Noi romanii ne-am arunca asupra imaginilor transmise de Al-Jazeera ca asupra unei faze de fotbal. Le-am comentat cu ironie, cinism, neincredere. Cea mai groaznica veste pentru toti scepticii ar fi ca teroristii din imagini sa ne dea o dovada palpabila ca exista. In joc sunt 4 milioane de dolari si vietile a patru oameni.

La asemenea mize, chiar daca inregistrarea transmisa a fost facuta intr-un subsol din Ferentari, este posibil ca un ostatic sa fie executat. De aceea, speculatiile pot fi platite cu sangele nevinovat al celor patru.

Totusi, elementele atipice din imagini, absenta unui mesaj explicit de revendicare (politica sau financiara) faptul ca jurnalistii au fost cazati la un hotel ieftin si nu acasa la Mohammad Munaf, aparitia in acest joc al armatei Ansar Al-Sunnah, toate aceste elemente te indeamna la neincredere.

Un prim element de intrebare a fost legat de aranjarea ostaticilor in imagini. Aici trebuie spus ca pentru arabi, Mohammad Munaf este cel mai important, pentru ca este cetatean american, iar ziarista de la Prima TV nu are valoare in ochii lor, fiind femeie. De aceea, ei sunt asezati in ordinea deja bine cunoscuta, de la dreapta la stanga, asa cum citesc arabii.

De asemenea, doua persoane sunt amenintate direct de arma, Munaf si Marie Jeanne Ion. Primul reprezinta amenintarea directa a inamicului american, iar femeia este amenintarea directa catre (in viziunea arabilor) un simbol al slabiciunii europenilor.

Jurnalistii Marie Jeanne Ion, Sorin Miscoci si Ovidiu Ohanesian precum si Muhamad Munaf, cel care le-a facilitat sumbra calatorie, sunt flancati de doi barbati inarmati. Cei sase sunt descaltati. Acest obicei se practica in moscheele musulmane, dar sunt pareri care sustin ca poate fi intalnit si in casele in care intra vizitatori.

De remarcat ca banditii sunt dreptaci. Unul dintre ei, cel din dreapta tine arma gresit. In imagini, se poate observa ca teroristul are degetul drept in indexul automatului, ceea ce denota ca nu are experienta militara.

Marie Jeanne Ion, singura dintre prizonieri care este silita sa vorbeasca, in limba engleza, in numele grupului, poarta pe cap un sal, asa cum se obisnuieste in traditia musulmana. Nu se stie daca i-a fost impus baticul improvizat. In imagini, se poate vedea ca Marie Jeanne este fardata, probabil pentru a i se ascunde eventuale urme de lovituri.

Intr-o engleza perfecta, ziarista transmite unei lumi intregi, stapana pe ea, mesajul invatat pe din afara de la rapitori si anume ca nu s-au cerut bani in schimbul libertatii lor.

Sorin Miscoci, cameramanul de la Prima TV, este personajul pe chipul caruia se poate citi frica de ceea ar putea sa urmeze. Este singurul care, atunci cand obiectivul camerei de filmat trece prin fata lui, lasa privirea in jos. Este singurul care nu isi poate privi, in ochi, calaul.

In paturile din spate se poate observa un orificiu. Cum sunt fixate pe un perete alb, este greu de crezut ca cineva se poate uita prin ele, ca la teatru prin cortina. Nu ar fi exclus ca respectivele cuverturi sa mai fi fost folosite pentru astfel de ocazii, dar intr-un loc accesibil pentru observator.

Redactorul de la "Romania Libera", Ovidiu Ohanesian, este resemnat. El a mai fost in zone de conflict si probabil ca in fata acestei situatii stie sa-si stapaneasca emotiile.

O atitudine tipic barbateasca, incercand, parca, sa-i linisteasca pe colegii sai de suferinta.

Muhamad Munaf, barbatul cu tripla cetatenie, irakiano-americano-romana, afiseaza o anumita detasare. Intr-o tara a terorii, obisnuit cu astfel de practici, atitudinea lui pare una fireasca. Totodata, figura lui tradeaza calmul interior. Este singurul dintre ostatici ce pare desprins din context. El priveste, undeva, intr-un colt din dreapta cum privim spre ecran.

Cei patru ostatici, resemnare sau stapanire de sine

Exista peste 150 de inregistrari video ale ostaticilor rapiti in ultimii doi ani de psihoza a decapitarilor irakiene. In functie de caracterul fiecarui personaj, reactia in timpul inregistrarii mesajului este diferita.

Psihologii si pshiatrii care s-au perindat ieri pe la televiziuni sau pe care i-am intervievat noi au avut o interpretare diferita asupra sentimentelor pe care le tradeaza cei trei romani si irakiano-americanul rapiti.

Cele mai mule parerei spun ca Mohammad Munaf are o privire detasata fata de ce i se intampla, atunci cand paleiaza camera video asupra sa, el priveste in alta parte. Ovidiu Ohanesian tradeaza si resemnare, specifica oamenilor care cunosc exact situatia in care se afla si stapanire de sine, specifica unui om care a lucrat o perioada indelungata in Orientul Mijlociu.

