Dupa ani buni in care a fost un domeniu caracterizat in general de stabilitate, piata agentiilor de stiri pare sa intre acum intr-o noua etapa, odata cu apropiata aparitie a unui concurent ce se anunta serios. Grupul de presa Realitatea vrea sa se extinda si in acest sector media de nisa si sa devina un concurent serios pentru Mediafax sau Rompres.

Inca de la inceputul anului se zvonea ca va aparea o noua agentie de stiri apartinand grupului de presa Realitatea, grup ce detine posturi de radio si televiziune, ca si cotidiane. Timpul trece si proiectul se pune pe picioare, fara sa lase insa „sa respire" in afara prea multe detalii.

Andreea Rosca, fost redactor sef la revista „Capital", a renuntat la celelalte proiecte proprii care se refereau, printre altele, la demararea propriei afaceri, pentru a deveni „sefa proiectului de agentie de stiri din grupul media Realitatea".

Rosca si-a motivat alegerea astfel: „Cred ca este un proiect extrem de interesant pentru orice jurnalist profesionist si, in al doilea rand, este momentul potrivit pentru aparitia unei noi agentii, care sa acopere nevoia de informatie si analiza existenta pe piata din Romania."

Preconizat sa isi inceapa activitatea la jumatatea acestui an, agentia vine sa completeze peisajul mediatic actual, prin oferirea de informatii din toate domeniile, acordand o atentie deosebita evenimentelor din sectorul economico-financiar.

„Strategia reprezinta un subiect care nu poate fi discutat in acest moment", a declarat Rosca pentru Hotnews.ro.

Desi detaliile privitoare la echipa care se va implica in acest proiect nu au fost confirmate public deocamdata, exista informatii verificate ca proiectului i s-au alaturat deja doua persoane cu experienta, respectiv Valeria Dorneanu (care multi ani a fost redactor sef la Mediafax) sau Cosmin Popa (fost director executiv in cadrul aceleiasi institutii).

Totusi, Rosca a marturisit ca a facut propuneri mai multor jurnalisti specializati pe domeniul economic, inclusiv celor de la revista „Capital", unde in ultima vreme s-au depus mai multe demisii.

Unul dintre jurnalistii cu experienta in domeniu, care a ocupat functia de sef de departament la topuri la „Capital", Adriana Halpert, face acum parte din echipa agentiei de presa de la Realitatea.

Andreea Rosca ne-a declarat ca „piata de media are nevoie de proiecte noi, iar aceasta agentie apare dintr-o nevoie interna a grupului si dintr-o nevoie a pietei".

Desi informatiile cu privire la echipa cu care va lucra sunt inca tinute secret, Rosca a declarat ca „succesul acestui proiect va fi dat de o combinatie de factori, de la calitatea echipei, la sustinerea institutionala si cantitatea de energie din grupul Realitatea.

Cunoscut fiind succesul pe care l-a inregistrat revista „Capital" in vremea in care Rosca se afla la conducerea ei, intrebarea este daca ea va reusi sa faca si din acest proiect unul de succes.

„Succesul vine din cunoasterea pietei, iar misiunea noastra este sa le dam clientilor ceea ce au nevoie.

Eu, ca lider, nu vreau decat sa aduc aici cea mai buna echipa si sa construiesc un proiect suficient de vizionar si de viabil economic pentru a inspira echipa si a aduce rezultate financiare", a spus Rosca, care vrea sa-si formeze echipa din jurnalisti specializati pe domeniu, tineri si de incredere.

In acelasi timp, Rosca se ocupa si de postul de televiziune specializat pe business, proiect care va demara tot la inceputul verii, la fel ca si agentia de presa.

In acest moment, echipa editoriala, care este in curs de formare, beneficiaza de training-uri pentru a putea deveni functionala imediat ce proiectul demareaza cu activitati concrete.

Omul de afaceri Sorin Ovidiu Vantu a facut public faptul ca a preluat pachetul majoritar al trustului de presa Realitatea, pe care vrea sa-l dezvolte si in care, pe langa Realitatea TV, vrea sa puna pe picioare agentia de presa mai sus mentionata si o televiziune de business.

In acest context, rolul pe care il va juca noua agentie de presa este foarte important. Ea va intra in competitie directa cu celelalte agentii de presa consacrate pe piata media din Romania, precum Mediafax si Rompres. Ce au de zis reprezentantii acestora si ce ofera la ora actuala abonatilor?

Mediafax este una dintre cele mai importante agentii de stiri din Romania, care si-a consacrat pozitia de lider pe piata, din 1992, oferind informatii din actualitatea politica, economica, sociala, cultural-stiintifica, sportiva si de divertisment din tara si strainatate.

Agentia apartine trustului Media Pro si publica zilnic un flux de peste 500 de stiri, care „ne obliga sa identificam continuu ceea ce ne diferentiaza de celalte agentii de presa si ne mentine pe prima pozitie in top", se specifica pe site-ul agentiei.

Totodata, mai mult de 400 de companii beneficiaza de servicii ce includ solutii software de stocare, transmisie si analiza a datelor furnizate, pentru ca „ziua de maine incepe acum".

Cristi Dimitriu, redactor-sef la Mediafax, a refuzat sa comenteze acest subiect: „Noi raspundem abonatilor nostri cu stirile pe care le dam. Este a doua oara cand mi se pun intrebari si raspunsul este acelasi: nu comentez", a spus Dimitriu cind a fost intrebat despre concurenta celor de la Realitatea.

Sub sloganul „Oameni pentru stiri. Stiri pentru oameni", Agentia Nationala de Presa Rompres transmite zilnic abonatilor sai din tara si din strainatate, in limbile romana, engleza si franceza peste 250 de stiri din actualitatea interna si 150 de stiri din actualitatea internationala, acoperind tematic toate domeniile.

Agentia este membra a European Alliance of News Agencies (EANA) si a Alliance of Balcanic News Agencies (ABNA) si ofera zilnic circa 70 - 80 de fotografii din actualitatea interna, preia si difuzeaza integral fluxurile de fotografii ale prestigioaselor agentii EPA, AP si Xinhua.

Ioan Rosca, director general al Rompres – agentie care primeste si bani de la buget - considera ca „e o piata libera iar aparitia unei noi agentii de stiri va fi „sanctionata" de beneficiari.

Totodata, „atata timp cat Rompres furnizeaza informatie din toate domeniile, nu inteleg ce specificitate si ce suflu nou va aduce acesta agentie, pentru ca stirea e la fel indiferent daca e oferita de noi sau de Mediafax", a declarat Rosca pentru Hotnews.ro.

In concluzie, Ioan Rosca a spus ca Rompres nu se simte amenintata de competitia care ar putea sa inceapa pe piata, pentru ca se pune problema credibilitatii pe care ar castiga-o acesta agentie de presa pornita dintr-un trust de presa, care va sluji unor interese economice.

Pe piata agentiilor de stiri din Romania mai exista si alte initiative private, precum Amos News, RomNet, AM Press ca si alte citeva agentii locale, dar ponderea lor pe aceasta piata este destul de redusa.