Telefonia online de tip voice-over-IP, care transmite convorbirile voce prin aceleasi cabluri folosite in mod normal la comunicarea intre computere, ar putea modifica radical peisajul industriei telecom peste cativa ani, sunt de parere specialisti citati de presa internationala.

Modelul de business care incepe sa se raspandeasca pe pietele dezvoltate presupune combinarea serviciilor de telefonie fixa cu cele de telefonie mobila, prin construirea unui echipament hibrid care se poate conecta succesiv la ambele retele, in functie de pozitia utilizatorului (acasa, in birou sau pe strada).

Tocmai pentru ca multe dintre telefoanele IP sunt deja capabile sa comunice cu reteaua wireless de acces la Internet (Wi-Fi), aparatele pot fi programate sa detecteze zona in care se afla utilizatorul.

Daca acesta este acasa sau la birou si este in vecinatatea unui hotspot (punct de acces Wi-Fi), telefonul se conecteaza la hotspot si utilizatorul vorbeste la tarife mult mai reduse, pentru ca apelurile prin Internet sunt mult mai ieftine decat cele clasice.

Daca, in schimb, utilizatorul se afla pe strada sau in afara ariei de acoperire a unei retele Wi-Fi, telefonul se poate transforma intr-un dispozitiv GSM obisnuit, conectan-du-se la reteaua unui operator de telefonie mobila.

Acest lucru i-ar putea afecta serios pe operatorii clasici de telefonie fixa, pentru ca tot mai multi utilizatori aleg sa vorbeasca la distanta cu ajutorul unor aplicatii software de tip VoIP, asa cum este si cel al companiei online Skype.

Costul de baza al convorbirilor pe Internet este zero - vocea este transformata in biti de informatie, ca si orice alt fel de date (spre exemplu, e-mailurile), si trimisa prin retea la destinatie. Adevaratul cost al tehnologiei VoIP este insa dezvoltarea de software, spun specialistii.

Odata creat un software performant, el doar utilizeaza conexiunea la Internet disponibila.

Totusi, atunci cand convorbirile sunt transferate si prin infrastructura unui operator traditional telecom, taxarea serviciului devine necesara.

Skype a fost recent achizitionata pentru aproape 4 mld. dolari de gigantul american al licitatiilor online eBay. Intr-un discurs recent in care a incercat sa explice aceasta investitie foarte mare, directorul executiv al eBay, Meg Whitman, a spus ca Skype reprezinta o idee de viitor.

"Procentul utilizatorilor carora le poti cere bani pentru servicii de telefonie va scadea, iar noi am fost constienti de acest lucru cand

ne-am orientat catre achizitionarea Skype", a spus ea. "Iar in final, pretul pe care orice operator il va putea cere pentru astfel de servicii va tinde catre zero."

Insa ideea eBay este ca va combina avantajele tehnologiei Skype cu alte servicii proprii: comert online, sisteme de plata electronice si comunicatii online.

Acesta este modelul recomandat si de alti analisti, care prevad ca serviciile de comunicare prin voce vor fi in viitor vandute la pachet cu alte servicii, si nu vor mai putea fi comercializate de sine statator.

Skype a incheiat luna septembrie cu mai mult de 57 de milioane de utilizatori inregistrati. Conform oficialilor eBay, Skype va obtine venituri de 60 de milioane de dolari (50 mil. euro) in 2005 si mai mult de 200 de milioane de dolari (167 mil. euro) in 2006.

Whitman este de parere ca succesul extraordinar pe care il va avea Skype in urmatorii ani va face ca pretul unei convorbiri telefonice sa scada catre zero. Ea este de parere ca acest lucru nu se va intampla intr-un an sau doi, ci intr-un interval cuprins intre trei si sase ani de acum inainte.

pe larg in Ziarul Financiar