Cele mai variate interpretari a primit imaginea cameramanului Sorin Miscoci. Parererile psihologilor difera de la tradarea unui sentiment de vinovatie (explicabil prin faptul ca le-a aratat teroristilor cum se foloseste camera de luat vederi a Prima TV) pana la frica, motiv pentru care nu se uita niciodata direct la obiectiv sau inspre cei doi oameni inarmati.

Marie Jeanne Ion, al carei mesaj ne-a emotionat pe toti, pare sa fi repetat putinile cuvinte pe care le-a rostit in limba engleza.

Si in privinta ei parerile sunt impartite, pentru ca unii au remarcat gesturi specifice unei transmisiuni in direct, dar asemenea elemente sunt normale in cazul unei persoane care a efectuat sute de transmisii si are deja "ticuri profesionale" chiar si cand vorbeste intr-un mediu privat.

In fine, legat de trasaturile celor patru trebuie spus ca ele denota faptul ca inteleg situatia in care se afla si stiu ca rezolvarea ei nu le sta in putere.

Paturi ieftine – toti vrem sa stim ce acopera ele

In prima caseta venita din Orientul Mijlociu care a infiorat intreaga Romanie, primul lucru ce atrage atentia sunt cele trei paturi, specific persane, ce formeaza decorul. Doua dintre ele sunt fixate de un perete alb, cu 8 cuie. Este clar ca aceste paturi au fost puse pentru a acoperi elemente de pe acel zid care, probabil, ar fi dus la identificarea locatiei unde s-a filmat caseta.

Exista si o alta posibila explicatie si anume ca la locul filmarii nu ar fi fost nici un element de inspiratie araba, menit sa sugereze zona in care cei patru sunt tinuti ostatici.

Daca este asa, paturile au fost prost alese, pentru ca acest model este deja foarte raspandit in intreaga lume si foarte ieftin.

Primul element care a sarit in ochii analistilor a fost absenta deja celebrelor sigle islamice ale gruparii Tawhid et Jihad, condusa de Abu Musab Al-Zarkawi sau inscrisurile albe pe panza neagra ale Armatei Ansar Al-Sunnah (pastratorii traditiei sunnite).

Acest lucru nu inseamna neaparat ca nu este vorba de o organizatie terorista, pentru ca trista experienta a rapirilor din Orientul Mijlociu demonstreaza ca, in special, insurgentii Al-Sunnah au transmis catre televiziunile Al-Arabya si Al-Jazeera casete in care ostaticii sunt prezentati in decoruri simple.

De exemplu, un grup de soferi kurzi a fost filmat in interiorul unei locuinte, iar cei doi bulgari executati prin decapitare au fost filmati intr-o livada.

Unul in tricou visiniu, altul in camasa alba

Foarte multe discutii au nascut cei doi teroristi care apar in caseta difuzata de Al-Jazeera. Primul comentariu care s-a facut este acela ca ei nu poarta celebrele combinezoane negre ce apar in alte filmari de acest gen. Aici trebuie spus ca singurii ce folosesc aceste combinezoane sunt calaii lui Abu Musab Al-Zarkawi. In toate celelalte filmari, teroristii sunt imbracati in haine de strada.

De altfel, in imaginile prezentate miercuri seara, teroristii poarta pantaloni negri, cu buzunare aplicate, model foarte ieftin in America, impartite ca ajutoare dupa caderea lui Saddam Hussein. Elementele de vestimentatie care diferentiaza sunt un tricou visiniu si o camasa alba.

Cel in tricou este singurul care tine corect un pistol mitraliera "Kalashnikov" cu patul rabatabil. Mana stanga este prinsa de manerul de lemn care te fereste sa atingi teava atunci cand se trage cu foc automat, iar mana dreapta este pe tragaciul armei. Cel in camasa alba tine degetul mare pe teava armei si acest gest poate trada o lipsa de obisnuinta in a folosi un pistol mitraliera.

Rapire «cu materialul clientului»

Caseta transmisa televiziunii Al-Jazeera a fost filmata cu aparatul Prima TV. Colegii ziaristei si operatorului au recunoscut lavaliera camerei de luat vederi. Faptul ca imaginea este foarte buna si corect realizata demonstreaza ca operatorul din tabara teroristilor a fost instruit sa o foloseasca.

Trebuie remarcat faptul ca imaginile sunt deosebit de clare si pentru ca aceasta caseta este printre putinile transmise direct (prin posta!!!) televiziunii arabe si nu sunt imagini trecute prin mai multe site-uri islamice, inainte de a fi difuzate. Camera de luat vederi este al treilea obiect din recuzita jurnalistilor pe care il folosesc teroristii.

Primul a fost telefonul jurnalistei, obiect cu ajutorul caruia teroristii au anuntat Romania ca au facut rapirea. Al doilea, daca se va dovedi ca telefoanele primite de Omar Hayssam au fost reale, a fost telefonul mobil, cu numar irakian, al lui Mohammad Munaf. In fine, teroristii au apelat la camera video.