Contractele de publicitate din bani publici nu vor mai putea fi incheiate dupa bunul plac al guvernantilor. Guvernul a emis o ordonanta de urgenta prin care reglementeaza modul in care statul va face achizitii de publicitate.

Institutii precum CFR Marfa sau CET Govora nu vor mai putea fi promovate de catre stat prin intermediul mijloacelor de informare in masa, fie ele scrise, radio-tv sau electronice, decat dupa incheierea unui contract de publicitate media, ai carui termeni trebuie facuti publici.

Noul tip de contract de publicitate va reglementa relatiile financiare dintre institutii sau companii de stat si companiile media si va avea forma unei achizitii publice de servicii, in acest caz creatia, productia si difuzarea de reclama. Un site guvernamental specializat (www.publicitatepublica.ro) va prelua toate anunturile privind contractele de publicitate publica mai mari de 2.000 de euro.

Anunturile sau invitatiile de participare de pe acest site vor contine obligatoriu si criteriile de evaluare a ofertelor institutiilor de media, care vor trebui sa respecte principiul eficientei in utilizarea fondurilor publice.

Ordonanta de urgenta obliga institutiile de stat sa faca publice informatiile privind destinatarii fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a lor si termenele de executare a contractului. Dosarele de achizitie de publicitate de stat vor constitui informatii de interes public si vor putea fi solicitate de orice cetatean, conform Legii liberului acces la informatii.

Cei care nu vor respecta noua lege si transparenta impusa contractelor de publicitate publica vor fi amendati cu sume intre 30 si 75 de milioane de lei. (A.P.)

Ioana Avadanei, presedinte CJI:

„Autoritatile vor trebui sa spuna cui si de ce au dat bani"

„Aceasta ordonanta rezolva doua randuri de probleme. Primul nivel este cel al transparentei utilizarii banului public. Avem indicii serioase ca prin publicitatea de stat, autoritatile influenteaza continutul editorial. Se creeaza, astfel, premisa stoparii acestei practici. De acum, vor trai ca intr-o casa de sticla, vor trebui sa spuna cui si de ce au dat bani.

Legea creeaza transparenta, dar e nevoie ca si institutiile de media sa semnaleze orice contract care li se pare suspect. In acelasi timp, se creeaza posibilitatea de reactie a societatii civile, orice cetatean va putea semnala nereguli la Curtea de Conturi. Al doilea nivel este de ordin politic.

Chestiunea abuzarii de fonduri publice pentru publicitate a aparut in Raportul de tara al Comisiei pentru integrare europeana. Guvernul a venit cu raspunsul la aceasta problema. Acesta a fost si argumentul pentru care au ales metoda ordonantei de urgenta, si nu cea a legii trecute prin Parlament, care ar fi durat mult mai mult".