Mafia din spatele calatoriilor in Occident

Incidentul de la sfirsitul saptaminii trecute nu este primul de acest fel. Doar amploarea cazului a facut ca acesta sa ajunga in atentia opiniei publice deoarece, pina in prezent, nu s-a mai intimplat ca un numar atit de mare de autocare cu turisti sa fie intoarse de la granita cu Spania.

"Evenimentul zilei" va prezinta, in exclusivitate, declaratia unui ghid care a acceptat sa rupa tacerea si sa povesteasca, sub protectia anonimatului, despre mafia din culisele calatoriilor in Europa. Pentru a-l proteja de eventualele razbunari din partea patronilor de firme de transport, a politistilor de frontiera sau a vamesilor, ii vom spune dupa porecla "Dodo".

El este ghid la una dintre firmele de transport de persoane din Bistrita, firma care are strinsa legatura cu ceea ce s-a intimplat vineri la granita cu Spania. Notiunea de ghid folosita in prezent de firmele de transport nu este cea pe care o stim cu totii. In lumea "transportului de persoane", in care se invirtesc saptaminal sute de mii de euro, nimeni nu vorbeste.

"Toata nebunia incepe la Bistrita, unde saptaminal se aduna 50 de autocare care iau drumul Spaniei. Ghidul, practic, nu trebuie sa povesteasca despre zonele prin care trece autocarul. Treaba lui este doar de a aduna banii pentru frontiera, pentru bagaje, pentru vama si coletarie", isi incepe Dodo, uimitoarea marturisire.

"In functie de numarul de calatori din autocar, ghidul primeste de la organizator, uneori chiar de la patronul firmei de transport, bani ce urmeaza a fi impartiti persoanelor care nu au cei 500 de euro pentru trecerea frontierei. Aceasta suma se ridica undeva la 20.000 de euro", spune Dodo. Semnele de intrebare apar atunci cind in autobuz exista doua-trei persoane care au cei 500 de euro.

"Devii suspicios - sint politisti sub acoperire sau ziaristi?".

Mita pentru politisti si vamesi

Inca de la plecare, ghidul incepe munca de pregatire cu romanii care nu au stat in tara cele 90 de zile prevazute de lege dupa revenirea din strainatate. "Le soptesc discret ca o sa-I coste 50 de euro in plus, dar asta dupa ce trecem frontiera, neriscind niciodata sa adun banii inainte de frontiera deoarece nu stiu pe cine am in autocar.

Ca sa cistig increderea calatorilor incep o discutie amicala cu politistul care vine sa adune pasapoartele. Trecerea unui autocar de Spania, in cel mai bun caz, ma costa 500-600 de euro, din care 400 pentru politist si 200 pentru vames. Au fost cazuri speciale cind a trebuit sa platesc si 1.000 de euro numai pentru un singur autocar". La intoarcerea in tara povestea se reia.

"Aduci pasageri care sint sariti din viza, adica au stat mai mult decit perioada legala de 90 de zile. Pentru fiecare caz se primeste 120 de euro. Au fost situatii cind in autocar erau 30 de romani sariti din viza. Intelegerea cu politistul de la frontiera este clara si fara echivoc. Pentru fiecare persoana sarita din viza primeste 50 de euro, iar pentru fiecare autocar 200 de euro.

Diferenta o dau sefilor, iar o parte o pastrez pentru mine", mai spune Dodo.

Subinchirierea licentelor de transport

O alta afacere tipic romaneasca este subinchirierea licentelor de traseu pentru Spania. Desi Garda Financiara Cluj a incercat sa faca lumina in acest caz, nu a reusit decit sa aplice citeva amenzi de zeci de milioane de lei pentru ca firmele de transport nu au eliberat bilete de calatorie conform legii.

Printre societatile care au primit licenta pentru Spania de la Ministerul Transporturilor si Autoritatea Rutiera Romana se numara Amad Turistik, Euro Time si Eurolines. Din cauza numarului mare de pasageri, firmele amintite sint nevoite sa subinchirieze licenta de transport firmelor din Bistrita.

"Confidentialitatea acestor sume este foarte stricta, dar ce pot sa spun este ca, saptaminal, pentru fiecare autocar care foloseste licenta unei firme autorizate, suma platita de patronii bistriteni este cuprinsa intre 1.200-1.400 de euro. Pentru aceste firme care subinchiriaza licentele de transport nu exista documentatie de tranzit pentru Austria, Italia si Franta.

Un control de rutina in aceste tari poate duce la intoarcerea autocarului in tara de catre autoritatile respective", mai spune Dodo. S-a intimplat deseori si asta. "Mergeam cu acte false sau chiar fara acte, intimpinam refuzul autoritatilor spaniole de a ne permite intrarea in tara, moment in care ne intoarcem si o luam pe drumurile laturalnice din Muntii Pirinei", conchide ghidul.

Intelegeri telefonice

Lumea frontierei a adoptat, pentru situatii speciale, legi nescrise. Daca se intimpla ceva ciudat sau o persoana pare suspecta, ajunge doar un schimb de priviri si totul se sterge fara urma. "Daca politistul de frontiera simte ca sint probleme, refuza sa primeasca banii, urmind ca patronul firmei sau eu, la intoarcere, sa stabilim un loc unde sa-i dam banii.

La telefon este destul de nesigur sa comunicam, asa ca folosim tot felul de parole pentru a nu fi intelesi. Politistul utilizeaza, de multe ori, o cartela reincarcabila, cu un numar pe care doar noi, ghizii, il cunoastem. Daca in frontiera este control de la Bucuresti sintem anuntati sa nu ne apropiem.

Cele mai multe iesiri din tara le-am facut pe la Bors, dar daca efectuam un transport cu licenta subinchiriata de la firmele sus-mentionate sintem obligati sa iesim pe la Turnu Nadlac".

Ev. Zilei - 14 martie 2005