Cel mai recent film al lui Steven Spielberg, "Munchen", aduce in fata o problematica mult mai delicata decat o facea "Lista lui Schindler".

Existenta trupei de comando care in anul care a urmat rapirii si uciderii celor 11 sportivi israelieni, in timpul Jocurilor Olimpice de la Munchen, comando international care a localizat si ucis 11 din capii morali, n-a fost niciodata recunoscuta oficial de Mossad.

De altfel, singurul membru israelian al trupei a si iesit din Mossad in momentul in care a fost cooptat, pentru a nu exista nici o legatura intre trupa si serviciile secrete israeliene.

Asadar, cei cinci evrei, cetateni ai mai multor tari, cauta si raspund cu violenta violentei, organizand in orase europene, dar si la Beirut, mai ales atentate cu bombe care sa atraga atentia si sa asigure PR-ul dorit.

In fata unei dileme morale - daca sa fie obiectiv si sa prezinte faptele sau sa redacteze un manifest, sa ia pozitie -, Steven Spielberg da mai mult impresia ca se scalda intre, argumentand toate pozitiile.

Pe de o parte afirma legitimitatea razbunarii, pe de alta introduce seminte de dubiu in psihologia insuficient dezvoltata a personajelor, facandu-le sa se indoiasca nu numai de vietile lor, dar si de vinovatia celor pe care ii ucid.

Aceasta pozitie e una care-l avantajeaza pe Spielberg, cu atat mai mult cu cat o sprijina prin alegatii de gust indoielnic in favoarea intelegerii dintre israelieni si palestinieni, vezi discutia dintre ex-agentul Mossad Avnet si palestinianul pe care pe urma acesta refuza sa-l ucida.

"Munchen" e pe de alta parte rezultatul unor eforturi considerabile, care au constat in dezvoltarea scenariului (de catre Tony Kushner si Eric Roth, dupa cartea jurnalistului canadian George Jonas), realizarea castingului, gasirea locatiilor (intreg filmul a fost turnat in locatii din Malta, Ungaria, Franta si la New York) s.a.m.d.

Directorul de imagine cu care Spielberg lucreaza de obicei, Janusz Kaminski, a facut treaba foarte buna, cautand atent sa personalizeze fiecare oras prin filtre speciale, lentile, desaturand sau suprasaturand imaginea si folosind pentru reconstituirea secventelor din 1972, de pe aeroportul munchenez, un procedeu numit "skip bleach" (care a mai fost folosit in "Jarhead"), care da aspectul nisipos si saturat al culorilor.

Articol integral in Romania libera